۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۱
ایران و آذربایجان برای افزایش تردد در مرزهای دو کشور توافق کردند
وزیر راه و شهرسازی:

ایران و آذربایجان برای افزایش تردد در مرزهای دو کشور توافق کردند

بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی کشورمان از توافق دو کشور ایران و آذربایجان برای افزایش تردد، بهره برداری از پایانه مرزی جدید در ۴ ماه آینده و افزایش ۶۰ درصدی سرمایه گذاری ایجاد بارانداز ریلی خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیرراه و شهرسازی کشورمان و رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران آذربایجان در حاشیه نشست روسای کمیسیون همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص مهمترین دستاوردهای این نشست گفت: بعد از یک وقفه ای که در فعالیت های ارتباطی بین دو کشور به دلیل اتفاق ناگواری که در سفارت آذربایجان رخ داده بود، ایجاد شده بود امروز با برگزاری این نشست و حضور هیئت بلندپایه کشور آذربایجان هم اکنون این مشکل مرتفع شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران مرز مشترک بسیار طولانی با آذربایجان و مرزهای تجاری گسترده ای با آن کشور دارد، افزود: شبکه حمل و نقلی دو کشور ایران و آذربایجان شبکه بزرگی است و برنامه های فراوانی را برای تکمیل کریدور شمال-جنوب با کشور آذربایجان در پیش رو قرار داده ایم.

بذرپاش تصریح کرد: تاکید دولت جمهوری اسلامی ایران و شخص رییس جمهور تقویت و توسعه روابط با کشور آذربایجان بود که در این دیدار بخشی از این مهم حاصل شد.

اتمام ساخت پل مرزی آستاراچای
رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان ادامه داد: مذاکرات خوبی انجام شد. هم اینک پل مرزی آستاراچای به اتمام رسیده است که مقرر شد تا پایانه موقت مرزی ایران در آستارا چای هرچه سریع تر با سامانه های گمرکی و مرزبانی ایران مستقر شوند. همچنین توافق شد تا در ۴ ماه آینده پایانه مرزی جدید را به بهره‌برداری برسانیم که ظرفیت خوبی را برای حمل ونقل کامیون های دو کشور فراهم می کند.

وی توضیح داد: یکی از مشکلاتی که پیش تر وجود داشت پایانه موجود با عرض گذر کم و همچنین پل قدیمی بود که مانع از تردد آسان می شد. در عین حال سخت گیری هایی از طرف آذربایجان بود که بعضا صف های طولانی را ایجاد می کرد که با ایجاد پل جدید بخشی از این مشکلات کاهش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با توافقی که پیش تر انجام شدعملیات مقاوم سازی و تعریض پل موجود در حال انجام است. در این نشست نیز توافق شد تا طرف آذربایجانی نسبت به این مهم اهتمام بیشتری داشته باشد تا پل موجود مقاوم سازی و تعریض شود تا کامیون های بیشتری بتوانند در این مسیر تردد کنند.

افزایش ظرفیت ترددها با جمهوری آذربایجان
وی دیگر موضوعاتی که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت را افزایش ظرفیت ترددها عنوان کرد و افزود: در مرز بیله سوار و در مرز آستارا تقاضای ایران این بود که ظرفیت افزایش پیدا کند که مورد موافقت کشور آذربایجان قرار گرفت. مقرر شد تا ظرفیت تردد روزانه افزایش پیدا کند که این افزایش تردد سبب تسهیل در تردد و افزایش تجارت دو کشور ایران و آذربایجان می‌شود.

بذرپاش ادامه داد: محور دیگر گفتگوهای انجام شده در این نشست، مسیر ارتباطی بود که از محور آق بند وارد خاک ایران می شود، پیشنهاد ما این بود که از جلفا خارج شود و مقرر شد تا این پیشنهاد به کشور آذربایجان منتقل شود. همچنین تواق شد تا عملیات اجرایی پل آق بند هرچه سریع تر انجام شود که ساخت این پل برعهده کشور آذربایجان است.

فعال سازی بازارچه های مرزی ایران و آذربایجان
وزیر راه و شهرسازی گفت: بعد از آنکه نقطه صفر مرزی توسط وزارت امورخارجه تعیین می شود عملیات اجرایی احداث پل انجام خواهد شد. همچنین فعال سازی بازارچه های مرزی مشترک که یکی از اصلی ترین ظرفیت های توسعه تجارت در کشورهای همسایه است مقرر شد در زمان کوتاهی انجام شود.

بذرپاش توضیح داد: در خصوص سد های خداآفرین و سد اردوباد قرار شد تا در دو ماه آینده این موارد تعیین تکلیف شوند و تلاش خواهیم کرد تا موانع پیش‌رو برداشته شود.

وزیر راه و شهرسازی موضوع دیگر گفتگوهای دو کشور را حل مشکلات کامیون داران ایران و آذربایجان عنوان کرد و گفت: کمیته مشترکی تعیین شد تا مشکلات را بررسی کند و ظرف دو ماه آینده نسبت به رفع آن مشکلات اقدام کند.

وی ادامه داد: در حوزه انرژی و سوآپ گازی نیز توافق خوبی شد.

به گفته بذرپاش، دو کشور در حوزه دفاعی توافقات مناسبی صورت گرفت و مقرر شد سطح همکاری های دفاعی به سطح مناسبی برسد.

وی گسترش روابط با کشور آذربایجان را مهم خواند و تصریح کرد: دسترسی کشورمان با کشورهای شمالی از طریق کشور آذربایجان است و بنابراین تقویت روابط و همکاری با آن کشور برای ما بسیار حائز اهمیت است. شبکه حمل و نقل و ترانزیتی ایران نیز با کشور آذربایجان ارتباط دارد که حجم زیادی از حمل کالا می تواند از این مسیر باشد.

وی گفت: مقرر شد تا از پارس آباد مرز کشور آذربایجان خط ریلی ۵ کیلومتری توسط ایران احداث شود تا به خط ریلی کشور آذربایجان متصل شود و بتوانیم باراندازی را در پارس آباد ایجاد کنیم و از آن محل بتوانیم از طریق حمل و نقل زمینی، کالاها را به ایران حمل کنیم.

سرمایه گذاری ایجاد بارانداز ریلی ایران و آذربایجان ۶۰ درصد افزایش می یابد
بذرپاش ادامه داد: بارانداز ریلی توافق دو کشور در گذشته بوده که برای تکمیل آن نیاز به سرمایه گذاری بیشتری وجود دارد. قرار شد سرمایه گذاری به میزان ۶۰ درصد افزایش یابد. کشور آذربایجان پیشنهاد کرده بود تا میزان بهره برداری نیز افزایش یابد که مقرر شد تا در کمیته مشترک ظرف دو ماه هم افزایش سرمایه گذاری و هم افزایش زمان بهره برداری را مورد بررسی قرار بدهد.

وی یادآور شد: خط ریلی رشت-آستارا که عملیات اجرایی آن در حال آغاز شدن است به بارانداز ریلی می رسد که این بارانداز بسیار مهم است.

کد خبر: ۲۳۲٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha