۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
دور شدن از سوخت فسیلی؛ انتقال قدرت جهانی از غرب به چین
نشنال اینترست بررسی کرد

دور شدن از سوخت فسیلی؛ انتقال قدرت جهانی از غرب به چین

اگر ایالات متحده آمریکا و غرب به دور شدن از سوخت های فسیلی ادامه دهند، چین که به زودی از ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین مصرف کننده سوخت های فسیلی پیشی می گیرد، بازیگر غالب خواهد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «دان ریتر» باعنوان «دور شدن از سوخت های فسیلی: انتقال قدرت جهانی از غرب به چین» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

هر سال تولیدکنندگان سوخت های فسیلی از جمله روسیه، ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، ونزوئلا و چین و مصرف کنندگان یا کشورهای وابسته به سوخت فسیلی گرد هم می آیند و بر سر قیمت و تولید نفت، گاز زغال سنگ، پتروشیمی، کودهای حاصل از گاز طبیعی و مواد خام استخراج شده مذاکره می کنند. این روند هم برای آب و هوای جهانی و هم برای ایالات متحده آمریکا مضر است.

چین به عنوان بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده زغال سنگ در جهان و دومین مصرف کننده بزرگ سوخت های فسیلی پس از ایالات متحده در جهان بوده و ایالات متحده آمریکا در حال حاضر بزرگترین تولید کننده نفت و گاز است. در حالی که دولت آمریکا سیاست های سرمایه گذاری در تولید داخلی را کاهش می دهد، شرکت های انرژی آن منابع جهان را برای افزایش تولید و خدمت به بازارهای جهانی جستجو می کنند.

کشورهای تولید کننده سوخت های فسیلی از کاهش تولید آمریکا سود می برند. این امر به دلیل این واقعیت است که کشورهای عمده جنوب جهان - از جمله هند، برزیل، اندونزی، آفریقای جنوبی و غیره - محصولات نفت و گاز را می خرند زیرا برای سوخت وسایل نقلیه خود و تامین مایحتاج مردم به این منابع نیاز دارند و می خواهند اقتصاد خود را با هزینه معقول حفظ، رشد و توسعه دهند.

روسیه یکی از تولید کنندگان غول پیکر انرژی، همچنان به حفظ اقتصاد خود و تامین مالی جنگ خود در اوکراین ادامه می دهد و منتظر است تا کشورهای غربی صبر خود را از دست بدهند. مسکو بر ادامه فروش سوخت فسیلی به کشورهای مصرف کننده حساب می کند. در همین حال چین مقادیر بی سابقه ای نفت و گاز از روسیه وارد می کند که چین را به بزرگترین تامین کننده مالی روسیه تبدیل می کند.

چین به لطف شرکت آرامکو عربستان سعودی، در حال تلاش برای ساخت پالایشگاه‌های جدید است و به یک تولیدکننده بزرگ پتروشیمی تبدیل می‌شود

چین به لطف شرکت آرامکو عربستان سعودی، در حال تلاش برای ساخت پالایشگاه‌های جدید است و به یک تولیدکننده بزرگ پتروشیمی تبدیل می‌شود، در حالی که سیاست انرژی ایالات متحده برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی، شرکت‌های آمریکایی را از انجام چنین سرمایه‌گذاری‌هایی محدود کرده است.

آمریکا و غرب با دنبال کردن سیاست‌های گسترده برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، ارزش این محصولات سوخت فسیلی را برای چین (زغال‌سنگ، نفت و گاز)، روسیه (نفت، گاز و زغال‌سنگ)، عربستان سعودی (نفت و گاز) مورد تمسخر قرار می‌دهند و ارزش آن را کاهش می‌دهند.

نگرش دولت های غربی نسبت به سوخت های فسیلی ناشی از ترس آنها از تغییرات آب و هوایی در آینده است. چنین نگرش هایی در طول زمان تضاد منافع عمیق و پایداری را بین غرب و هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان سوخت فسیلی ایجاد می کند که رشد و توسعه اقتصاد مربوطه خود را وابسته به سوخت فسیلی مهم می دانند.

معما این است: اگر ایالات متحده آمریکا و غرب تولیدکنندگان عمده نباشند، مصرف کنندگان برای انرژی مورد نیاز خود به کجا مراجعه می کنند؟ آنها به تولیدکنندگان دیگر روی می‌آورند - روسیه، ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و ونزوئلا - که با افزایش تولید نفت و گاز خود به این نیاز پاسخ می‌دهند تا تقاضای جهانی را برآورده کنند و در عین حال اقتصاد خود را تقویت کنند.

کاهش مصرف سوخت های فسیلی توسط غرب با تولید سوخت فسیلی برای اقتصادهای در حال توسعه و توسعه مصرف کنندگان جایگزین شده است

به طور خلاصه، کاهش مصرف سوخت های فسیلی توسط غرب با تولید سوخت فسیلی برای اقتصادهای در حال توسعه و توسعه مصرف کنندگان جایگزین شده است و اگر این روند ادامه یابد، سهم کلی انسان در تغییرات اقلیمی در حال حاضر اساساً بدون تغییر باقی می‌ماند و در واقع در آینده رشد خواهد کرد. جالب است بدانید که ایالات متحده آمریکا در حال حاضر به جای توسعه تولید داخلی خود، نفت خام را از ونزوئلا تولیدکننده وارد می کند. گاز طبیعی که قبلا از روسیه به اروپا صادر می شد به زودی با اکسون و شورون الجزایر جایگزین خواهد شد.

در حالی که غرب در مورد جایگزین‌های انرژی بادی و خورشیدی با مشکل مواجه است، چین در فن‌آوری‌های مرتبط، فرآیندهای تولید و مواد حیاتی درگیر در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی بر جهان تسلط دارد. در حالی که سیاستمداران آمریکایی در حال افزایش صحبت در مورد کاهش وابستگی به چین برای موارد مهم مرتبط با اقتصاد و امنیت ملی آمریکا هستند، غرب منکر سوخت‌های فسیلی که بیش از پیش به انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشید و باد وابسته است، در معرض وابستگی جدید به انرژی به چین است.

شاهد تغییر ابعاد تاریخی ژئوپلیتیکی هستیم که چین دوستدار سوخت فسیلی و تولیدکنندگان آن بزرگترین برندگان و آمریکای سرکوبگر سوخت فسیلی و غرب، بزرگترین بازنده هستند

به نظر می رسد که ما شاهد تغییر ابعاد تاریخی ژئوپلیتیکی هستیم که چین دوستدار سوخت فسیلی و تولیدکنندگان آن بزرگترین برندگان و آمریکای سرکوبگر سوخت فسیلی و غرب، بزرگترین بازنده هستند. چین سوخت و مواد خام را برای تامین انرژی و تغذیه صنایع عظیم تشنه انرژی و صادرات محور و اقتصاد عظیم کشاورزی خود دریافت می کند.

سایر کشورهای مصرف کننده نیز به همین ترتیب محصولات سوخت فسیلی را از تولیدکنندگان خریداری یا مبادله خواهند کرد. همزیستی بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان واضح است.

غرب از جمله ایالات متحده آمریکا هر چقدر هم که تلاش کند، همچنان به سوخت های فسیلی تولیدکنندگان وابسته هستند. آژانس اطلاعات انرژی ایالات متحده پیش بینی می کند که تا سال ۲۰۵۰، ایالات متحده همچنان ۶۵ درصد برای نیازهای انرژی خود به سوخت های فسیلی وابسته خواهد بود، در حالی که امروز این رقم ۷۹ درصد است.

۱.۵ میلیارد نفر در چین منظم، تحصیلکرده و به طور فزاینده ای مولد و ثروتمند هستند. با پیشرفت روزافزون ارتش، چین بزرگترین برنده از استراتژی کنونی غرب برای کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی است و اگر ایالات متحده و غرب مسیر کنونی خود را برای دور شدن از سوخت های فسیلی ادامه دهند، ممکن است تولیدکنندگان سوخت های فسیلی بر جهان مسلط شوند و چین که به زودی از ایالات متحده به عنوان بزرگترین مصرف کننده سوخت های فسیلی پیشی می گیرد، بازیگر غالب خواهد بود.

کد خبر: ۲۳۲٬۳۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha