۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
تبدیل پایانه مرزی سرخس به مرکز ترانزیت کالا

تبدیل پایانه مرزی سرخس به مرکز ترانزیت کالا

پل مرزی سرخس - سرخس بین ایران و جمهوری ترکمنستان با حضور وزیر راه ایران و وزیر معماری و ساخت ترکمنستان به بهره برداری رسید.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، عصر امروز با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و نورگلدی گاندیف، وزیر معماری و ساخت ترکمنستان از طریق ویدئو کنفرانس پل مرزی بین دو کشور که زمینه عبور روزانه هزار دستگاه خودرو بین دو کشور را فراهم کرده و این منطقه را به پلی بین آسیای مرکزی، آب‌های آزاد و ترکیه تبدیل خواهد کرد، بصورت رسمی افتتاح شد.

عملیات ساخت این پل به طول ۹۶ و عرض ۱۵ متر که در مناسب‌ترین نقطه تلاقی دو کشور ایران و ترکمنستان در مرز سرخس و بر روی رودخانه تجن در مسیر کریدور شمال جنوب و جاده باستانی ابریشم قرار گرفته، در سال ۱۳۹۴ آغاز شد.

با افتتاح این پل، زمینه تردد روزانه هزار دستگاه خودرو بین این دو کشور فراهم خواهد شد.

همچنین بهره برداری از این پل، پایانه مرزی سرخس را به مرکزی برای ترانزیت کالاهای جاده‌ای بین آسیای مرکزی، آب‌های آزاد و ترکیه تبدیل خواهد کرد.

پایانه مرزی سرخس در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و در ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد قرار دارد.

در مراسم امروز، مدیران عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان وزارت امور خارجه و کشور، استاندار خراسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاضر بودند یا از طریق ویدئو کنفرانسی حضور داشتند.

بهره‌برداری از این طرح کلیدی، همزمان با توسعه همکاری‌ها در قالب سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، موافقت‌نامه ترانزیتی عشق‌آباد و موافقت‌نامه کشورهای ساحلی حوزه دریای خزر و جاده ابریشم، نویدبخش تقویت هرچه بیشتر همکاری‌های ترانزیتی در منطقه و میان دو کشور است.

همچنین این پل با تاکید بر قطع زنجیره شیوع ویروس کووید-۱۹، تجهیزات ضدعفونی و گند زدایی در دو سوی دروازه‌های مشترک میان دو کشور اعم از ریلی و جاده‌ای، احداث شده و مورد بهره برداری قرار گرفت.

با توجه به مشخصات فنی پل، که امکان تردد همزمان رفت و برگشت را فراهم کرده است، انتظار می‌رود تعداد قابل توجهی ناوگان جاده‌ای حامل بارهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی در فرآیندی سریع و روان و مقرون به صرفه اقتصادی از مرز سرخس عبور کنند.

تعاملات هرچه بیشتر دو کشور به ویژه در این نقطه مرزی، مشوق بازیگران عرصه تجارت، حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت بوده و موتور محرکه شکوفایی و رفاه اقتصادی هر دو ملت خواهد شد.
خبرهای تکمیلی متعاقبا ارسال می‌شود.

کد خبر: ۲۳٬۲۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha