۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
افزایش ضایعات باغی با توزیع سموم تقلبی در بازار| گلخانه داران در جستجوی سموم باکیفیت خارجی
بازار گزارش می دهد

افزایش ضایعات باغی با توزیع سموم تقلبی در بازار| گلخانه داران در جستجوی سموم باکیفیت خارجی

در حالیکه توزیع کود و سموم تقلبی بر بخش کشاورزی زیان های مالی جبران ناپذیری وارد کرده، گلخانه داران میگویند به دلیل بحرانی بودن شرایط بابت سموم خارجی باکیفیت وارداتی یا حتی قاچاقی هر قیمتی می پردازیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی بخش کشاورزی کشور با گرانی انواع نهاده های تولید همچون سم، کود، بذر و غیره مواجه است که فراتر از این موارد با مشکل و چالش توزیع کود و سموم تقلبی یا با ماده موثره پایین نیز مواجه هستند و بهره برداران از این اتفاق ضررهای مالی بسیاری را متحمل می شوند. ضمن اینکه بر اساس آنچه از سوی کارشناسان به ویژه کارشناسان حوزه آب و خاک مطرح می شود استفاده از محصولات بی کیفیت و غیر استاندارد ضربه های جبران ناپذیری به خاک زراعی می زند و به عبارتی سلامت خاک را تحت شعاع قرار می دهد. نکته حائز اهمیت اینکه یکی از اصلی ترین دلایلی که موجب توزیع فراوان این محصولات تقلبی در بازار می شود از سوی کارشناسان بخش، عدم نظارت صحیح دستگاه های نظارتی ذیربط اعلام می شود. ضمن اینکه برخی معتقدند وقتی کالایی گران می شود قطعا سودجویان به دنبال تولید محصولات مشابه تقلبی یا با کیفیت کم می روند و این امری طبیعی است.

آثار منفی استفاده از سموم تقلبی بر محصولات گلخانه ای

«محمدرضا شفیعی»، رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران با تاکید بر اینکه توزیع کود و سموم تقلبی در حوزه باغبانی نیز همانند حوزه زراعت رایج است به بازار می گوید: علاوه بر آسیب هایی که استفاده از این محصولات بی کیفیت به خاک کشاورزی وارد می کند زیان های مالی هنگفتی نیز به بهره برداران بخش می زند.

شفیعی افزود: مساله مهم اینجا است که همانطور که می دانید در کشاورزی شاخه باغبانی نسبت به زراعت به اصطلاح فشرده تر است به این مفهوم که کار زیادتر، سرمایه بیشتر و درآمد بیشتری دارد. از طرف دیگر در حوزه باغبانی نیز گلکاری و گل و گیاه نسبت به دیگر شاخه ها فشرده تر است و کار و سرمایه زیادی می طلبد و به تبع درآمد زایی بیشتری نیز دارد؛ یعنی وقتی می گوییم در یک هکتار گلخانه تولید و راندمان اقتصادی برابر صد هکتار زراعت است بیانگر این است که سرمایه، کار و ماده اولیه زیاد می برد.

شفیعی، رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران: برخی گلکاران تلاش می کنند به هر قیمتی شده سموم اصلی را از کشورهای دیگر به صورت قانونی و یا قاچاقی وارد کنند و از آسیب هایی که محصولات تقلبی به تولیدات آنها می زنند جلوگیری کنند

وی ادامه داد: به این ترتیب در این شرایط کار حساس تر می شود؛ به این معنا که در یک متر مربع بر فرض به ارزش ۵ میلیون تومان گیاه است و لذا وقتی دچار آفت یا بیماری می شود کشاورز برای کنترل و مبارزه با این آفت و بیماری باید سم تهیه کند. اما متاسفانه به دلیل استفاده از سموم تقلبی وقت و زمان را از دست می دهد و اثر نمی کند و لذا کل گیاه از بین می رود.

شفیعی خاطر نشان کرد: به دلیل مشکلاتی که از این طریق برای گلکاران ایجاد می شود، برخی از گلکاران تن به این امر می دهند که به هر قیمتی سموم اصلی را از خارج از کشور قانونی یا به صورت قاچاق دریافت کنند و این بیانگر این است که در مورد سموم و کودهای تقلبی در حوزه گلخانه ها بسیار شرایط حاد است.

گرانی محصولات؛ عامل اصلی توزیع سموم و کود تقلبی در بازار

رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران همچنین در پاسخ به این سوال که فراوان شدن سموم و کودهای کشاورزی تقلبی ریشه در کاهش واردات دارد یا صرفا به دلیل منافع مالی است که با خود به همراه دارد، گفت: در این مورد دو سه عامل نقش دارد؛ یکی به دلیل وضعیت کلی کشور است به این معنا که تعاملات با دنیا محدود شده و به چند کشور محدود بسنده کرده ایم، نقل و انتقال محدود شده، ارتباطات بسته شده، با شرکت های معتبر سم و کود مثل شرکت های آلمانی، فرانسوی و غیره مستقیما ارتباط نداریم و مستقیما جنس به اینجا نمی فرستند.

شفیعی ادامه داد: از سوی دیگر گران شدن سموم و کودهای کشاورزی نیز در این امر نقش دارد؛ یعنی وقتی قیمت یک لیتر سم ۱۰۰ هزار تومان باشد در شرایط بد اقتصادی کنونی خیلی رغبت برای تقلبی ها نیست. اما وقتی نرخ آن به ۳ میلیون تومان می رسد افراد سودجو و متقلب به این فکر می افتند که با برچسب های تقلبی سهمی از بازار داشته باشند و این عوامل موجب می شود سموم و کود تقلبی در بازار زیاد باشد.

شادلو، نایب رئیس اتحادیه باغداران کشور: تولید و یا واردات سم و کود با کیفیت الزامی است وگرنه نمی توان با آفات و بیماری ها مبارزه کرد و ضایعات بخش بالا می رود

بر اساس این گزارش علاوه بر ضرر و زیان های مالی که به تبع استفاده از سموم و کودهای کشاورزی تقلبی یا با ماده موثره کم بر بخش کشاورزی وارد می شود و کشاورزان و بهره برداران حوزه متضرر می شوند، این اتفاق موجب بالا رفتن ضایعات بخش زراعت و باغبانی نیز می شود.

استفاده مکرر از یک نوع سم در باغات موجب افزایش ضایعات می شود

در این راستا «مجتبی شادلو»، نایب رئیس اتحادیه باغداران کشور در پاسخ به این سوال بازار که چند درصد ضایعات بخش باغبانی متاثر از رایج شدن سموم و کودهای تقلبی است می گوید: بحث تولید ضایعات به دلیل استفاده از سموم و کودهای بی کیفیت از گذشته ها بوده و غالبا به عدم مدیریت صحیح بهره بردار برمی گردد؛ یعنی تکرار بی موقع سموم یا به نوعی استفاده بی رویه و یا مکرر از یک نوع سم در مزرعه یا باغ باعث می شود که آفت یا بیماری در مقابل سم مقاوم شود.

شادلو افزود: بنابراین بسیاری مواقع ضایعات تنها به دلیلی بی کیفیتی سموم نیست بلکه بحث مدیریت هم هست چون در حوزه این محصولات باید تنوع وجود داشته باشد. مساله اینجا است که بازار هم خیلی مواقع این همکاری را ندارد؛ یعنی ما می خواهیم دائما از یک سم استفاده نکنیم اما سم جایگزین نداریم و به اجبار باید تکرار شود و این مسائلی است که در افزایش ضایعات بی تاثیر نیست.

وی تاکید کرد: در هر صورت در حوزه سموم و کودهای کشاورزی یا باید تولید خوب داشته باشیم یا واردات خوب رقم بخورد. چرا که پیش از این به هر حال سمومی از کشورهای صاحب صنعتی همچون آلمان، اسپانیا و فرانسه وارد می شد که محصولات با کیفیت بالایی بود و به طور خاص برای بیماری های بسیار کارآمد بودند. اما وقتی این کالاهای با کیفیت موجود نباشد نمی توان بر بیماری ها فائق آمد و این می شود که ضایعات را بالا می برد.

کد خبر: ۲۳۱٬۹۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha