۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵
رقابت نفتی روسیه و عربستان
آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد

رقابت نفتی روسیه و عربستان

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: روسیه در آستانه پیشی گرفتن از عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت خام است.

به گزارش بازار، آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه خود درباره بازار نفت اعلام کرد که روسیه در آستانه پیشی گرفتن از عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت خام است.

بر اساس برآوردهای این آژانس، پس از آن‌که عربستان تصمیم گرفت برنامه کاهش تولید خود را به منظور متعادل کردن قیمت‌ها تمدید کند، باید تولید خود را در ماه‌های ژوئیه و اوت به ۹ میلیون بشکه در روز برساند.

به گفته آژانس بین المللی انرژی، این حجم کمترین میزان تولید عربستان در دو سال اخیر خواهد بود و روسیه را به بزرگترین تولیدکننده نفت خام در گروه اوپک پلاس تبدیل خواهد کرد.

پیش از این در ماه جاری میلادی، ریاض اعلام کرده بود که کاهش تولید داوطلبانه خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز برای یک ماه دیگر تمدید می‌کند و این برنامه کاهش تولید را در اوت نیز اجرا خواهد کرد.

روسیه نیز به طور همزمان از کاهش تولید خود در ماه آینده میلادی به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز خبر داد. حجم این کاهش‌ها به ۱.۵ درصد از عرضه جهانی خواهد رسید.

بر اساس داده‌های آژانس بین المللی انرژی، در ماه ژوئن، عربستان سعودی ۹.۹۸ میلیون بشکه در روز و روسیه ۹.۴۵ میلیون بشکه در روز تولید کردند.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی پیشتر بر همکاری عمیق ریاض و مسکو به عنوان بخشی از گروه اوپک پلاس تاکید کرد و متعهد شد "هر کاری که لازم باشد" برای حمایت از بازار نفت انجام خواهد داد.

تولید نفت خام روسیه و عربستان در حالی کاهش می‌یابد که برخی از اعضای اوپک پلاس پیش از این در ماه آوریل به طور داوطلبانه توافق کردند به میزان ۱.۶۶ میلیون بشکه در روز تولید خود را کاهش دهند و سپس این توافق تا پایان سال ۲۰۲۴ تمدید شد.

اوپک پلاس گروهی متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه است که حدود ۴۰ درصد نفت خام جهان را تولید می‌کنند. این کشور از نوامبر ۲۰۲۲ تولید نفت خود را کاهش داده است.

کد خبر: ۲۳۲٬۲۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha