۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۶
پیش بینی روند بازار سرمایه در تابستان ۱۴۰۲
افزایش برگزاری مجامع عامل افت معاملات بورس

پیش بینی روند بازار سرمایه در تابستان ۱۴۰۲

پیش بینی روند بازار سرمایه در تابستان ۱۴۰۲ نشان می دهد که با ادامه برگزاری مجامع معاملات بورس افت می کند و تقریبا بازار راکد می ماند.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه در چند روز اخیر به شدت افت داشته و به سطح حمایتی یک میلیون و هفتاد هزار واحد رسیده است، خیلی از فعالان بازار منتظر تصمیمات جدید دولت برای تامین تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی ها و قیمت گذاری دستوری و عرضه خودرو در بورس کالا هستند.

هر هزار تومان کاهش در نرخ گاز ۳۷ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دولت را افزایش می دهد و بخش بزرگی از فعالان اقتصادی بدون توجه به متن بودجه امسال که درآمد گازی کشور را ۵۵ درصد بیشتر از پارسال دیده بود همچنان در حال اعتراض هستند

دولت درباره نرخ خوراک پتروشیمی ها عقب نشینی نخواهد کرد هر هزار تومان کاهش در نرخ گاز ۳۷ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دولت را افزایش می دهد و بخش بزرگی از فعالان اقتصادی بدون توجه به متن بودجه امسال که درآمد گازی کشور را ۵۵ درصد بیشتر از پارسال دیده بود همچنان در حال اعتراض هستند، اما تاکنون این مسأله تنها به این واکنش ختم شده که مجلسی ها هم خواستار اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی ها شده اند و البته سازمان بورس و اوراق بهادار هم نسبت به اقدام شرکت پخش و پالایش شاکی شده است و دادستان هم خواستار عملکرد درست این شرکت در نرخ گذاری شده است.
بخش مثبت این داستان اینجاست که با این نرخ گذاری عملا دولت نرخ دلار بازار آزاد را به رسمیت شناخته است و فاز دوم این تصمیم باید آزاد سازی نرخ خرید ارز پتروشیمی ها و دیگر صنایع صادراتی باشد در غیر این صورت شرایط حادی خواهیم داشت.
با توجه به اینکه نرخ طیف وسیعی از کالاها و از آن وسیع‌تر شکل کسب و کار در بخش مهمی از فضای اقتصاد ایران در حال دگرگونی است هرگونه سیاست گذاری غلطی می تواند تبعات زیادی بر کسب و کارها داشته باشد.
قیمت گذاری دستوری و دستورالعمل های جدید سورپرایز بزرگ برای کسب و کارهاست. تعیین و تکلیف نرخ خوراک شکست خورده اما نامه سرگشاده ای از سوی شرکت‌های پتروشیمی مبنی بر غیر کارشناسی بودن قیمت خوراک منتشر شده عکس العمل ضعیفی از وزیر اقتصاد به همراه داشته است.

بازار در محدوده کنونی تا یک میلیون و دویست هزار واحد تثبیت خواهد کرد و ارزش معاملات خرد با احتساب صندوق های سهامی بسیار کاهش یافته است

نکته اساسی و اصلی‌ای که وجود این است که نرخ خوراک و نرخ سوخت به صورت قطعی به دلیل این که چیزی مشخص نیست، نمی توان در این خصوص نظر قطعی داد؛ هرچند باتوجه به این که شرکت های پتروشیمی محصولاتی که در بورس کالا عرضه کرده‌اند، بخش عمده آن با دلار بالای ۴۰ هزارتومان قیمت‌گذاری شده است.
بنابراین تصمیم این است که با افزایش قیمت سوخت ما شاهد این موضوع باشیم که دلار پتروشیمی ها از ۲۸، ۵۰۰ تکلیفی بانک مرکزی جدا شود و در محدوده ۴۰ تا ۴۵ تومان معامله شود؛ به نوعی می‌توان گفت که شاید بازار نگرش جدیدی را نسبت به این صنعت و کلیت بازار پیدا کند.
در اواخر تیرماه که اکثر شرکت ها به خاطر مجمع بسته می‌شوند، یکی از مواردی بود که می‌توانست بر روی ارزش کل معاملات خرد تاثیرگذار باشد و در واقع بازار با یک جو آرام تری سطح شاخص را حفظ کند، از این رو فعلا می توانیم بگوییم که بازار در محدوده کنونی تا یک میلیون و دویست هزار واحد تثبیت خواهد کرد و ارزش معاملات خرد با احتساب صندوق های سهامی بسیار کاهش یافته است.

عملکرد بازار سرمایه در تابستان امسال
باید این موضوع را در نظر داشت که پس از گزارشات سه ماهه که شرکت‌ها منتشر می‌کنند و نزدیک بودن به فصل مجامع از طرفی می‌توانند داغ شدن بازار را به دنبال داشته باشد.

از طرف دیگر با افزایش قیمت دلار بازار آزاد، قیمت فروش محصولات پتروشیمی، محصولات فلزی و شرکت‌ها به همان نسبت تغییر پیدا می‌کند و افزایشی می شود. از این رو سود شرکت های صادراتی با نرخ ارز صعودی می شود.

مجلس گزارشی را آماده کرده و قرار است که به سازمان بورس نیز ارائه دهد تا عرضه محصولات خودروسازان در بورس‌ کالا از سر گرفته شود

همچنین در مقطع کنونی شاهد این امر هستیم که ارز ۲۸۵۰۰ حذف شده و به نوعی برای بازار آینده با توجه به اتفاقاتی که پیش رو است، می توان پیش بینی کرد که جو آرامی را پشت سر می تواند بگذارد و از طرف دیگر انتظار رشد عجیب و غریبی برای بازار وجود ندارد و از سمتی دیگر خبرها و شایعاتی که در خصوص خودروسازان به گوش می‌رسد؛ به ویژه اینکه مجلس گزارشی را آماده کرده و قرار است که به سازمان بورس نیز ارائه دهد تا عرضه محصولات خودروسازان در بورس‌ کالا از سر گرفته شود.
بنابراین اگر بازار بخواهد برای خود یک لیدری را مشخص کند از سه گروه می‌تواند مشخص کند. همچنین در ابتدا گروه پتروشیمی است که بعد از تعیین تکلیف نرخ خوراک و گاز جهت خود را تعیین می کند.

گروه بعدی خودروسازان هستند که به واسطه خبر عرضه محصولات در بورس کالا می‌تواند اتفاق بیفتد و سپس گروه پالایشی است که به واسطه نرخ پایه دلاری که یک سری اخبار منتشر شده بود که از ۲۸ و ۵۰۰ تومان قرار است، جدا شوند می‌توانند بازار را تحت تاثیر قرار دهند و شرایط را برای یک بازار مثبت فراهم کند که تمام این‌ها به رفع ابهامات موجود برمی گردد.

کد خبر: ۲۳۱٬۲۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha