۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
غفلت از مزایای کشت های گلخانه‌ای در ایلام| شرایط برای سرمایه گذاران فراهم شود
بازار گزارش می دهد؛

غفلت از مزایای کشت های گلخانه‌ای در ایلام| شرایط برای سرمایه گذاران فراهم شود

ایلام- استان ایلام از ظرفیت‌های بالایی برای توسعه طرح‌های کشت گلخانه‌ای برخوردار است، ولی متاسفانه مورد توجه مسئولان قرار نگرفته و به همین علت پیشرفت چشمگیری نداشته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: کشاورزی سنتی یکی از اولین روش‌های کشت و کار است که از دوران خیلی قدیم رواج داشته و انسان به وسیله آن دریافته که چگونه می‌تواند محصولات مختلف پرورش دهد و از آن‌ها استفاده کند؛ اما رفته رفته به علت افزایش جمعیت، کمبود آب و کاهش ذخایر زیرزمینی میل به کشاورزی مدرن افزایش یافت و همین امر موجب شد هر روزه شاهد رشد چشم‌گیری در این صنعت باشیم.

کشت گلخانه‌ای یکی از دستاوردهای کشاورزی نوین است که به علت مزایای بسیار از جمله صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش بهره‌وری، امکان کاشت و برداشت محصول در تمام فصول، امکان پرورش محصولات خارج از فصل و خارج از اقلیم، افزایش راندمان تولید و افزایش اشتغال‌زایی جایگزین کشاورزی سنتی شده است.

استان ایلام به‌دلیل برخورداری از شرایط آب و هوایی مناسب، ظرفیت بالایی در کشت گیاهان گلخانه‌ای دارد و می‌تواند در این زمینه رشد اقتصادی، درآمدزایی و توسعه کشاورزی را برای استان به دنبال داشته باشد، با این وجود به دلایل متفاوتی از جمله عدم توجه کافی از سوی کشاورزان و مسئولان مربوط نتوانسته در زمینه کشت گیاهان گلخانه‌ای توسعه‌ چندانی داشته باشد.

مزایای توسعه گشت گیاهان گلخانه‌ای

کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: گلخانه به فضای محدودی اطلاق می شود که قابلیت کنترل شرایط محیطی مناسب برای رشد گیاهان در نواحی مختلف را در سرتاسر سال فراهم می‌کند و منظور از کشت گلخانه‌ای پرورش محصولات مختلف مانند گل و گیاه، صیفی‌جات، میوه‌ها و… در گلخانه است.

کارشناس کشاورزی: استان ایلام در حال حاضر دو مجتمع فعال در شهرستان هلیلان و بخش صالح آباد از توابع مهران با سطح مفید ۱۳.۳ هکتار دارد؛ در مجموع تعداد گلخانه‌های فعال استان ۲۵ واحد با سطح ۱۵.۸ هکتار است که از این تعداد ۱۲ واحد را گلخانه‌های کوچک مقیاس و خرد تشکیل داده‌اند

ساسان نوری با بیان اینکه در روش گلخانه‌ای می‌توان کشت را در هر محیطی و با هر نوع آب و هوا و خاک انجام داد، افزود: کشت گلخانه ای با توجه به جلوگیری از هدر رفت آب از طریق تبخیر و با روش‌های آبیاری نوین، نسبت به روش معمولِ کشت به مقدار آب کمتری احتیاج دارد، از سمت دیگر با توجه به شرایط کنترل شده و به سبب مناسب بودن شرایط محیطی معمولا می‌توان تا ده برابر بازدهی بیشتری نسبت به کشت در فضای آزاد گرفت.

غفلت از مزایای کشت های گلخانه‌ای در ایلام| شرایط برای سرمایه گذاران فراهم شود

این کارشناس ادامه داد: متاسفانه استان ایلام به رغم وضعیت اقلیمی، خشکی و کمبود آبی که در آن قرار دارد نه‌تنها هنوز به سطح مطلوب زمینه کشت گیاهان گلخانه‌ای نرسیده است بلکه در این استان هر ساله محصولات آب بر بسیاری همچون هندوانه کاشت می‌شوند که بی‌شک تاثیر بسیاری در کم آبی به ویژه در فصل تابستان دارند.

نوری گفت: از این رو به منظور احداث گلخانه و توسعه گیاهان گلخانه‌ای حمایت‌هایی نظیر پرداخت تسهیلات ویژه، تجهیز و توسعه گلخانه‌ها، برنامه ریزی برای فراهم کردن زمینه برای استفاده از سوخت گازی به جای سوخت‌های مایع که به صرفه تر است،آماده سازی زمین مناسب وسرمایه گذاری بیشتر در زمینه کشت گلخانه ای باید صورت گیرد.

کشت گیاهان گلخانه‌ای در ایلام

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کشت گلخانه‌ای یکی از بهترین‌ راه‌های کسب درآمد و تولید محصولات با کیفیت است، چرا که کشاورزی در گلخانه‌ها نه‌تنها نسبت به کشاورزی در فضای آزاد و در زمین‌های کشاورزی مشکلات کمتری دارد، بلکه به علت اینکه در این روش از سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود تاثیر بسزایی نیز در کاهش مصرف آب و همچنین کاهش بازه زمانی تولید محصولات نسبت به کشاورزی سنتی دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی ایلام: مکان‌یابی ۳۰۰ هکتار دیگر برای احداث‌ها شهرک‌ها و سایت‌های گلخانه‌ای در نقاط مختلف استان در دست مطالعه و بررسی است

همایون مظاهری با بیان اینکه بیش‌تر محصولات کشاورزی استان در گلخانه‌ها مختص به تولید خیار گوجه بادمجان لیمو فلفل چیلی فلفل رنگی و دلمه‌ای است، افزود: استان ایلام در حال حاضر دو مجتمع فعال در شهرستان هلیلان و بخش صالح آباد از توابع مهران با سطح مفید ۱۳.۳ هکتار دارد؛ در مجموع تعداد گلخانه‌های فعال استان ۲۵ واحد با سطح ۱۵.۸ هکتار است که از این تعداد ۱۲ واحد را گلخانه‌های کوچک مقیاس و خرد تشکیل داده‌اند.

این مسئول با تاکید بر توسعه کشت گیاهان گلخانه‌ای در پایان بیان کرد: مکان‌یابی ۳۰۰ هکتار دیگر برای احداث‌ها شهرک‌ها و سایت‌های گلخانه‌ای در نقاط مختلف استان در دست مطالعه و بررسی است.

توسعه کشت گلخانه‌ای با توجه به نقشی که در اشتغال‌زایی، سودآوری، توسعه صادرات، ارزآوری و رونق بخش کشاورزی دارد، یکی دیگر از موضوعات مهمی است که باید در استان ایلام پیگیری و بیش از پیش عملیاتی شود.

کد خبر: ۲۳۲٬۱۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha