۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۵
الزام عدم بنگاه‌ داری فقط مختص بانکهای خصوصی نیست
کارشناس پولی و بانکی:

الزام عدم بنگاه‌ داری فقط مختص بانکهای خصوصی نیست

کارشناس پولی و بانکی گفت: الزام بانکها به عدم بنگاه‌داری باید هم شامل بانک‌های دولتی و هم شامل بانک‌های خصوصی باشد.

به گزارش بازار، ابراهیم درویشی کارشناس پولی و بانکی و از مدیران سابق بانک مرکزی در مصاحبه با برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت‌وگو درباره الزامات بانک‌های خصوصی برای جلوگیری از بنگاه‌داری اظهار کرد: الزام بانک‌ها به عدم بنگاه‌داری باید هم شامل بانک‌های دولتی و هم شامل بانک‌های خصوصی باشد.

وی افزود: اصولاً درصدی از تسهیلاتی که پرداخت می‌شود باید از منابع خود بانک باشد؛ چون درغیر این صورت بانک رغبت و میلی برای جمع‌آوری تسهیلات پرداختی نخواهد داشت.

این کارشناس پولی و بانکی گفت: در گذشته نسبت سرمایه به دارایی بانک باید ۳۰ درصد می‌بود؛ اما به دلیل اینکه الان ۳۰ درصد جواب نمی‌دهد آن را به ۷۵ درصد افزایش دادند یعنی ۷۵ درصد از سرمایه بانک می‌تواند اموال غیرمنقول باشد و بیش از این نباید باشد؛ چون خطرناک است و کفایت سرمایه زیر سؤال خواهد رفت.

درویشی از بانک به‌عنوان موتور محرکه صنعت و اقتصاد تعبیر کرد و متذکر شد: در دولت دهم مصوب شد که بانک‌ها کلیه شرکت‌ها را جمع‌آوری کنند و هر بانکی سرباز زد مجازات انتظامی شود. به دنبال صدور این بخشنامه ۶ ماه به بانک‌ها زمان دادند که شعب اضافه و اموال غیرمنقول و شرکت‌های اضافه را جمع‌آوری کنند؛ اما با روی کار آمدن دولت بعدی و به دلیل عملکرد سلیقه‌ای مدیران، عملاً به فراموشی سپرده شد.

وی ادامه داد: کسی مخالف فعالیت‌کردن بانک‌ها نیست؛ اما بانک یک وظیفه و رسالت اصلی دارد و آن جذب سپرده و اعطای تسهیلات است و اینکه خارج از این وظایف نباید فعالیت کند.

کارشناس پولی و بانکی درمورد علت سوءاستفاده برخی بانک‌ها از قوانین و دورزدن قوانین اظهار کرد: قانون پویاست اما به‌مرورزمان و با پیشرفت بانکداری، یک سری مسائل و خلأهایی پیش می‌آید که نیازمند توجه و اصلاح است. آخرین قانون ما درمورد بانکداری مصوب سال ۱۳۵۱ است که برای آن زمان قانون بسیار جامعی بوده؛ اما برای الان جوابگو نیست.

درویشی گفت: بانک‌ها موظف‌اند در چارچوب اساسنامه سپرده بگیرند و تسهیلات دهند و کمتر در سایر عقود مداخله کنند مگر اینکه اساسنامه اصلاح شود و تغییر کند.

کد خبر: ۲۳۲٬۶۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha