۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
موافقت اوپک پلاس با کاهش تولید، قیمت طلای سیاه را متعادل می‌کند
نماینده مردم لارستان در مجلس:

موافقت اوپک پلاس با کاهش تولید، قیمت طلای سیاه را متعادل می‌کند

حسین زاده، نماینده مردم لارستان، گراش، خنج و اوز در دوره یازدهم مجلس توافق اوپک و متحدانش مبنی بر ادامه کاهش تولید نفت را قدمی رو به جلو برای همبستگی بیشتر و متعادل شدن قیمت طلای سیاه دانست.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، اوپک و متحدانش شامل روسیه که گروه اوپک پلاس را تشکیل می‌دهند روز شنبه با تمدید کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز به مدت یک ماه دیگر تا پایان ژوییه موافقت کردند. این گروه در واکنش به نابودی تقاضا بر اثر بحران شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمت‌ها، در آوریل با کاهش تاریخی تولید به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز در ماه‌های مه و ژوئن موافقت کردند.

حسین حسین‌زاده درخصوص اثرات تمدید این کاهش بر اقتصاد جهانی و قیمت جهانی نفت، گفت: در این جلسه مقرر شد؛ کاهش تولید بدون هیچ تنشی ادامه پیدا کند و از کشورهای مانند عراق و نیجریه که از سهمیه تولیدشان در ماه مه و ژوئن فراتر رفته بودند، درخواست شد؛ بر تعهدات خود پایبند بمانند و با کاهش بیشتر تولید در ژوییه تا سپتامبر، به جبران بپردازند.

نماینده مردم لارستان، گراش، خنج و اوز در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی این توافق را قدمی رو به جلو برای همبستگی بیشتر اوپک و اوپک پلاس و متعادل شدن قیمت نفت دانست و افزود: ادامه کاهش تولید کشورهای عضو اوپک و متحدانش سبب شد نفت دبلیو. تی. آی WTI)) طی دو روز گذشته در حد چند سنت تا یک دلار روند سعودی پیدا کند بنابراین می‌توان به افزایش قیمت نفت در پی این توافق امیدوار بود.

وی همچنین درخصوص تاثیر کاهش تولید بر صادرات کشورها توضیح داد: از آنجا که پیش خریدها با توجه به برنامه‌ای -که اوپک به کشورها می‌دهد- انجام شده است و تولیدکنندگان برای ماه‌های آتی قراردادهای خود را با شرکت‌های بیمه‌ای، کشتی‌ها و کشورهای خریدار منعقد می‌کنند لذا این کاهش تولید بر صادرات تاثیر سوء نخواهد گذاشت.

حسین زاده به فرارسیدن فصل گرم سال و آغاز اورهال (تعمیر و استاندارسازی) پالایشگاه‌ها و چاه‌های نفتی و تاثیر آن بر کاهش قیمت نفت اشاره کرد و افزود: اگرچه پالایشگاه‌ها در تابستان اورهال می‌شوند و به این دلیل ممکن است میزان خرید نفت آن‌ها کاهش یابد، اما روش‌های جایگزین طلای سیاه در این فصل نیز از قبل مشخص شده است، درواقع اگر مصرف نفت آمریکا بین ۱۶ میلیون تا ۱۷ میلیون بشکه در روز است، به‌یقین این میزان نفت در تمامی فصل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، چراکه برخی پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها در فصل گرم و برخی در سایر فصول اورهال می‌شوند، به همین منظور در تمامی فصل‌ها تعادلی در فروش برقرار است.

نماینده مردم لارستان، گراش، خنج و اوز در دوره یازدهم مجلس با بیان اینکه در ایران نیز بسیاری از پالایشگاه‌ها در تابستان تعمیر و از مدار خارج می‌شوند، ادامه داد: در همین مقطع بسیاری از کارخانه‌ها و صنایع، گاز مصرف می‌کنند، بنابراین تقریبا بالانسی بین اورهال و نیازهای روزمره گاز برقرار می‌شود.  

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، طبق توافق اولیه اوپک پلاس که ۲۳ کشور در آن حضور دارند، مقرر شده بود که تولید نفت به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز در طول ماه‌های مه و ژوئن کاهش داده ‌شود و سپس محدودیت عرضه تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۷.۷ میلیون بشکه در روز و از سال ۲۰۲۱ تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به ۵.۸ میلیون بشکه در روز تسهیل ‌شود.

کد خبر: ۲۳٬۲۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha