۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
کور سوی امید در بازارهای مالی و پولی دنیا
شاخص‌ها نشان از احیای نسبی اقتصاد دنیا دارند

کور سوی امید در بازارهای مالی و پولی دنیا

در این روزها به نظر می‌رسد امید به بازارها بازگشته است. افت ارزش دلار در بازار جهانی، افزایش ارزش بازار سهام امریکا و دنیا و کاهش نرخ بیکاری در امریکا همه نشانه‌های مثبتی است که می‌توان به آنها اشاره کرد.

بازار؛ گروه بین المللدر روزهایی که فعالیت های اقتصادی یک به یک از سر گرفته می شود و آمارهای تازه ای از عملکرد اقتصادی کشورهای مختلف ارایه می شود، از شدت التهاب و نگرانی در بازار و اقتصاد دنیا کاسته شده است.

 اکونومیست در گزارش اخیر خود با اشاره به تغییراتی که طی یک هفته اخیر در بازارها ایجاد شده است نوشت: «روزها به سرعت سپری می شود و همه  منتظر تولید واکسنی هستیم که زندگی را به ما باز گرداند ولی  اخبار حاکم بر بخشهای مختلف اقتصاد نشان از رویکرد مثبت دارد. از یک طرف واکسنی که دانشگاه اکسفورد تولید کرده است در آزمایشهای انسانی نتایج مثبتی داشته و از طرف دیگر چین از موفقیتهایش در تولید واکسنی صحبت کرده است که به گفته مقام های چینی نه برای مردم کشورچین بلکه برای تمام مردم دنیا است. انتشار همین اخبار از التهاب بازارها کاست و موج امید را به اقتصاد تزریق کرد. از طرف دیگر از سر گیری فعالیتهای اقتصادی در کشورهای صنعتی و باز شدن تدریجی مرزها به روی مسافران و بازرگانان نوید بخش این است که روزهای تلخ پشت سر گذاشته شده است.»

این نشریه به افت نرخ بیکاری در امریکا با وجود تمام چالشهای ناشی از کرونا در این کشور اشاره کرد و نوشت: «قبل از بازگشایی فعالیتهای اقتصادی در امریکا نرخ بیکاری در این کشور در مرز ۲۰ درصد قرار داشت ولی وضعیت تغییر کرد و به سرعت نرخ بیکاری تنزل یافت. تقریبا دو هفته بعد از بازگشایی فعالیتهای اقتصادی در امریکا روند کاهش نرخ بیکاری شروع شد تا اینکه در اوایل ماه ژوئن سال جاری خبر از رسیدن نرخ بیکاری به مرز ۱۳.۳ درصد منتشر شد. خبری که بسیاری از کارشناسان اقتصادی را به این فکر انداخت که آیا اقتصاد امریکا بازسازی سریع  اقتصادی بعد از تجربه رکود ناشی از کرونا را شروع کرده است؟»

عکس العمل بازارها در هفته های اخیر مثبت بود
مرکز مطالعات اقتصادی امریکا در روز گذشته در مورد تغییراتی که در شاخص ها ایجاد شده است هم گزارشی ارایه داد. طبق این گزارش افت ارزش دلار در برابر یورو و پوند در یک هفته اخیر خبر خوبی برای اقتصاد دنیا است. افت ارزش دلار نشان می دهد که مردم دیگر به فکر حفظ دارایی های خود و کناره گیری از فعالیتهای اقتصادی نیستند و در صدد هستند تا کارشان را با جدیت شروع کنند. در روز هفتم ماه ژوین سال جاری شاخص دلار در بازارهای جهانی کاهش ۱.۹ درصدی را نسبت به روز قبل از آن تجربه کرد.

از طرف دیگر رشد سریع ارزش سهام در بازارهای مالی امریکا هم نشانه مثبت دیگری است که این روزها شاهد ان هستیم. همچنین کاهش بیکاری و افزایش امید در مورد عرضه واکسن کرونا ظرف سه ماه آینده همه باعث شده است تا بازارها در مسیر رشد قرار بگیرند و اعتماد به اقتصاد جهان بیشتر از قبل شود.

نگرانی باعث پیش بینی شرایط خیلی بد می شود
سی ان ان هم در این مورد گزارشی تهیه کرد و در این گزارش به بررسی پیش بینی های ارایه شده در اقتصاد دنیا در طی بحران های قبلی به خصوص همه گیری ها پرداخت. بر طبق این گزارش هر بار که دنیا درگیر یک پاندمی یا اپیدمی می شود، پیش بینی هایی که برای اقتصاد ارایه می شود خیلی بدتر از چیزی است که اتفاق می افتد. آمارها نرخ رشد اقتصادی را بالاتر از پیش بینی ها نشان می دهد و سرعت بازسازی اقتصادی هم بالاتر از چیزی است که در دوران بحران پیش بینی می شود.

استیون وایت یکی از پژوهشگران اقتصادی دانشگاه واشنگتن در این مورد به سی ان ان گفت: «بررسی های ما نشان داده است که همیشه پیش بینی ها در دوره ای که استرس بالا است و شرایط بحرانی است تیره تر و بدبینانه تری از چیزی است که اتفاق می افتد. این وضعیت در شرایط فعلی هم صادق است و رشد اخیری که در بازارها اتفاق افتاد هم تاییدی بر همین مساله است.»

هنوز تردیدها و نگرانی های زیادی وجود دارد
اما این نشانه های مثبت تنها یک روی سکه است. مطالعات نشان داه است که هنوز سرمایه گذاران بزرگ از فعالیت در بازار یا اتخاذ تصمیمات مهم خود داری می کنند زیرا بر این باور هستند که ریسک های زیادی در دنیا وجود دارد.  سی ان بی سی در این مورد نوشت: « روی کار امدن ترامپ در امریکا با افزایش سطح ریسک در اقتصاد دنیا همراه بود و دلیل آن را می توان در سیاستهای وضع شده در دوره ریاست جمهوری او دانست. هم اکنون مهمترین تنشی که در دنیا وجود دارد و اقتصاد را دچار چالش خواهد کرد تنش های دیپلماتیک بین امریکا و چین است که می تواند روی تجارت این دو کشور اثر منفی داشته باشد. از طرف دیگر انتخابات امریکا در انتهای سال جاری هم مساله دیگری است که باعث می شود تا سرمایه گذاران  نتوانند تصمیمات اقتصادی درستی در این روزها بگیرند.»

کد خبر: ۲۳٬۱۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha