۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۷
نوای اقتصاد منهای دلار با دیپلماسی دولت سیزدهم نواخته شد
دستیار وزیر امور خارجه:

نوای اقتصاد منهای دلار با دیپلماسی دولت سیزدهم نواخته شد

دستیار وزیر امور خارجه گفت: با اتخاذ سیاست‌های دولت سیزدهم در طول ۱۸ ماه اخیر و پیوستن ایران به اتحادیه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، هم اکنون نوای اقتصاد منهای دلار نواخته شد.

به گزارش بازار، عبدالله سهرابی در مصاحبه با رادیو گفتگو درباره نقش دیپلماسی اقتصادی در دلارزدایی از اقتصاد ایران گفت: با رویکرد شخص آیت‌الله رئیسی و دکتر امیر عبداللهیان به موضوع اقتصاد و کشورهای همسایه و کشورهای همسو، بحث مبادلات تهاتری و بستن قراردادهای دوجانبه و چندجانبه می‌تواند به‌عنوان راهکار موقت حذف دلار مطرح باشد. نوای اقتصاد منهای دلار با دیپلماسی دولت سیزدهم نواخته شد

وی افزود: متأسفانه اقتصاد دنیا به دلیل قدرت بلامنازعی که آمریکایی‌ها برای خودشان قائل شده بودند تحت سلطه آمریکا قرار داشت تا اینکه در دو سال اخیر این شرایط در دنیای اقتصاد به‌ویژه کشورهایی که حس آزادی‌خواهی دارند تغییر کرد و قدرت‌های بسیار مهم در اقتصاد آسیا بروز و ظهور پیدا کردند و ظرفیت‌های فراوانی پیش روی کشورها قرار گرفت.

دستیار وزیر امور خارجه گفت: خوشبختانه با اتخاذ سیاست‌های دولت سیزدهم در طول ۱۸ ماه اخیر و پیوستن ایران به اتحادیه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله سازمان همکاری‌های شانگهای، هم اکنون نوای اقتصاد منهای دلار نواخته شد.

سهرابی خاطرنشان کرد: دکتر محسن رضایی که دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند از سال ۱۳۹۳ طرح باشگاه‌های کشورهای ضد تحریم را خدمت مقام معظم رهبری بردند که متأسفانه دولت گذشته تحویل نگرفت و نهادینه هم نشد؛ اما نهایتاً در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم پیگیری شد.

وی با بیان اینکه امروز بسیاری از کشورها درباره اقتصاد منهای دلار توافق می‌کنند گفت: امروز هنر جمهوری اسلامی این است که سیاست اقتصاد منهای دلار را برای دورزدن تحریم‌ها و توسعه روابط اقتصادی اتخاذ کرده و می‌تواند از فرصت تهاتر و پیمان‌های منطقه‌ای و پول محلی بهره‌مند شود.

دستیار وزیر امور خارجه متذکر شد: مباحثی مانند تهاتر و استفاده از پول‌های محلی و استفاده از طرح‌هایی که مبتکر آن جمهوری اسلامی است همواره مبتنی بر صلح و روابط دوستی بوده و باید به‌صورت بلندمدت در حوزه اقتصادی مورداستفاده قرار گیرد.

سهرابی با بیان اینکه سیاست‌گذاری در حوزه مسائل پولی، ارز و بانکی در اختیار وزارت اقتصاد و دارایی است گفت: وزارت خارجه به‌عنوان دستگاه حاکمیتی در حوزه ارتباط با کشورها وظیفه دارد سیاست‌های کشورمان را به بحث و مذاکره بگذارد و به توافق برسد.

کد خبر: ۲۳۱٬۹۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha