۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
احداث و افزایش حجم مخازن آب تاب‌ آوری شهر تهران را در برابر حوادث افزایش می‌دهد
وزیر نیرو در جمع خبرنگاران:

احداث و افزایش حجم مخازن آب تاب‌ آوری شهر تهران را در برابر حوادث افزایش می‌دهد

وزیر نیرو اعتبار بهره‌برداری بخشی از طرح جامع آبرسانی تهران را ۲۰۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ضرورت دارد در شهر تهران میزان ذخیره‌سازی آب برای چند روز وجود داشته باشد.

به گزارش بازار، علی‌اکبر محرابیان در آیین افتتاح و بهره‌برداری بخشی از طرح جامع آبرسانی تهران (قمر بنی هاشم(ع)) که صبح امروز، یکشنبه در محل اجرای این پروژه برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره تاثیر اجرا و بهره‌برداری از این طرح در افزایش تاب‌آوری شهر تهران گفت: برای کلان شهری مانند تهران ضرورت دارد به منظور تامین آب در شرایط پایدار، اقدامات برنامه‌ریزی شده‌ای صورت گیرد.

وزیر نیرو افزود: در همین راستا طرح جامعی مطالعه و در آن چند عنصر دیده شده است، یکی از این عناصر ایجاد رینگ سراسری است که به طول ۲۳۰ کیلومتر باید اجرا شود.

وی تصریح کرد: بخشی از طرح اجرا شده است، به‌ طوری‌که امروز بیش از ۵۵ کیلومتر این رینگ پس از گذشت سال‌ها به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

محرابیان یادآور شد: در کنار آن شاهد بهره‌برداری از ۱۴۰ هزار مترمکعب مخزن هستیم که معادل ۵ درصد کل مخازن کلان شهر تهران را شامل می‌شود و به صورت یکجا به بهره‌برداری رسید.

به گفته وزیر نیرو وجود رینگ و مخازن باعث پایدارسازی آب در شهر تهران می‌شود و این امکان بسیار مهم را فراهم می‌کند تا بتوانیم آب را از سامانه‌های مختلف به شهر تهران و هر نقطه‌ای که نیاز بود هدایت کنیم.

وی اضافه کرد: در شمال شرق و شمال غرب تهران، چندین سامانه و سد از جمله سد لتیان، سد لار، سد ماملو، سد امیرکبیر و سد طالقان وجود دارد. این رینگ این امکان را میسر می‌کند تا آب را از نقاط شرقی به غربی و بالعکس منتقل کنیم و به طورکلی در صورتی که شبکه ایجاب می‌کند گردش آب صورت گیرد.

محرابیان با تاکید بر اینکه احداث و افزایش حجم مخازن میزان تاب‌آوری را در شهر تهران افزایش می‌دهد، اظهار داشت: در شهر تهران ضرورت دارد میزان ذخیره‌سازی آب برای چند روز وجود داشته باشد؛ در شرایط بحرانی مانند زلزله، سیل و دیگر مسائلی که ممکن است برای خطوط و شبکه در زمان بهره‌برداری حادث شود، این میزان حجم ذخیره تاب‌آوری شبکه را افزایش می‌دهد.

وزیر نیرو یادآور شد: مخازنی که امروز به بهره‌برداری می‌رسد معادل ۵ درصد کل مخازنی است که طی ده‌ها سال گذشته در پایتخت احداث شده است؛ بخشی از رینگی که امروز به بهره‌برداری رسید، قسمت غربی و جنوب غربی شهر تهران را کامل می‌کند و به صورت یکپارچه امکان تبادل و گردش آب را از شرق به غرب فراهم‌کرده است، بخشی که باقی مانده نقاطی از شمال تهران بوده و امید است این امر کامل شود.

وی در پایان و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پیش‌بینی شده در نقاط شمالی تهران ۲۵ کیلومتر در سال‌جاری و الباقی تا سال آینده تکمیل شود، خاطرنشان کرد: اعتباراتی که برای بهره‌برداری از این طرح‌ها هزینه شده به قیمت روز بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان است.

کد خبر: ۲۳۱٬۷۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha