۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
راغفر: رشد بورس به نفع بانکها است که مالیات نمی‌دهند
خلاء‌های قانونی در مالیات‌ستانی از سفته بازان

راغفر: رشد بورس به نفع بانکها است که مالیات نمی‌دهند

با وجودی که مسئولان بر جلوگیری از فرار مالیاتی و کسب درآمدهای دولت از محل فعالیت‌های اقتصادی تاکید ویژه دارند؛ اما تنها در بازار بورس اشخاص حقیقی و حقوقی یک میلیون میلیارد تومان عایدی کسب کرده‌اند بدون یک ریال پرداخت مالیات!

اسدالله خسروی؛ بازار: از آنجایی که سازمان امور مالیاتی کشور با حرکت در مسیر هوشمند سازی اطلاعات، همه دستگاهها را به صورت آنلاین در اختیار دارد و از طرفی نیز بدنبال کسب منابع جدید درآمد مالیاتی است، اما مشاهده می شود بخش عمده ای از فعالیت های پرسود که توسط سفته بازان در بازارها انجام می شود، عایدی (پرداخت مالیات) نصیب دولت نمی کند در حالی که کارگران و کارمندان  قبل از اینکه حقوق ماهانه آنها به حسابهایشان واریز شود، مالیات آنها از قبل برداشته شده است.

دولت البته طی چند سال اخیر تلاشهایی را در راستای کسب منابع جدید مالیاتی بکار گرفته است، آنگونه که در بودجه سال جاری مالیات بر خانه های لوکس و خالی، مالیات بر ثروت و اخذ مالیات از خودروهای گران قیمت را به جرگه مالیات ستانی اضافه کرده است. این اقدامات اگرچه اقدامی درست برای کسب منابع درآمدی دولت برای اداره امور کشور است اما خیلی از فعالیت های اقتصادی همچنان آشکارا و پنهان انجام می شود اما فعالان این بازارها هیچ مالیاتی را به دولت نمی دهند.

دیروز رئیس سازمان امور مالیاتی، درحالی از مقابله با فرار مالیاتی، در مجلس سخن می گفت و معتقد است؛ فرار مالیاتی در کشور بسیار بالاست، که اکنون بورس بازها و سفته بازان در بازارهای پرسود سودآوری می کنند و دولت و در ذیل آن سازمان امور مالیاتی نظاره گر این فعالیت هاست.

راغفر: ماه گذشته شاهد کاهش نرخ سود سپرده ها بودیم چرا که این اقدام صرفا به خاطر توجه سرمایه گذاری به بازار سرمایه (هدایت نقدینگی به سمت بورس) بود تا در عمل همان سفته بازی  اتفاق افتاد

دولت از سفته بازی در بازارها با خبر است
حسین راغفر، اقتصاددان در گفتگو با «بازار» در پاسخ به اینکه چرا در برخی فعالیت ها چون سرمایه گذاری در بانک (سپرده گذاری های  کلان) ورود سرمایه های خرد و کلان به بازار سرمایه، ارز و ... فعالان این عرصه با وجود کسب سودهای بسیار بالا، اما دولت را در پرداخت مالیات همراهی نمی کنند، افزود: خود دولت از فعالیت آنها مطلع است اما اراده ای برای مالیات ستانی از این افراد را ندارد چرا که در صورت وضع مالیات بر اینگونه فعالیتها، بی شک منافع خیلی ها به خطر می افتد.

وی افزود: دولت باید با ایجاد مکانیزمی خاص حتی از محل سودهای کلان بانکی، مبلغی را به عنوان مالیات از سرمایه گذاران (سپرده گذاران کلان در قالب وضع مالیات بر عایدی سرمایه) بگیرد اما ماه گذشته شاهد کاهش نرخ سود سپرده ها بودیم چرا که این اقدام صرفا به خاطر توجه سرمایه گذاری به بازار سرمایه (هدایت نقدینگی به سمت بورس) که در عمل همان سفته بازی است، اتفاق افتاد.

 این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در چنین شرایطی رشد شاخص ها در بازار سرمایه به نفع بانک ها انجامید چرا که بخش عمده ای از سرمایه های حاضر در بورس از محل شرکت های زیر مجموعه بانک هاست که در این معاملات سودآوری قابل توجه ای نصیب آنها شد اما مالیاتی به دولت تعلق نگرفت چرا که قانونی در این زمینه وجود ندارد.

پایان سفته بازی در بازار با وضع مالیات بر عایدی سرمایه
وی راه پایان دادن سفته بازی و کسب سودهای هنگفت در بازارهای رسمی و غیر رسمی توسط افراد خبره و کاربلد( که نمی خواهند با انجام فعالیت های سودآور در بازارهای معامله گری، به دولت مالیات بدهند) را ضرورت «وضع مالیات بر عایدی سرمایه»  دانست و افزود: اگرچه هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه اقدامی درست به نظر می رسد اما فعالیت در این بازار و البته همه بازارها ی معامله گری نباید بدون پرداخت مالیات به دولت انجام شود.

راغفر با بیان اینکه در تمام کشورهای دنیا هرگونه فعالیت و یا درآمدزایی باید با پرداخت مالیات به دولت انجام شود، افزود: وضع مالیات بر روی فعالیت های اقتصادی و معامله گری ضرورتی اجتناب ناپذیر است چرا که چنین اقدامی نه تنها باعث جمع شدن بساط سفته بازی می شود بلکه بنیه درآمدی دولت برای اداره امور کشور قوی تر خواهد شد.

امیراحمد ذوالفقاری: سفته بازان با استفاده از خلاء های قانونی با ورود به بازارهای جذاب پرسود، سودهای چشمگیری را به جیب می زنند، در چنین شرایطی انگیزه ای برای تحرک بخش تولید و جهش آن که منجر به اشتغالزایی و توسعه اقتصاد کشورمی شود به جای نمی ماند

غلبه بخش نامولد بر بخش مولد کشور در پی جولان بورس بازان در اقتصاد 
دکتر امیراحمد ذوالفقاری نیز در گفتگو با «بازار» درباره علت کم توجهی دولت به اخذ مالیات از فعالیت های سفته بازی در اقتصاد کشور، گفت: به نظر می رسد مجلس شورای اسلامی در دور جدید باید روی این موضوع مهم تمرکز کند و با ایجاد قانون «وضع مالیات بر عایدی سرمایه» مانع از جولان سفته بازی در اقتصاد کشور شود.

وی با بیان اینکه تا بخش نامولد اقتصاد کشور (بازار سرمایه، خودرو، مسکن، سکه و...) از جذابیت قابل توجه ای سودآوری برخوردار است، بخش مولد (تولید) به حاشیه می رود، افزود: سفته بازان با استفاده از خلاء های قانونی با ورود به بازارهای جذاب پرسود، سودهای چشمگیری را به جیب می زنند، در چنین شرایطی انگیزه ای برای تحرک بخش تولید و جهش آن که منجر به اشتغالزایی و توسعه اقتصاد کشور می شود به جای نمی ماند.

این کارشناس ارشد اقتصادی به رشد اسمی بازار سرمایه و عایدی فراوانی که طی چند ماه اخیر نصیب سرمایه گذاران در این بازار پرسود شده است، اشاره کرد و اظهار داشت: بازار سرمایه اکنون مصداق بارز بخش نامولد کشور به شمار می رود که با رشد اسمی بالا عملیات سفته بازی در آن انجام می شود این در حالی است که چنین روندی عایدی خاصی را نصیب بخش مولد اقتصاد کشور نمی کند.

دکتر ذوالفقاری افزود: درست است که وجود بازار ثانویه در بورس برای جذب منابع با هدف ترقی و تحرک تولید ضروری است، اما این بازار باید بدقت مورد کنترل و نظارت قرار گیرد تا با ایجاد ضوابط لازم چنین بازاری به جایگاهی برای عملیات سفته بازاران مبدل نشود.

طبق گزارشات موجود عایدی افزایش سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی بورس طی چند ماه اخیر یک میلیون میلیارد تومان بوده که البته بخش عمده ای از این رشد در این بازار اسمی است

عایدی یک میلیون میلیاردی بورس بازان 
وی تنها راه کار ممانعت از سفته بازی در بازارهای معامله گری را قانونمند کردن اخذ مالیات از عایدی سرمایه، عنوان کرد و اظهار داشت: طبق گزارشات موجود عایدی افزایش سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی بورس طی چند ماه اخیر یک میلیون میلیارد تومان بوده که البته بخش عمده ای از این رشد در این بازار اسمی است.  در چنین شرایطی مهمترین راهکار مناسب و اثر بخش کنترل بی رویه بخش نامولد اقتصاد کشور برای پایان بخشی به عملیات های سفته بازی، نظامند کردن این بازار با وضع مالیات بر عایدی درآمد است.

این کارشناس خبره مالی تصریح کرد: تا زمانی که قانون مالیات بر عایدی درآمد و سرمایه وضع نشود، نباید انتظار داشت که سرمایه ها به سمت تولید و بخش های مولد اقتصادی بیایند چرا که بازار سفته بازی سود جذابی دارد اما نتیجه آن در میان مدت اقتصاد کشور را به قهقرا که همانا رشد تورم و افزایش سطح عمومی قیمت ها در کنار رکود اقتصادی است، می کشاند.

کد خبر: ۲۳٬۱۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha