۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
آفریقا مسیر مناسب برای تامین پروتئین و نهاده‌های دامی کشور
قائم‌ مقام وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

آفریقا مسیر مناسب برای تامین پروتئین و نهاده‌های دامی کشور

قائم‌ مقام وزارت جهاد کشاورزی گفت: قاره آفریقا مزیت‌های خوبی برای تامین بخشی از پروتئین و نهاده‌های کشاورزی و دامی مورد نیاز کشور دارد.

به گزارش بازار، علیرضا پیمان‌پاک در برنامه صف اول با تشریح دستاوردهای سفر رئیس جمهور به سه کشور آفریقایی، اظهار داشت: این قاره به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصر بفرد از جمله شرایط آب وهوایی، خاک حاصلخیز و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معرض توجه کشورهای پیشرو در حوزه اقتصادی نوظهور مثل ترکیه و چین قرار گرفته و از ابتدای دولت سیزدهم، فارغ از بحث‌های سیاسی و تحریم‌ها، به دلیل همین ویژگی‌ها و مزیت‌های مناسب افزایش تعاملات اقتصادی با این قاره در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه از ۱۲۰۰ میلیارد دلار تجارت حوزه افریقا، حدود ۶۰۰ میلیارد دلار آن واردات و تقریبا همین مقدار صادرات است، تصریح کرد: واردات را محصولات نهایی تشکیل می‌دهد که ایران در برخی از این کالاهای نهایی مزیت دارد و از طرفی صادرات کشورهای افریقایی مواد معدنی، مواد اولیه و محصولات کشاورزی است که ما وارد کننده آن هستیم و این مسئله این فرصت را ایجاد می‌کند که مستقل از سیاست‌های دیگری که در حوزه بین الملل داریم توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشیم.

قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی با یادآوری اینکه حجم تجارت ایران با کشورهای افریقایی از ۶۰۰ میلیون دلار در ابتدای دولت سیزدهم به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در حال حاضر رسیده است، گفت: با توجه به سطح بهداشت استاندارد، اکنون می‌توانیم بخشی از نیاز کشور به پروتئین که حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزارتن است از افریقا وارد کنیم و در این خصوص توافقنامه‌ای با کنیا به امضا رسید.

پیمان‌پاک بیان کرد در حوزه شیلات هم توافقنامه‌ای با دولت کنیا به امضا رسید که بر اساس آن صیادان ما بتوانند از فضای ساحلی این کشور استفاده کنند، ضمن اینکه مواد اولیه بسیاری از محصولات دریایی ما وارداتی است که بر اساس این توافقنامه می‌توان ارزانتر از کنیا وارد کرد.

به گفته وی، در حوزه اوگاندا هم تمرکز بر کشت فراسرزمینی بود و قرار شد دولت اوگاندا، ۱۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به عنوان نمونه در اختیار ایران قرار دهد تا در آن کشت فراسرزمینی انجام شود.

کد خبر: ۲۳۱٬۵۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha