۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
ضرورت همکاری جهان برای گذر از بحران اقتصادی ناشی از کرونا
بنیانگذار مجمع جهانی اقتصاد در مصاحبه ای با «شین هوا نت» عنوان کرد

ضرورت همکاری جهان برای گذر از بحران اقتصادی ناشی از کرونا

بحران اقتصادی ناشی از کرونا یک بحران اقتصادی دوره ای و عادی نیست بلکه یک بحران سیستماتیک است و برای حل آن باید تمامی دنیا دست به دست هم بدهند. کلاوس شواب بنیانگذار مجمع جهانی اقتصاد ضمن بیان این مطلب از دنیا خواست تا بدهی های خود را برای نسل آینده به ارث نگذارند.

بازار؛ گروه بین المللبحران ناشی از همه گیری کرونا چالشهای اقتصادی زیادی برای اقتصاد دنیا ایجاد کرد و تغییرات ساختاری بزرگی به همره آورد. کلاوس شواب بنیانگذار و مدیر اجرایی مجمع جهانی اقتصاد در مورد راههای پیش روی دنیا برای مواجهه با بحران کنونی را همکاری جهانی و همراهی شرکتهای چند ملیتی برای فایق آمدن به مشکل کنونی عنوان کرد.

 شواب در مصاحبه ای با نشریه شین هوا نت نوشت: «بحران ناشی از کرونا یک بحران اقتصادی دوره ای نیست بلکه بحرانی سیستمیک است که تبعات اقتصادی زیادی برای دنیا دارد. جهان تنها در صورتی می توان اثرات منفی این بحران را به حداقل برساند که کشورهای مختلف همکاری سازنده ای با هم داشته باشند.»

وی با اشاره به سیاستهای اقتصادی اجرا شده در کشورهای صنعتی دنیا در مواجهه با بحران کنونی اشاره کرد و گفت: «کشورهای صنعتی میلیاردها دلار به اقتصاد دنیا تزریق کردند و از طریق افزایش نقدینگی و تزریق به اقتصاد تلاش کردند تا شرایط مالی را حفظ کنند در حالیکه در اغلب کشورهای در حال توسعه دنیا از قبیل کشورهای افریقایی و کشورهای امریکای جنوبی افت ارزش پول ملی به بحران تبدیل شده است. بحرانی که می تواند اقتصاد این کشورها را ویران کند و زندگی انسانها را در معرض خطرات جدی قرار دهد.» 

وی ادامه داد: «ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا شکاف اقتصادی بین کشورهای صنعتی و کشورهای در حال توسعه را تقلیل دهیم نه اینکه برای حمایت از اقتصاد خود در برابر یک ویروس فاصله اقتصادی با کشورهای دیگر را افزایش دهیم.»

کرونا به کسب و کارهای کوچک آسیب وارد کرد
مجمع جهانی اقتصاد در گزارش اخیر خود در مورد تاثیر کرونا بر اقتصاد دنیا به وضعیت کسب و کارها اشاره کرد و نوشت: «شرکتهای بزرگ و شرکتهای با سایز متوسط در نتیجه همه گیری کرونا بیشترین آسیب را متحمل شدند زیرا وابستگی بیشتری به زنجیره عرضع کالاها در سطح جهان داشتند و دسترسی آنها به نقدینگی در مقایسه با شرکتهای بزرگ کمتر بود. به همین دلیل توجه دولتها به وضعیت این شرکتها و تلاش برای حفظ آنها از اهمیت بالاتری برخوردار است.»

بررسی ها نشان داده است اغلب شرکتهای بزرگ دنیا در جریان  این بحران نه تنها آسیبی متحمل نشدند بلکه شرایط اقتصادی خود را ارتقا هم دادند. تغییرات اساسی که در ساختار و عملکرد این شرکتها ایجاد شد، باعث شد تا شرکتهای مذکور رشد درآمد و سودآوری را تجربه کنند. اغلب شرکتهای بزرگ زیر ساختهای لازم برای دور کاری، استفاده از تکنولوژی و کسب درامد آنلاین را داشتند و در این دوره  حتی توانستند بازارخود را گسترش دهند. در همین دوره بود که شرکتهای بزرگ فعال در دنیای تکنولوژی از قبیل فیس بوک و توییتر و گوگل اعلام کردند که دورکاری را برای دوره ای یک ساله اجرا می کنند و اگر بازدهی مطلوبی از این دوره داشته باشند، این روند کار را ادامه خواهند داد.

افزایش بدهی های دولتی هم مساله ای جدی است
مجمع جهانی اقتصاد نوشت: «با وجود اینکه افزایش تزریق به اقتصاد توسط دولتهای صنعتی باعث کاهش آسیب های اقتصادی ناشی از کرونا می شود ولی  افزایش بدهی ها را به همراه می آورد که معضلی بزرگ است. افزایش بدهی های دولتی می تواند فشار مالی زیادی به نسل های آینده وارد کند و از ریسکهای مالی کوتاه مدت در امان بمانند. برای اینکه بحران کنونی به نسل های بعد منتقل نشود، دولتها باید در نظر داشته باشند که بعد از گذر از کرونا تمرکز روی کاهش میزان بدهی ها و بازسازی بستر های مالی ضرورت دارد. این سیاستها می تواند قدرت انها را افزایش دهد و جایگاه اقتصادی کشور را در دنیا تقویت کند و به سمت توسعه اقتصادی بالاتری هدایت کند.»

باید در نظر داشت که حتی پیش از این بحران هم میزان بدهی های دولتی در دنیا بسیار بالا بود و امریکا به عنوان بدهکارترین اقتصاد دنیا معرفی شد. انتظار می رود بعد از پایان همه گیری کرونا میزان بدهی های دولتی در دنیا بالغ بر ۷ درصد افزایش یابد که رقمی بسیار چشمگیر است.

عصر دیجیتال، حامی اقتصاد در دوره کرونا
کلاوس شواب در مصاحبه خود با شین هوا نت به توسعه تکنولوژی های دیجیتال در دنیا و تاثیر گذاری آن روی اقتصاد  امروز دنیا اشاره کرد و گفت: «همه گیری کرونا فشاربیشتری در جهت توسعه دیجیتالیزه شدن فعالیتهای اقتصادی و عملکرد شرکتها وارد کرد. دیجیتالی شدن شرکتها، افزایش استفاده از رباتها در بخشهای مختلف اقتصادی و افزایش استفاده از اینترنت در کار همه باعث می شود تا حتی در شرایط قرنطینه هم اقتصاد متوقف نشود و اثرات اقتصادی بحران های این چنینی کمرنگ تر شود.»

توسعه اتوماسیون و استفاده از تکنولوژی روز دنیا در فعالیتهای اقتصادی می تواند کشورها را به سمت رشد هدایت کند. وی ادامه داد: «ما در سالهای گذشته بارها در مورد چهارمین انقلاب صنعتی صحبت کردیم ولی به نظر می رسد زودتر از آنچه انتظار داشتیم وارد این دوره شدیم. این انقلاب اثرات ماندگاری روی زندگی ما به خصوص نسل های جوان می گذارد و کشورها را به سمت روزهای روشنی هدایت می کند. باید با این دوره تازه سازگار شویم، توانمندی های هود را متناسب با شرایط جدید تغییر دهیم و به آینده چشم بدوزیم.»

کد خبر: ۲۳٬۱۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha