۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
جزئیات توافق ایران و چین برای سرمایه‌گذاری‌ مشترک
وزیر اقتصاد تشریح کرد

جزئیات توافق ایران و چین برای سرمایه‌گذاری‌ مشترک

خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت: در کمیسیون مشترک توسعه اقتصادی ایران و چین تعدادی پروژه سرمایه‌گذاری با اولویت به طرف چینی معرفی شد.

به گزارش بازار، سیداحسان خاندوزی که به تازگی‌ در کمیسیون مشترک توسعه اقتصادی ایران و چین، به عنوان رئیس طرف ایرانی شرکت کرده بود، امروز در ارتباط زنده با خبر ساعت ۱۴ اظهار داشت: بعد از توافقنامه ایران و چین که در چهار سال و نیم گذشته انجام شد، اجرای این توافقنامه نیازمند پیگیری جداگانه داشت. در این زمینه اولین کمیسیون مشترک بین ایران و چین در پکن برگزار شد و وزیر اقتصاد به عنوان رئیس طرف ایرانی در این کمیسیون شرکت کرد.

وی چین را بزرگترین شریک تجاری و بزرگترین مقصد کالاهای تجاری ایران دانست که سهم چین از تجارت ایران اعم از واردات و صادرات ۲۴ درصد است.

به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، در جلسه کمیسیون مشترک ایران و چین که با حضور نمایندگان وزارت اقتصاد به عنوان رئیس ایرانی این کمیسیون، وزارت نفت، وزارت کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت، بانک مرکزی، گمرک و سازمان امور مالیاتی و وزارت امور خارجه برگزار شد، طرح‌های مورد علاقه ایرانی‌ها برای اجرای مشارکتی با طرف چینی مطرح شد.

به گفته خاندوزی، بعد از توافق دو رئیس‌جمهور ایران و چین قرار شد موارد این توافقنامه و آنچه در کمیسیون مورد توافق قرار می گیرد، از ماه آینده اجرایی و عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت مناسبی با تجارت با چین وجود دارد، گفت: برخی مشکلات اجرایی بر سر راه تجار ایرانی قرار داشت که نیازمند مجوز طرف چینی بود، در این نشست موافقت شد این مجوزها با سهولت صادر شود، همچنین سرمایه‌گذاری خارجی در این کمیسیون مورد توافق دو کشور قرار گرفت.

به گفته خاندوزی، اتاق‌های بازرگانی ایران و چین جلسه مشترکی در پکن برگزار کردند و شرکت‌های مهم چینی طرف قرارداد با ایران در این جلسه حضور داشتند. موانعی بر سر راه تجارت ایرانیان قرار داشت که طرف چینی قول برطرف کردن این موانع را داد.

رئیس کمیسیون ایران و چین‌ در مورد سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه، اظهار داشت: ‌وزارتخانه‌های مختلف ما درخواست‌های متفاوت در سرمایه‌گذاری خارجی دارند، اما دولت اصرار دارد که این درخواست‌ها اولویت‌بندی شود، فهرست طولانی از سرمایه‌گذاری‌ها وجود داشت، اما تعداد معدودی از این سرمایه‌گذاری‌ها با اولویت به طرف چینی معرفی شد و مورد توافق قرار گرفت که این پروژه‌ها در زمینه انرژی، صنعت، معدن، صنایع معدنی، کشاورزی و یکی دو پروژه اجتماعی در زمینه بهداشت و درمان بود که در اولویت قرار گرفت.

خاندوزی اضافه کرد: در کنار کمیسیون مشترک ایران و چین دیداری با رئیس چینی این کمیسیون برگزار شد و برخی از موانع بر سر راه تجار ایرانی به صورت مصداقی مطرح و برطرف شد.

وزیر اقتصاد و ودارایی گفت: فضای سازنده‌ای در این گفت‌وگو ایجاد شد و در ماه‌های آینده نتایج ملموس‌تری از سفر هیأت تجاری ایران به چین و نتایج سفر رئیس‌جمهور به این کشور ‌شاهد خواهیم بود.

کد خبر: ۲۳۱٬۷۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha