۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳
حذف دلار از تجارت روسیه و ایران الگویی برای سایر کشورها شده است
نایب رئیس مجلس دومای روسیه:

حذف دلار از تجارت روسیه و ایران الگویی برای سایر کشورها شده است

نایب رئیس مجلس دومای روسیه گفت: نظم جهانی که آمریکا به دنبال آن بود رو به پایان است و در نظم نوین جهانی، دولت‌ها و ملت‌ها سرنوشت خود را تعیین می‌کنند از این رو ارتقای سطح روابط کشورها بسیار مهم است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، پیتر تولستوی، با اشاره به نوع همکاری های ایران و روسیه و نقش پارلمان های دو کشور در توسعه روابط گفت: هر دو کشور در تلاش هستند تا شرایطی برای توسعه روابط اقتصادی فراهم آید که در این بین حذف دلار و از استفاده از ارز ملی کشورها یکی از سیاست ها بوده که حدود دو سال است آن را آغاز کرده ایم و در کنار آن کشورهای متعددی نیز در حال الحاق به ما هستند.

نایب رئیس مجلس دومای روسیه بر همین اساس تصریح کرد: امروز بسیاری از کشورها به این درک رسیده اند که آمریکا مسائل مالی را سیاسی می کند و با اعمال تحریم روی کشورهایی که معاملات آنها وابسته به دلار است، تلاش دارد باعث فشار و آسیب مضاعف به آنها شود از این رو حذف دلار مسیری است که بسیاری دولت ها به سمت آن متمایل شده اند.

وی در ادامه درباره آثار عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری های شانگهای، عنوان کرد: این سازمان یک سازمان منطقه ای بزرگ است که کشورهای زیادی در آن متحد شده اند. معتقدیم امروز کشورهای آسیایی به دلیل جمعیت بالایی که دارند نقش مهمی در دنیا ایفا می کنند از این رو باید برنامه هایی که باعث اتحاد بیشتر می شود را افزایش داد.

آمریکا به دنبال دیکته سیاست‌های خود در سازمان‌های جهانی است/ روسیه به تمدن‌ها احترام گذاشته و معتقد به گفتگوی سازنده است

تولستوی ادامه داد: در همین راستا روسیه به دنبال ایجاد مراکز جدید همکاری های اقتصادی در دنیا است که شانگهای یکی از آنها به شمار می رود تا شرکا بر اساس احترام متقابل در آن همکاری کنند و در نهایت در نظم جهانی تأثیرگذار باشند.

وی که نوه لئو تولستوی نویسنده مشهور روس است، در ادامه با اشاره به عضویت روسیه در سازمان دیگری تحت عنوان سازمان بریکس، بیان داشت: تفاوت عضویت روسیه در یک سازمان همکاری با آمریکایی ها در این است که آنها همواره تلاش دارند سیاست های خود را دیکته کنند اما ما معتقدیم هر کشوری مثل چین، هند، ایران و غیره دارای یک تمدن بوده و ایده ها، سیاست ها و فرهنگ خود را دارند از این رو باید به آن نیز احترام بگذاریم و با گفتگوی سازنده موضوعات را پیش ببریم.

تولستوی همچنین درباره فصل جدید روابط که میان برخی کشورهای منطقه نظیر ایران و عربستان یا مصر و ترکیه شکل گرفته است، اظهار داشت: تقویت این روابط باعث کاهش دخالت آمریکا در منطقه می شود و این امر برای روسیه نیز مهم است به خصوص که نظم جهانی که آمریکا قصد داشت به تمام دنیا دیکته کند، رو به پایان است.

نایب رئیس مجلس دومای روسیه در پایان با بیان اینکه امروز شاهد بروز و ظهور نظم جدیدی در جهان هستیم، خاطرنشان کرد: در چشم انداز این نظم نوین جهانی، دولت ها و ملت ها خودشان سرنوشت خود را تعیین می کنند و این به دور از دیکته سیاست های مداخله جویانه از سوی سایر کشورها است از این رو ارتقای سطح روابط کشورهای منطقه بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

کد خبر: ۲۳۱٬۵۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha