۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
پای مراسمات به باغ ویلاها کشیده شد؛ بزم خاموش تالارها
بازار گزارش می‌دهد؛

پای مراسمات به باغ ویلاها کشیده شد؛ بزم خاموش تالارها

ساری- کرونا بساط عروسی را از تالارها به باغ‌ها و ویلاها کشاند، جایی که نه از پروتکل‌های بهداشتی و نه از نظارت‌های مسئولان خبری است.

بازار - گروه استان ها: چراغ تالارها به ظاهر خاموش است اما در پس از خاموشی خبرهایی است، مدیران تالارها و صاحبان مجلس دست به هم داده اند تا برای زوج های جوان کارسازی کنند، آن هم در کنج ویلاباغ ها و دور از چشم ناظران بهداشتی.

در کارت عروسی به جای آدرس تالار، ویلاباغی در کنج یکی از شهرهای غربی مازندران و در شهرک ویلایی درج شده است و پای این کارت، امضای پدر داماد به چشم می خورد. مسیر ساحلی غرب مازندران را که طی می کنی، پنج کیلومتر از جاده اصلی به سمت دامنه های جنگلی، شهرک با نمای سنگ از دور نمایان است و مهمانانی که چراغ خاموش به این بزم عروسی هدایت می شوند.

همه چیز از قبل مهیا شده، جلوی تالار چند نیروی غیربومی و افغان که بعد مشخص می شود به خاطرپارکبانی در مجلس عروسی هر یک ۴۰۰ هزار تومان دستمزد دریافت کرده اند، به کار گرفته شده اند و از مهمانان تقاضا دارند که خودروهایشان را در پارکینگی که در انتهای شهرک درنظر گرفته شده، پارک کنند.

داخل شهرک با فضای بیرونی آن کاملا متفاوت است، باغی که به ویلا تبدیل شده و وجب به وجب آن میلیون – میلیون قیمت گرفته و مالک قدیمی اش، سرایدار کنونی آن شده است.

آنچه در محوطه شهرک بیش از همه توجه را جلب می کند، دو چادر بزرگ برافراشته شده است که یکی مختص آقایان و دیگری ویژه بانوان است و در هریک میز و صندلی هایی برای پذیرایی از مهمان، با جایگاه ویژه عروس و داماد مهیا شده است و مسئول برپایی چادرها از آن به عنوان تالار سیار یاد می کند.

هوای مطبوع بهاری شمال با نوای موسیقی غربی و گاه محلی عجین شده و جوانان و خردسالان دوشادوش یکدیگر به پایکوبی و شادی می پردازند، کرونا انگار معنایی ندارد و همه چیز شوخی بوده است.

کرونا شکنی در عروسی های باغی

مهمانان که از همه گروه های سنی در جمع آن دیده می شود و برخی ناقلان احتمالی و برخی بهبودیافتگان کرونا هستند، در کنار هم و دور یک میز بدون رعایت فاصله اجتماعی به ضیافت مشغول هستند و از اینکه پس از چندماهی پایشان به بزم عروسی بازشده، خرسند هستند.

مدیر برپایی جشن که تالارداری را شغل اصلی اش عنوان می کند، به خبرنگار بازار می گوید: چندماهی کرونا، کسب و کار تالارها را تعطیل کرده است و معلوم نیست محدودیت و تعطیلی تاکی ادامه یابد.

وی که تمایلی به ذکر نامش ندارد، ادامه می دهد: هزینه بالای تالارداری، کارگرانی که سرماه حقوقشان را طلب می کنند و چک هایی که به دلیل لغو مراسم ها درپی شیوع کرونا در دست طلبکاران داریم، همه و همه سبب شده تا فعالان حوزه گردشگری با مشکلات عدیده ای مواجه باشند.

این فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه در حال حاضر که تالارها تعطیل است با توافق صاحبان مجالس و در صورت مهیا بودن شرایط، در خانه باغ ها و یا ویلاها، بساط تالارها را راه اندازی می کنیم، درباره هزینه ها برپایی مراسم نیز می گوید: هزینه برپایی چادر و آوردن میز و صندلی و غیره بیش از ۴۰ میلیون تومان برآورد می شود و در علاوه این، غذا را در تالارها طبخ و توسط نیروها و آشپز به مراسم منتقل می کنیم.

تعطیلی تالارها و مراکز پذیرایی سبب شده تا برخی جوانان و زوج های جوانان از ویلاباغ ها و شهرک های برای برپایی مراسم های عروسی بهره گیری کنند

با آنکه از ماه گذشته فعالیت تمامی صنوف آغاز شده و روال زندگی تاحدودی عادی شده، تعطیلی تالارها و مراکز پذیرایی سبب شده تا برخی جوانان و زوج های جوانان از ویلاباغ ها و شهرک های برای برپایی مراسم های عروسی بهره گیری کنند.

علی جوان ۳۲ ساله ای که قرار بود جشن عروسی اش در دی ماه برگزار شود و به دلیل فوت یکی از اقوام، ان را به اسفندماه موکول کرده بود، می گوید: اسفنده ماه نیز با اوج گرفتن کرونا و تعطیلی تالارها مجلس عروسیمان به تعویق افتاد و در نهایت با عادی شدن شرایط تصمیم براین گرفتیم مراسم را در ویلاباغ یکی از آشنایان برگزار کنیم.

وی ادامه می دهد: هرچند بساط عروسی با حمایت تالاری که آن برای مجلس خود رزرو کرده بودیم، برگزار شد، اما به نظر من تجربه برپایی جشن و مراسم در محیط های باز مانند ویلا و باغ خاطره آمیز باشد.

انتقاد از بلاتکلیفی تالارها

علی ابراهیمی یکی از رستوران داران مازندرانی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در شرایطی که مراکز پذیرایی و تالارها همچنان فعال نشدند، بسیاری از خانواده ها نسبت به برپایی مراسم ها در زیرزمین منازل مسکونی، پارکینگ ها و باغات اقدام می کنند و این اماکن جایگزین تالارها شده است.

وی ادامه داد: با توجه به خسارت های سنگین ناشی از شیوع کرونا باید دولت حمایت های جامعی از فعالان تاسیسات گردشگری در استان انجام دهند تا این واحدها بتوانند به چرخه فعالیت و دوران قبل از کرونایی بازگردند.

درحالی که اغلب تالارهای استان تعطیل هستند اما گزارش هایی از فعالیت چراغ خاموش برخی از این اماکن در دوران کرونایی ارسال شده است و متولیان امر نیز تاکید کرده اند که مردم باید نسبت به سلامت خود و مهمانان هوشیار باشند و از هرگونه تجمع پرهیز کنند.

از سوی دیگر حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران می گوید: در صورت لغو هر مراسم در تالارهای پذیرایی در دوران کرونایی از سوی مدیر تالار و یا مشتری تمام وجوه پرداختی باید پس داده شود و هیچ تنخواهی نیز نباید دریافت شود.

در مازندران شمار زیادی واحدهای تالاری و رستواران فعالیت دارند که فعالیت چراغ خاموش برخی از این واحدها در مناطق مختلف آغاز شده است.

کد خبر: ۲۳٬۲۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha