۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
«سد چمشیر» به بهره برداری رسید
با حضور رئیس جمهور؛

«سد چمشیر» به بهره برداری رسید

گچساران- سد چمشیر با حضور رئیس جمهور در حاشیه سفر دور دوم استانی هیئت دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار بازار، سد چمشیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی «آر. سی. سی» ایران است که در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان (گچساران) مرکز شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویر احمد قبل از پیوستن رودخانه خیرآباد به رودخانه زهره در مجاورت محلی به نام تنگه چم شیر احداث شده و پنجمین سد بزرگ کشور است.

سد چمشیر از «ابر پروژه‌های» تحول آفرین استان کهگیلویه و بویراحمد است که با بهره‌برداری از این پروژه عظیم، تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب محقق می‌شود.

نیروگاه سه واحد ۵۵ مگاواتی و دو واحد کوچک هر یک به ظرفیت ۵.۵ مگاوات بوده که ۱۷۶ مگاوات ظرفیت کلی است و ۲۰۰ نیرو در این سد مشغول به کار شدند و ۱۲ هزار هکتار از زمین‌های استان نیز زیر پوشش قرار می‌گیرد.

سد و نیروگاه «چمشیر» به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه برق - آبی کشور بوده و هدف آن ذخیره بیش از ۲.۳ میلیارد مترمکعب آب همراه با بهبود کیفیت و کنترل سیلاب‌های رودخانه زهره و نیز تولید ۴۸۲ گیگاوات ساعت انرژی برق‌- آبی در سال است.

از مزایای این سد که تأثیر مهمی در رونق کشاورزی و صنعت گردشگری گچساران دارد، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال‌زایی در زمان اجرای طرح و زیرساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی و تولید برق است.

کد خبر: ۲۳۱٬۸۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha