۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
حداقل حقوق بازنشستگان ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان
سخنگوی دولت در نشست خبری تشریح کرد

حداقل حقوق بازنشستگان ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان

ربیعی، سخنگوی دولت گفت: پیش بینی من این است حداقل دریافتی بازنشستگان تأمین اجتماعی تا ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان خواهد بود.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، علی ربیعی در نشست خبری با خبر نگارارن تصریح کرد: طی روزهای آینده شاهد افزایش حداقل دستمزد بازنشستگان، حق مسکن، خواربار و نیز همسان سازی حقوق آنان خواهیم بود. جلسه تفاهم در این زمینه، با حضور تشکل‌های بازنشستگی و سازمان تأمین اجتماعی، شاید فردا یا اول هفته آینده برگزار شود.

سخنگوی دولت همچنین گفت: قطعاً امسال بنا داریم، همسان سازی را دنبال کنیم و شرکت‌هایی که باید تأمین مالی شوند معرفی شدند و این شرکت‌ها باید در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرند و سازمان تأمین اجتماعی با آمادگی کامل این موضوع را دنبال و آن را اجرایی خواهد کرد.

ربیعی در ادامه گفت: اوایل هفته آینده بن خواربار و حق مسکن بازنشستگان با اینکه یک بار افزایش پیدا کرده، اما باز تجدید نظر خواهد شد و افزایش خواهد یافت.
 
سخنگوی دولت افزود: سازمان برنامه و بودجه، اقدامات خود و شرکت‌ها را در این زمینه مشخص کرده و بخشی از منابع تأمین اجتماعی به این موضوع اختصاص داده شده است که امیدواریم بازنشستگان که زندگی سختی را دارند، این تصمیمات از رنج زندگی آن‌ها کم کند.
 
افزایش هشت درصدی مزد کارگران
سخنگوی دولت گفت: با افزایش حق مسکن، هشت درصد به مزد کارگران اضافه شد.

علی ربیعی در ادامه نشست خبری امروز در پاسخ به سوالی درباره افزایش حق مسکن کارگران به ۳۰۰ هزار تومان و کاهش حق سنوات، افزود: این تصمیمات به نفع کارگران و به درخواست آنان بود و نمایندگان کارگران در شورای عالی کار هم همین درخواست را داشتند.

سخنگوی دولت این افزایش را کمکی به کارگران جدید و بدون سابقه دانست و گفت: این پایه سنوات هم محسوب می‌شود و در بازنشستگی و اضافه کار به نفع کارگران است.

ربیعی افزود: با تصمیمی که اتخاذ شد و با افزایش حق مسکن، مزد کارگران حدود ۸ درصد افزایش پیدا کرد.

سخنگوی دولت گفت: الان حداقل دستمزد به یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان رسید و مجموع دریافتی کارگران با دو فرزند ۴۴.۴ درصد افزایش پیدا کرد.

وی افزود: یک کارگر با یک اولاد دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و با دو اولاد سه میلیون و ۹۲ هزار تومان حقوق خواهد گرفت.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه میزان اثر تصمیمی که گرفته شده بر سنوات بازنشستگی و اضافه کار هم بیشتر شد، گفت: دولت می‌داند که زندگی کارگران مانند بازنشستگان زندگی سختی است و در دوران کرونا هم بسیاری از کارگران آسیب دیدند.

وی افزود: این تصمیم همه مشکلات جامعه کارگری را نمی‌تواند برطرف کند، اما تا حدودی به ترمیم مزدشان کمک کرد.
سخنگوی دولت گفت: این تصمیم یک جلسه ۸ ساعته شورای عالی کار و با درخواست کارگران بود که خوشبختانه کارفرمایان هم در ساعات پایانی آن را پذیرفتند تا کمک بیشتری به کارگران کنند.

وی با اشاره به اینکه با تعیین ۱۷۵، ۰۰۰ تومان برای حق سنوات این افزایش در طبقه بندی مشاغل هم تاثیر دارد، افزود: با جابجایی شاید ۷۵ هزار تومان از حق سنوات و افزودن این آیتم به حداقل مزد آثار مفید دیگر آن در افزایش مزد سال آینده هم بیشتر دیده خواهد شد.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره گله کارگران ساختمانی از بیکاری، دریافت نکردن وام معیشتی و بیمه و برنامه دولت در این مورد، گفت: شورای عالی کار جایی نیست که در آن درباره حقوق بازنشستگان تصمیمی گرفته شود. من نماینده کارگران و هم وزیر کار در این شورا بودم. حداقل دستمزد کارگری در حداقل دریافتی بازنشستگی تاثیر می‌گذارد. البته خود سازمان تامین اجتماعی با شرکای خودش باید توافق کند که چگونه در سطوح آن را اعمال کند یعنی اساس چانه زنی روی این موضوع در جای دیگر است نه در شورای عالی کار.

سخنگوی دولت افزود: درباره کارگران ساختمانی سعی کردیم وام ۳ میلیونی معیشت به افرادی که در جایی بیمه نبودند، اختصاص دهیم. براساس اینکه چه کسانی بیمه دارند یا ندارند کار آماری صورت گرفت و متناسب با پولی که سازمان هدفمندی به تامین اجتماعی می‌دهد، باید بیمه شوند، ولی سازمان تامین اجتماعی معطل این پول نماند و بیمه آن‌ها کماکان ادامه یافته است.

ربیعی گفت: براساس چارچوبی که قانون تامین اجتماعی برای بیمه بیکاری تعیین کرده است، فقط به افرادی می‌توانستیم بیمه بیکاری بدهیم که بیمه این افراد سه درصدشان توسط کارفرما پرداخت شده باشد و در حوزه مشخصی باشند. با تصمیمی در ستاد که دیروز گرفته شد و فکر می‌کنم شنبه آینده آن را تصویب کنیم، بیمه بیکاری مشمول این کارگران خواهد شد.
 
دعوت ترامپ به مذاکره، نمایشی است

 سخنگوی دولت اظهار داشت: دعوت ترامپ به مذاکره و توافق، چیزی بیش از یک کار نمایشی نیست.

«علی ربیعی» در ادامه نشست خبری با اصحاب رسانه، در پاسخ به سوالی، گفت: کاری به مسایل انتخاباتی آمریکا نداریم و این موضوع مربوط به مسایل داخلی آن کشور است، اینکه چه کسی رای بیاورد بنای ما نیست، ما بر اساس منافع ملی خودمان عمل می‌کنیم.

وی افزود: آمریکا اگر مشتاق مذاکره با ایران است، به میز مذاکره برگردد، همان میزی که آن را ترک کرد.

ربیعی با بیان اینکه هیچ نشانی از واقعی بودن تمایل آمریکا برای مذاکره وجود ندارد، اضافه کرد: درباره اینکه دعوت ترامپ به مذاکره و توافقی چیزی بیش از یک کار نمایشی باشد، خوشبین نیستیم.

سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت صادرات و واردات کشور نیز گفت: واردات تمامی کالاهای مشابه داخلی را ممنوع اعلام کردیم.
وی در مورد گزینه وزارت صمت هم گفت: لیستی از افراد تهیه شده و در دوران سرپرستی هم با افت فعالیت روبرو نبودیم و اقدامات خوبی انجام شده است.

ربیعی تاکید کرد: پیش از موعد مقرر، گزینه دولت برای وزارت صمت به مجلس معرفی می‌شود.

کار مبتنی بر بهداشت، استراتژی جدید دولت
سخنگوی دولت گفت: موضوع استاندارد سازی زندگی و کار و حرکت اجتماعی مبتنی بر بهداشت و سلامت، استراتژی اساسی و جدید ستاد ملی مقابله با کرونا است.

علی ربیعی در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران، ضمن اشاره به اینکه کماکان اصلی‌ترین مسئله دولت مبارزه با کروناست، افزود: آثار اقتصادی کرونا بر رشد اقتصادی جهان و کشورها و مسئله بیکاری و فقر همچنان در بیشتر کشورها حتی در کشورهای با اقتصاد پویا و با نشاط هم خودش را نشان داده است.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا در ایران از طرف دولت به سرعت اعلام شد و خوشبختانه با اتخاذ سیاست‌های مناسب دولت کارنامه خوبی در مقابله با کرونا دارد، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی ناشی از تحریم که همه می‌گفتند تحریم و کرونا جامعه ایران را فرو خواهد پاشید، مردم و دولت توانستند کارنامه قابل قبولی پیش روی جهان قرار دهند.

سخنگوی دولت ادامه داد: اقدامات پیشینی که در نظام سلامت انجام شده بود و همین طور تمرکز به موقع بخش درمان کشور در مواجهه با شوک اولیه، از عوامل موفقیت ما در مقابله با کرونا بوده است.

ربیعی افزود: سیاست‌های محدود کننده در ماه اسفند و فروردین و همین طور سیاست فاصله گذاری هوشمند باعث شد که از تبعات نگران کننده و وخامت اقتصادی پیشگیری کنیم و بتوانیم سیاست حفظ جان و معیشت را توأمان در مقابل این بیماری جلو ببریم.

وی گفت: ستاد مقابله با کرونا در آخرین جلساتش با توجه به اینکه چشم انداز نزدیکی از پایان بیماری کووید ۱۹ ندارند (به این نتیجه رسید) که باید هم چرخ زندگی مردم بچرخد و هم سلامت مردم حفظ شود.

سخنگوی دولت گفت: موضوع استانداردسازی زندگی و کار و حرکت اجتماعی مبتنی بر بهداشت و سلامت استراتژی اساسی و جدید ستاد مقابله با کرونا است.

تصمیم به بازگشایی ها، به مثابه عادی شدن اوضاع نیست
سخنگوی دولت گفت: معتقدیم با گسترش آموزش و فرهنگ سازی و نیز همکاری مردم و سیاست گذاری‌های به موقع، با کمترین آسیبی کشور را از مرحله کرونایی و آسیب‌های ناشی از آن عبور خواهیم داد.

علی ربیعی سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری تصریح کرد: بازگشایی مراکز فرهنگی، ‌ سینماها، ‌کنسرت ها، مراکز تفریحی، کلاس‌های آموزشی، آموزشگاه‌های تخصصی، آموزشگاه‌های خصوصی، مهدکودک ها، مراکز مذهبی، آژانس ها، تورهای گردشگری از جمله اقدامات بوده است.

ربیعی گفت:‌ آنچه که مهم است به سمت فاصله گذاری فیزیکی هوشمند که عنوان استراتژی ما بود حرکت کردیم، پروتکل‌های سختگیرانه لازمه این مرحله است، با نظارت سختگیرانه الزامات سیاست‌هایی است که در این دوره اتخاذ کردیم و آن‌ها را دنبال خواهیم کرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: این تصمیم گیری‌ها به مثابه عادی شدن اوضاع نیست، بلکه ما در مرحله جدیدی از مبارزه با کرونا، سیاست‌های سختگیرانه نظارتی و کنترلی را همراه با راه اندازی معیشت و زندگی اقتصادی در دستور کار خود داریم.

ربیعی افزود: هدف کلی در مبارزه با کرونا، حفظ جان مردم در مقابل بیماری، افزایش ظرفیت مراکز درمانی و راه اندازی اقتصاد و مقابله با بیکاری‌های ناشی از کرونا بوده است.

وی ادامه داد:‌ ما پنج وظیفه را دنبال کردیم که در تمام جلسات دولت و ستاد کرونا این وظایف در حال پیگیری است.

سخنگوی دولت، تامین نیازهای بهداشتی درمانی را اقدام اول دولت ذکر کرد و گفت: در این زمینه گسترش آزمایشگاه‌ها کماکان در دستور ما است، ما از هزار و ۲۰۰ آزمایشگاه به سمت دو هزار آزمایشگاه برنامه ریزی کردیم و حرکت خواهیم کرد.

ربیعی همچنین با اشاره به اینکه در روزهای اوایل اسفند آزمایشگاه‌های مربوط به تست کرونا به تعداد انگشتان دست هم نبود، افزود:‌ تولیدات مربوط به سلامت با همکاری شرکت‌های دانش بنیان، کماکان ادامه خواهد داشت و موانع تولید در بخش سلامت در هر جلسه بررسی و برداشته می‌شود.

وی همچنین گسترش امکانات زیرساختی از جمله تخت‌های آی سی یو و سی تی اسکن‌ها را از جمله اقدامات دولت دانست که در تمام استان‌ها در حال پیگیری است.

سخنگوی دولت همچنین گفت: خوشبختانه وجود ۵۰ هزار متخصص و فوق تخصص و اعزام سه هزار متخصص به مناطق محروم و تقویت شبکه‌های بهداشت، از راهبردهای اساسی ما به شمار می‌رود که دنبال خواهد شد.

ربیعی افزود:‌ این زیرساخت‌ها ما را در مواجهه با موج‌های جدید کرونا و با بیماری‌های ناشناخته آینده هم کمک خواهد کرد.
وی گفت: غربالگری وارد مراحل جدیدتری شده و بیماریابی فعال به سطح خانواده‌ها خواهد رسید و غربالگری و تست هوشمند برنامه مداوم نظام سلامت خواهد بود.

خدمات اصلی به جامعه دچار کاستی نخواهد شد
سخنگوی دولت گفت:‌ با وجود کرونا به هیچ عنوان خدمات اصلی جامعه دچار کاستی نخواهد شد، بلکه رو به تقویت خواهد رفت.

 ربیعی در ادامه سخنانش در نشست خبری، با اشاره به تامین کالاهای ضروری توسط دولت، خاطرنشان کرد: با محاسباتی که دولت انجام داد با میزان ارزی که پیش بینی شده است، ما حمایت غذایی را با تامین کالاهای اساسی برای کل جامعه همچنین اقشاری که بیشتر نیازمند کالاهای اساسی هستند، دنبال خواهیم کرد.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به آخرین جمع بندی ستاد مبارزه با کرونا که چشم انداز پایان کرونا را به ما نشان نمی‌دهد، گفت: همه تلاش ما در جهت پیشگیری از غافل گیری مقابل به وجود آمدن موج‌های جدید کرونا خواهد بود.

وی افزود: برنامه ریزی برای این اقدام به نحوی خواهد بود که ظرفیت‌های بهداشتی، بیمارستانی و درمانی همواره اگر در صورت کسر قرار بگیرند، باید موقع شیوع دوباره کرونا این کسر بزرگتر از یک باشد.

ربیعی همچنین گفت: خوشبختانه امروز به رغم افزایش عددی مبتلایان که ناشی از اجرای طرح غربالگری و بیماریابی فعال و همچنین فرهنگ سازی و آموزش و ایجاد حساسیت بین مردم بوده، اما آن چه که مهم است در پایان خط مبارزه با کرونا می‌باشد و کاهش مرگ و میر مبتلایان با یک شیب رو به پایین کماکان رو به کاهش است.
 
مسئولیت تعلل در آزادسازی زندانیان بر عهده آمریکاست
 سخنگوی دولت، ضمن ابراز امیدواری نسبت به ادامه روند آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا، گفت: ایران آمادگی کامل برای تبادل همه زندانیان را دارد؛ مسئولیت این تعلل بر عهده دولت آمریکاست.

علی ربیعی در ادامه نشست خبری با رسانه داخلی و خارجی، ضمن ابراز خرسندی از آزادی سه تن از دانشمندان ایرانی زندانی در آمریکا، تصریح کرد: این خبر خوبی بود که موفق شدیم سه دانشمند خوب ایرانی که سهم و تلاش زیادی برای رفع موانع علمی کشورمان را داشتند، آزاد کنیم، دکتر سلیمانی، دکتر طاهری و دکتر عسگری به تهران بازگشتند و یا در مسیر بازگشت به کشورند.

وی گفت: امیدواریم روند آزادی کامل همه زندانیان ایرانی در آمریکا ادامه یابد و همان گونه که بارها اعلام کردیم؛ ایران آمادگی کامل برای تبادل همه زندانیان را دارد و مسئولیت این تعلل بر عهده دولت آمریکاست.

ربیعی در ادامه با تاکید بر لزوم توسعه دولت الکترونیک، افزود: موضوع دولت الکترونیک کماکان در همه جلسات دولت مورد تاکید رئیس جمهور قرار گرفته است، هر روز بخش و جلوه جدیدی از توسعه دولت الکترونیک رخ می‌دهد و گام‌های جدیدی در توسعه این مسیر را شاهدیم.

وی ادامه داد: این هفته گام جدید در توسعه دولت الکترونیک برداشته شد که باعث حذف حداقل سه میلیون مراجعه حضوری مردم به دستگاه‌ها برای دریافت خدمات شد؛ مردم در معاملات املاک برای پرداخت مالیات باید به سازمان امور مالیاتی مراجعه و پس از پرداخت مالیات در بانک مجددا گواهی عدم بدهی مالیاتی دریافت و در دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌کردند، کاری که در برخی از موارد بیش از یک هفته به طول می‌انجامید، اما خوشبختانه با اتصال سازمان ثبت اسناد کشور به زیرساخت‌های دولت الکترونیک این مراحل حذف و استعلام و پرداخت مالیات در کمتر از یک دقیقه و در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌گیرد و کیفیت خدمات دولت به مردم نیز بهبود می‌یابد.

سخنگوی دولت در ادامه ضمن تشکر از همکاری قوه قضائیه با سازمان ثبت اسناد رسمی کشور و دولت، با اشاره به مصوبات جلسه پیشین هیئت وزیران، افزود: در جلسه گذشته دولت، وزیر اقتصاد و دارایی گزارشی از افتتاح پنجره واحد سرمایه گذاری ارائه کرد که بر این اساس زمان ثبت شرکت‌ها از ۷۲ روز به ۷۲ ساعت تقلیل خواهد یافت که اقدام مهمی در حوزه‌های دولت الکترونیک و رفع موانع سرمایه گذاری بود که این سیاست‌ها تا سال ۱۴۰۰ ادامه پیدا خواهد کرد.

ربیعی به تصویب لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان در نشست پیشین هیئت دولت اشاره کرد و گفت: این لایحه، یکی از لوایحی بود که سال‌ها معطل مانده بود، اما با تلاش‌ها و پیگیری‌های دولت و مجلس در هیئت وزیران به تصویب رسید، این قانون شامل یکی از به روزترین و مترقی‌ترین قانون‌های موجود در حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان است و دست دولت را برای حمایت از آنان باز نگه می‌دارد.

وی ادامه داد: این قانون با تاکید بر لزوم گسترش اورژانس اجتماعی و بررسی مسایل مربوط به خشونت علیه کودکان و نوجوانان، ‌ تقسیم کار مناسبی نیز بین دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های مردم نهاد پیش بینی کرده است که وظایف روشنی را مشخص می‌کند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این قانون نه تنها به دولت بلکه به قضات نیز کمک خواهد کرد تا از حقوق کودکان حمایت بیشتری کنند، ضمن اینکه در این قانون همه موارد مربوط به بهره کشی از کودکان کار را به دقت بررسی و جرم انگاری کرده و همچنین استانداردهای حقوق شهروندی در کشور را افزایش داده است.
 
ربیعی ضمن تشکر از همدلی و مساعی شورای نگهبان در تصویب این قانون، گفت: امیدواریم با آغاز به کار مجلس تازه نفس، لوایح و زیرساخت‌های قانونی مربوط به حقوق شهروندان را با سرعت بیشتری در معرض بررسی قوه مقننه قرار دهیم.

وی با اشاره به تصویب آئین نامه‌های مهم اجرایی در جلسه گذشته هیئت دولت، افزود: آئین نامه اجرایی واگذاری پروژه‌های نیمه تمام دستگاه‌ها به بخش خصوصی تصویب کردیم، بهر حال موانع مالی پیش روی دولت زمان تکمیل پروژه‌ها را مدت دار کرده و این پروژه‌ها را از خاصیت مقرون به صرفه بودن اقتصادی ساقط کرده است که در نهایت قیمت تمام شده پروژه‌ها گران‌تر خواهد بود که این واگذاری استراتژی مناسبی بوده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: موانع پیش روی تکمیل این پروژه‌ها در این آئین نامه برداشته شد تا امکان مشارکت بیشتری برای بخش خصوصی در هر استان به وجود آمد، که به هم به کوچک سازی دولت و هم استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی جامعه منجر خواهد شد.

وی یادآور شد: در جلسه گذشته هیئت وزیران تداوم طرح‌های توسعه فاز سه بندر شهید رجایی در استان هرمزگان و همچنین انتقال حوزه سیروان به گرمسیری در استان‌های ایلام و کرمانشاه و همچنین تداوم انتقال آب حوزه سیروان و پروژه فولاد میانه در آذربایجان شرقی را تصویب کردیم که قطعا به توسعه‌های استانی کمک خواهد کرد.
 
سوءاستفاده سیاسی آمریکا از شورای امنیت عواقب خطرناکی دارد
سخنگوی دولت، گفت: هرگونه سوء استفاده سیاسی آمریکا یا هر کشور دیگری از شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران، عواقب خطرناکی به دنبال خواهد داشت.

ربیعی در ادامه کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی در مورد پیشنهاد ترامپ برای مذاکره با ایران، با توجه به شرایط کنونی کرونا، آشوب‌های خیابانی ضد نژاد پرستی در آمریکا و همچنین نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری این کشور، گفت: کاری به انتخابات داخلی آمریکا نداریم و براساس منافع ملی خودمان تصمیم می‌گیریم و این موضوع به سیاست‌های دولت ترامپ مربوط است که چه وقتی خشونت و چه وقتی ملایمت به خرج دهد.

وی افزود: نه خشونت آن‌ها برای ما واهمه‌ای دارد و نه سیاستِ در باغ سبز نشان دادن آنها، اگر منافع ملی ایجاب کند براساس شرایطی که گفتیم، تصمیم لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

سخنگوی دولت، تصریح کرد: از تهدیدات آن‌ها برای تصویب قطعنامه در شورای امنیت نمی‌ترسیم و آن را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ می‌دانیم و هیچ حقی را برای تمدید محدودیت تسلیحاتی علیه ایران قائل نیستیم.

وی تاکید کرد: هرگونه سوء استفاده سیاسی آمریکا یا هر کشور دیگر از شورای امنیت برای تغییر زمانبندی پایان قطعنامه محدودیت تسلیحاتی ایران، عواقب خطرناکی به دنبال خواهد داشت.

ربیعی افزود: آمریکا و همپیمانانش باید مسئولیت کل این موضوع را به عهده گیرند.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص شایعات مربوط به افزایش قیمت گازوئیل گفت: دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت گازوئیل ندارد.

کد خبر: ۲۳٬۱۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha