۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
پیشخوان رصد منابع آب کشور رونمایی شد
با حضور وزیر نیرو؛

پیشخوان رصد منابع آب کشور رونمایی شد

پیشخوان رصد منابع آب کشور با حضور وزیر نیرو رونمایی شد.

به گزارش بازار، صبح امروز شنبه (بیست و چهارم تیر ماه) پیشخوان رصد منابع آب کشور با حضور علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو رونمایی شد. در ابتدای این مراسم، محمد جوانبخت، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا عنوان کرد: خوشبختانه همکاران ما در سال گذشته همت کردند و سامانه رصد را رونمایی کردند.

وی افزود: مسئله بیلان منابع آب کشور در این سامانه رصد می‌شود و اطلاعات و تحلیل‌های متخصصان آب کشور در این سامانه بررسی می‌شود.

جوانبخت گفت: امیدواریم همکاران توسعه این سامانه را در دستور کار قرار داده اما این رونمایی گام مهمی در مدیریت منابع آب کشور است.

اطلاعات پیش‌بینی بارش تا سطح شهرستان
در ادمه این برنامه، فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به جزئیات این سامانه عنوان کرد: در راستای حکمرانی داده و ارتقای سطح خدمت‌گزاری به مردم، پیشخوان رصد منابع آب کشور رونمایی می‌شود.

وی افزود: این پیشخوان در رده پیش‌خوان‌های راهبردی قرار دارد و این پیشخوان صفر تا صد توسط نخبگان صنعت آب کشور طراحی و اجرا شده است.

سخنگوی صنعت آب تاکید کرد: در بخش اول این سامانه آمار بارش کشور در برش‌ها و سطوح مختلف به صورت بر خط ثبت می‌شود.

وی افزود: اطلاعات شناسنامه‌ای ۷۰۰ سازه مدیریت منابع آب کشور وجود دارد، همچنین اطلاعات آب‌های زیرزمینی سطح کشور، در این حوزه وجود دارد.
قاسم‌زاده، عنوان کرد: اطلاعات پیش‌بینی بارش تا سطح شهرستان در دستور کار است و یکی از مزایای این مسئله اعلام هشدار سیلاب در هر شهرستان است.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به ثبت اطلاعات برف‌سنجی تاکید کرد: اطلاعات ۳۶ مدل تحلیلی پایش شده تا اطلاعات ما را پر خواهد کرد.

وی ادامه داد: خبر خوب ما اتمام‌مرحله سوم آماربرداری منابع آب در سطح کشور است که بیش از ۱۰۰ مشاور به ما کمک‌کردند و این اطلاعات ۶ ساله به سرانجام رسید.

طی ۴۰ سال سرانه آب یک سوم شده است
پس از اظهارات سخنگوی صنعت آب، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو گفت: آب به عنوان مهمترین عنصر حیات است و با توجه به افزایش روزافزون تقاضا مدیریت منابع آب امری ضروری است.

وی با اشاره به اینکه کشور ما در حال توسعه در سطوح مختلف است: در طول سال‌های پس از انقلاب، ما در بخش‌های مختلف رشد کرده‌ایم، در صنایع آب‌بر ما رشد چشمگیری داشته‌ایم و بیش از ۱۰۰ برابر شده است، در سیمان ۳۰ برابر شده و در کشاورزی هم شاهد رشد خیره کننده هستیم.

وی در بیان اینکه اگر به سرانه آب توجه کنیم، در ۴۰ سال سرانه آب یک سوم شده است، گفت: رکن اصلی مدیریت داشتن اطلاعات صحیح بروز و پویا است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه این اطلاعات در اختیار بوده و به صورت منفرد تحلیل می‌شده است، گفت: این امکان برای ما وجود دارد که مدیریت دائمی و پویایی برای آن داشته باشیم و یک موتور تحلیلگر هم در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه دوره سوم آمار برداری به انتها رسیده و از آمار برداری روز می‌توانیم استفاده کنیم.

وزیر نیرو در بیان وضعیت سازه‌های سطحی مدیریت منابع آب کشور، گفت: این سامانه به ما کمک می‌کند تا بهینه‌ترین بهره‌برداری را از منابع آب کشور را داشته باشیم.

تحلیل برخط و جمع‌آوری اطلاعات منابع آب در دستور کار
بر اساس سابقه ثبت شده در شرکت مدیریت منابع آب ایران، سابقه آماربرداری در سطح کشور به صورت رسمی به دهه ۴۰ کشور باز می‌گردد.

براین مبنا داشبورد رونمایی شده رصد منابع آب کشور، امکان تحلیل همزمان اطلاعات را در دستور کار قرار دهد.

در مراسم روز جاری، وزیر نیرو، معاون آب و آبفا، رئیس موسسه تحقیقات آب و حضور داشتند. همچنین نمایشگر بزرگی در کنار تریبون واقع شده و پس از رونمایی، سامانه در آن به خبرنگاران معرفی شد.

دسترسی به این سامانه نیز پس از ثبت‌نام و تایید شرایط برای متخصصان حوزه آب فراهم شده است.

کد خبر: ۲۳۱٬۴۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha