۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
بیشترین مبادلات تجاری ایران با چین
در بهار امسال رقم خورد؛

بیشترین مبادلات تجاری ایران با چین

رضوانی فر، رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران جزئیات تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین ایران و چین در سال گذشته را تشریح کرد.

به گزارش بازار، محمد رضوانی‌فر اظهار داشت‌: صادرات غیرنفتی ایران در ۳ ماهه اول امسال در مجموع ۱۲.۵ میلیارد دلار بود که از محل صادراتِ ۳۵.۵ میلیون تن کالا صورت گرفت؛ البته این صادرات به جز صادرات نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و به جز تجارت چمدانی بوده است.

وی با بیان اینکه در ۳ ماهه اول امسال واردات ایران به لحاظ وزنی ۱ درصد و به لحاظ ارزشی ۵.۹ درصد رشد داشته است، ادامه داد: بهار امسال ۸.۶ میلیون تن کالا به ارزش ۱۴ میلیارد دلار به کشور وارد شده است.

رضوانی‌فر اظهار داشت: تجارت غیرنفتی ما در ۳ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۲۴.۴۲ درصد رشد داشته و از نظر ارزشی ۸.۸۴ درصد کاهش یافته است.

رئیس کل گمرک بیان کرد: براساس گزارش‌های رسمی کشورهای چین، عراق، ترکیه، امارات و هند پنج مقصد اول برای صادرات کالاهای ایرانی بوده‌اند؛ در بهار امسال، صادرات ایران به چین ۳.۵ میلیارد دلار، به عراق ۲.۳ میلیارد دلار، به ترکیه ۱.۷ میلیارد دلار، به امارات ۱.۳ میلیارد دلار و به هند ۴۸۹ میلیون دلار بود.

رضوانی‌فر گفت: همچنین ۵ کشور اول مبدأ واردات ایران در ۳ ماهه اول امسال شامل، امارات ۴.۱ میلیارد دلار، چین ۴ میلیارد دلار، ترکیه ۱.۵ میلیارد دلار، آلمان ۵۴۸ میلیون دلار و هند ۵۰۱ میلیون دلار بوده است.

وی گفت: در بهار امسال صادرات ایران به چین از نظر وزنی حدود ۱۱.۵ میلیون تن بود، ارزش صادرات ۳ میلیارد و ۵۳۹ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۹۵۹ دلار ثبت شده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد واردات ایران از چین در سه ماهه اول امسال بیان داشت: براساس آمار رسمی گمرک، ۱.۱ میلیون تن و به ارزش ۴ میلیارد و ۳۶ میلیون و ۸۴ هزار و ۸۹۶ دلار بوده است.

‌رئیس‌کل گمرک اضافه کرد: آمار صادرات ایران به کشور چین در سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۱.۱ میلیون تن و به ارزش ۱۴ میلیارد و ۵۸۳ میلیون و ۸۹۶ هزار و ۴۱۹ دلار ثبت شده است.

وی افزود: واردات ایران از چین در سال گذشته ۴.۴ میلیون تن و به ارزش ۱۵ میلیارد و ۷۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۷۱۷ دلار بوده است.

به گفته رئیس کل گمرک، مجموع تجارت ایران و چین در سال ۱۴۰۱ به رقم ۳۰ میلیارد دلار رسید که این رقم معادل حدود ۲۶ درصد کل حجم تجارت خارجی جمهوری اسلامی در این سال بوده است.

وی افزود: عمده اقلام صادراتی ایران به چین شامل پروپان مایع شده، بوتان مایع شده، متانول، سنگ‌آهن فشرده شده، کنسانتره آهن، پلی‌اتیلن گرید فیلم، محصولات نیمه‌تمام آهنی، شمش آهن، فولاد غیرممزوج و اتیلن گلیکول بوده است.

وی اظهار کرد: همچنین مهمترین کالاهایی که ایران پارسال از کشور چین وارد کرده است شامل قطعات منفصله برای تولید خودرو، قطعات منفصله تراکتور جاده‌ای برای نیمه تریلرها، جعبه‌دنده خودکار و موتور پیستونی بوده است.

همچنین چین یکی از مشتریان مهم نفت و میعانات گازی ایران به شمار می‌رود و جمهوری اسلامی نقش مهمی در ترانزیت کالا از مقصد چین و هند به کشورهای اروپایی دارد.

کد خبر: ۲۳۲٬۱۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha