۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۴
رونق معاملات ETF‌ها در فرابورس
در هفته گذشته رقم خورد؛

رونق معاملات ETF‌ها در فرابورس

در هفته گذشته بازارهای فرابورس شاهد جابه‌جایی بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بودند که افزایش ۳۷ درصدی را به ثبت رساند.

به گزارش بازار به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در هفته منتهی به ۲۳ تیرماه در بازارهای فرابورس بیش از ۳۹ میلیارد و ۹۸۴ میلیون برگه انواع دارایی مالی خرید و فروش شد. ارزش معاملات بیش از ۲۸۵ هزار میلیارد تومان بود که در ۱.۹ میلیون نوبت معاملاتی انجام شد.

در این مدت حجم معاملات نسبت به هفته ماقبل، ۲۵ درصد افزایش و ارزش معاملات نیز رشد ۲ درصدی را تجربه کرد.

همچنین بیشترین ارزش معاملات در بازار پایه فرابورس انجام شد. به این ترتیب که بیش از ۶ هزار میلیارد تومان معاملات در این بازار به ثبت رسید که رشد ۲۷ درصدی داشت.

بازار دوم هم با معاملاتی به ارزش بیش از ۵ هزار میلیارد تومان رتبه دوم را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات در این بازار ۱۶ درصد افزایش را تجربه کرد.

بازار اول طی مدت مورد بررسی ارزش معاملاتی ۴ هزار میلیارد تومانی داشت که نسبت به مدت مشابه هفته ماقبل ۳ درصد کم شد.

در سایر بازارهای فرابورس نیز شاهد معاملاتی به ارزش ۳۵ میلیارد تومان در بازار ابزارهای مشتقه بودیم که کاهشی ۳۷ درصدی را تجربه کرد.

همچنین بیش از ۲۶۹ هزار میلیارد تومان اوراق در بازار ابزارهای نوین مالی خریدوفروش شد که افزایش مختصر ۱ درصدی را نسبت به هفته ماقبل داشت.

در این مدت ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در فرابورس با رشد ۳۵ درصدی همراه شد. به این ترتیب که بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان ارزش معاملاتETFها در فرابورس بود.

همچنین ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن هم با رشد ۱۷ درصدی به عدد ۷۰ میلیارد تومان رسید.

ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام فرابورس طی هفته سوم تیرماه بیش از ۱۳ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان بود که بالغ‌بر ۴۱ درصد از این رقم متعلق به ۶ صنعت بانک، سرمایه‌گذاری‌ها، محصولات غذایی، خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی بود.

در پایان معاملات هفته گذشته شاخص کل فرابورس با کاهش ۵ درصدی به عدد ۲۷ هزار و ۸ واحد رسید.

همچنین ارزش بازار نیز ۲.۹ درصد کم شده و به عدد ۲.۵ میلیون میلیارد تومان رسید.

وقایع‌نگاری از هفته گذشته فرابورس
با شروع هفته گذشته در فرابورس شاهد تغییر زمان‌بندی معاملات اوراق با درآمد ثابت و صندوق‌های قابل معامله درآمد ثابت بودیم. به این ترتیب که از روز شنبه گذشته (۱۷ تیرماه) سفارش گیری در نمادهای مذکور طی دوره پیش گشایش از ساعت ۸:۲۵ آغاز و شروع معاملات ۸:۳۰ با برگزاری یک مرحله حراج ناپیوسته بوده و معاملات نیز تا ساعت ۱۵ نیز ادامه دارد.

همچنین در روز شنبه هفته گذشته پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در نماد «فاخر» نیز در فرابورس آغاز شد که تا دوشنبه ۱۹ تیرماه ادامه داشت.

از اتفاق‌های مهم هفته گذشته بازگشایی نماد بانک آینده پس از دو جلسه شفاف‌سازی بود. به این ترتیب که نماد «وآیند» روز یک‌شنبه هفته گذشته پس از نزدیک به دو سال توقف، به تابلوی معاملات بازگشت.

در میانه هفته معاملاتی که گذشت بازگشایی نماد تأمین سرمایه کیمیا در تابلو زرد بازار پایه فرابورس هم انجام شد.

همچنین طی هفته گذشته مدیران شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس نیز طی دو جلسه، این شرکت را برای اهالی بازار معرفی کردند تا در هفته جاری عرضه اولیه سهام آن انجام شود.
در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته نیز شاهد عرضه اولیه سهام شرکت خمیر مایه رضوی با نماد غمایه در بازار دوم فرابورس بودیم.

کد خبر: ۲۳۱٬۵۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha