۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۸
کاهش قیمت آهن ادامه دارد؟

کاهش قیمت آهن ادامه دارد؟

روز گذشته قیمت آهن کیلویی در اکثر زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی روند ثابتی داشت.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته قیمت آهن کیلویی در اکثر زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی روند ثابتی داشت و شمار زیادی از مبادی فروش نیز با کاهش قیمت مواجه بودند.

بازار ارز هم روز گذشته روند کاهشی داشت، قیمت دلار که با افزایش مجددا به ۴۹ هزار و ۳۵۰ تومان رسیده بود با کمی عقب‌نشینی در پایان روز گذشته به ۴۸ هزار و ۸۵۰ تومان رسید.

بررسی نوسانات بازار آهن
روند کاهشی قیمت روز میلگرد روز گذشته هم در بسیاری از شرکت‌ها مشهود بود و هر کیلو میلگرد حدود ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان ریزش داشت، تعدادی از مبادی فروش هم تغییر قیمتی نداشتند.

مقاومت کف قیمت میلگرد در کانال ۲۴ هزار تومانی شکسته شد و با ورود به کانال پایین‌تر به ۲۳ هزار تومان رسید که حکایت از ادامه روند نزولی قیمت این محصول است. نرخ میلگرد دیروز عمدتا بین ۲۳۲۰۰ تا ۲۴۵۰۰ بود و میانگین قیمت آن نیز ۲۴ هزار تومان برآورد شد.

قیمت روز تیرآهن در تعدادی از مبادی فروش بدون تغییر عرضه شد ولی کاهش در قیمت تیرآهن ذوبی همچنان تداوم داشت به طوری که هر شاخه تیر ذوبی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان ریزش داشت. قیمت نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی و قیمت سپری هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد.

قیمت پروفیل در و پنجره، قیمت پروفیل Z، پروفیل مبلی و سایر پروفیل‌ها همدر کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند همچنین قیمت لوله مانیسمان، لوله داربستی و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز در بسیار از شرکت‌ها ثبات داشتند.

قیمت انواع ورق سرد و گرم نوسانات متعددی داشتند به طوری که قیمت روز ورق سیاه در چند کارخانه ثبات داشت و در چند کارخانه بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهشی بود. قیمت ورق گالوانیزه در عمده مبادی فروش با کاهش ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی همراه بود اما قیمت روز ورق روغنی و قیمت ورق رنگی شیروانی در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

همانطور که در تحلیل‌های پیشین نیز اشاره شد تیرماه ۱۴۰۲ که انتظار می‌رفت تقاضا در اوج باشد و شاهد معاملات چشمگیری باشیم، بازار در رکودی عجیب به سر می‌برد. برخی گمان می‌کردند قطعی برق و محددویت مصرف انرژی حرکه‌ای باشد برای افزایش قیمت‌ها و رونق خرید و فروش آهن، اما این اتفاق نیفتاد و اولین ماه تابستان در ثبات و رکود پایان یافت.

بازار آهن در سال ۹۲ و ۹۵ نیز دچار رکود شده بود اما به عقیده برخی رکودی که امسال در بازار فولاد مشاهده می‌شود به زیان بسیاری از تولیدکنندگان و حتی برخی مصرف‌کنندگان منجر شده است.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است امروز حدود ۲۶۱ هزار و ۹۳۷ تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که از این میزان حدود ۲۱۸ هزار و ۳۶۸ تن به میلگرد آجدار اختصاص دارد. قیمت میلگرد در عرضه امروز در هر کیلو ۲۱ هزار و ۳۵۸ تومان تعیین شده که بیانگر کاهش ۴.۲ درصدی نرخ این محصول نسبت به عرضه هفته گذشته است، همچنین حجم آن نیز حدود ۴۶ درصد کاهش دارد.

همچنین حدود ۲ هزار و ۷۹۱ تن نبشی، ۵ هزار و ۶۶۵ تن ناودانی و حدود ۲۳ هزار و ۹۱۳ تن تیرآهن عرضه می‌شود، همچنین ۱۱ هزار و ۲۰۰ تن نیز ورق گرم عرضه ی‌شود.

شایان ذکر است چندی پیش که خبری مبنی بر عدم پرداخت پول برق ایران توسط عراق منتشر شد که گویا علت آن نیز به دلیل محدودیت‌ها و تحریم‌هایی بود که توسط آمریکا اعمال شده است، حال روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این که یک مقام امریکایی مدعی شده آنتونی بلینکن معافیت تحریمی ۱۲۰ روزه‌ای را امضا کرده که برای نخستین بار به عراق اجازه می‌دهد هزینه برق ایران را از طریق یک بانک غیرعراقی تسویه کند. این خبر ممکن است تأثیر مثبتی در بازار ارز و کاهش بیشتر قیمت‌ها داشته باشد.

مضاف براین باتوجه به بهبود فروش نفت ایران، کاهش تنش با اعراب و عواملی از این دست، حفظ اوضاع فعلی منطقی به نظر می‌رسد، زیرا با توجه به برخی رویدادهای پیش رو در ماه‌های آتی، احتمال تداوم رکود و بلاتکلیفی فعلی دور از انتظار نیست و نمی‌توان انتظار جهش قیمت‌ داشت اما با این حال باید گفت هیچ تحلیلی قطعی نیست و نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از اوضاع بازار ارائه کرد.

کد خبر: ۲۳۲٬۴۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha