۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸
نیاز آبی ۱۹ میلیون نفر برطرف می‌شود
با بهره برداری از ۴۸ طرح؛

نیاز آبی ۱۹ میلیون نفر برطرف می‌شود

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه بخش آب کشور گفت: بهره برداری از ۴۸ طرح تامین آب ۴۴ هزار لیتر به ظرفیت تامین آب کشور اضافه می‌کند و نیاز آبی حدود ۱۹ میلیون نفر برطرف می‌شود.

به گزارش بازار، عیسی بزرگ‌زاده افزود: امسال کار بسیار گسترده‌ای در بخش آب در دست اجرا است و آن، بهره برداری کامل یا بخشی از ۴۸ طرح آبرسانی از بین ۱۰۰ طرح اولویت‌دار در این برنامه است.

وی گفت: با بهره برداری از این ۴۸ طرح، نزدیک‌به ۴۴ هزار لیتر بر ثانیه به ظرفیت تامین آب شرب کشور اضافه خواهد شد و بدین ترتیب آب حدود ۱۹ میلیون نفر تامین خواهد شد.

بزرگ زاده درباره طرح‌های اولویت‌داری که در سال ۱۴۰۲ به نتیجه خواهند رسید، خاطرنشان‌کرد: افتتاح و آبگیری از ۳۰ سد با حجم مخزن ۴.۴ میلیارد متر مکعب و آب قابل تنظیم، ۳.۴ میلیارد متر مکعب در برنامه تامین آب کشور وجود دارد.

این مقام مسوول درباره برنامه جمع آوری و تصیفه فاضلاب شهری که در ردیف پروژه‌های بهداشتی و زیربنایی قرار دارد، گفت: بهره برداری از ۲۳ طرح فاضلاب از میان ۵۹ طرح اولویت دار در این بخش، در سال ۱۴۰۲ هدفگذاری شده که با ظرفیت تصفیه بیش از ۵۰۰ هزار متر مکعب در روز، پوشش جمعیت افزون بر ۳.۲ میلیون نفر را در بر دارد.

وی درباره برنامه‌های آب در بخش کشاورزی، گفت: ساخت ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار شبکه آبیاری و آب اندازی ۳۳ هزار و ۷۰۰ هکتار در ۲۸ طرح، از جمله برنامه‌های اولویت‌دار در سال ۱۴۰۲ است.

وی افزود: به‌طور کلی از بین ۲۴۰ طرح اولویت‌دار، نزدیک‌به ۱۰۵ طرح با هزینه ۹۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ به اهداف تعیین شده خواهد رسید.

مدیرکل برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه بخش آب کشور اظهار داشت: با توجه دولت و تلاش‌های انجام شده، منابع مالی مناسبی برای اجرای این طرح‌ها در نظر گرفته شده است و تاکنون بخش مناسبی از این منابع وارد پروژه‌ها شده و امیدواریم این پروژه‌ها در زمان خود به بهره برداری برسد.

وی افزود: وزارت نیرو در نخستین گام برای هر چه سریع‌تر به ثمر نشستن این طرح ها، با انتخاب سه معیار مهم اثر بخشی، زمان بهره برداری و بودجه مورد نیاز، طرح های اولویت‌دار را تعیین و انتخاب کرده است که تعداد آنها نزدیک به یک‌سوم فهرست بلند طرح های نیمه تمام است.

بزرگ‌زاده در ادامه بیان‌داشت: در فرایند اولویت بندی، اثربخش بودن طرح‌ها در سه بُعد اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی مد نظر بوده است.

وی توضیح‌داد: همه طرح هایی که منجر به تامین نیازهای محیط زیستی پیکره های آبی می شوند، نظیر طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه و طرح‌های جمع آوری و تصفیه فاضلاب به صورت شاخص دارای اثربخشی محیط زیستی است.

این مقام مسوول خاطرنشان‌کرد: طرح‌های آب‌رسانی و نیز اجرای شبکه های جمع آوری و تصفیه فاضلاب که اهداف بهداشتی و رفاهی دارند و همچنین همه طرح‌های توسعه منابع آبی که به ایجاد شغل می انجامند، دارای اثربخشی اجتماعی قلمداد می شوند.

وی گفت: درباره اثربخشی اقتصادی نیز می‌توان به طرح‌هایی که هدفشان تامین آب برای بخش های خدمات و صنعت است و به تولید سرانه ناخالص داخلی کمک می کنند، اشاره کرد.

بزرگ‌زاده خاطرنشان‌کرد: افزون بر معیار اثربخشی، برای رسیدن سریع این دست‌ از طرح‌ها به چرخه سود دهی، زمان بهره‌برداری از آنها نیز جزو معیارها گنجانده شد و البته در کنار این معیار مهم برای فهرست طرح‌های اولویت‌دار، محدودیت مالی نیز مد نظر قرار گرفته است.

کد خبر: ۲۳۱٬۳۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      11 1
      این برنامه‌ها فقط رو کاغذ هستند هیچوقت عملی نمیشن
    • علی IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      4 0
      امکان ندارد دو روز فشار به آب‌های موجود باید مصرف وجمعیت کنترل شود جمعیت زیاد بی خانه مانی بیکاری دزدی وفقر بی تجربگی باعث نابودی تمام زیر ساخت‌های جامعه باید برای جامعه الگوی جدید برا رفاه جیدمان شود از عوامل زیست محیطی سالم‌تر استفاده شود
    • سیستان ایرانی IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      2 1
      خداوند نگهدار همگی عزیزان و‌ زحمتکشان باشد که اینگونه فداکار هستند خسته نباشید سروران گرامی
    • احمد IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      13 1
      اطراف هر استان چهار تا دریاچه بزنید از خلیج آب هدایت کنید داخلش مشکلات کل کشور حل میشه