۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
ضرورت راه اندازی شهرک ویژه اقتصاد شیرین/ صادرات با طعم شکلات
بازار از تبریز گزارش می دهد؛

ضرورت راه اندازی شهرک ویژه اقتصاد شیرین/ صادرات با طعم شکلات

تبریز- شهر تبریز به عنوان قطب شکلات و شیرینی کشور مطرح بوده و محصول تولیدی آن به ۶۰ کشور جهان صادر می شود.

بازار: صنایع غذایی همواره جایگاه ویژه ای در اقتصاد داشته و در این بین، صنعت شیرینی و شکلات برای اقتصاد آذربایجان شرقی تعیین کننده بوده و این استان ارزآوری خوبی در صادرات شیرینی و شکلات به خود اختصاص داده است به گونه ای که برخی محصولات تولیدی استان به بیش از ۶۰ کشور دنیا صادر می شود.

تولید دستی و سنتی شیرینی در آذربایجان شرقی و تبریز، قدمت ۵۰۰ ساله دارد و به علت نزدیکی تبریز به اروپا، آسیای میانه و قفقاز در کنار مراودات تجاری، تهیه و عرضه انواع شیرینی سنتی آمیخته با فن و هنر و اصول تغذیه در این کهن شهر، مورد توجه خاصی قرار گرفته است.

صنایع شیرینی و شکلات در آذربایجان شرقی از دهه ۷۰ روند رو به رشدی به خود گرفت تا جایی که امروزه نزدیک به ۵۰ درصد تولیدات ایرانی و ۵۵ درصد محصولات صادراتی به این استان تعلق دارد.

تولید ۵۵ درصد شکلات صادراتی کشور در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی ‏با اشاره به جایگاه ویژه استان در زمینه تولید شیرینی و شکلات کشور می گوید: حدود ۵۵ درصد از گردش نقدینگی صنعت شیرینی و شکلات کشور مربوط به تولید کنندگان آذربایجان شرقی است که می توان گفت این استان ظرفیت بسیار بالایی در صنعت ارزآوری شیرینی و شکلات به ویژه در زمینه اشتغالزایی و صادرات دارد.

حبیب امین زاده با تاکید بر حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی در استان می گوید: هم اکنون ۸۵۰ واحد بزرگ و کوچک صنایع غذایی، شیرینی و شکلات و آشامیدنی در آذربایجان شرقی فعال بوده و بیش از ‏‏۶۰۰ نوع محصول متنوع در این استان تولید می‌شود که در این میان ۵۲ درصد شکلات، ۴۰ درصد بیسکویت، ۴۳ درصد ‏ویفر، ۴۶ درصد تافی و ۳۸ درصد آب نبات کشور محصول تولیدی آذربایجان شرقی است. ‏

گردش مالی صنعت شکلات ۱۸ هزار میلیارد است

گردش مالی صنایع شکلات در کشور، ۱۸ هزار میلیارد تومان است که با توجه به سهم ۵۵ درصدی آذربایجان شرقی و تبریز، بیش از نیمی از این رقم به این استان تعلق دارد که در نوع خود رقم بسیار بالایی است که اگر به درستی مدیریت شود، می تواند به منبع مناسبی برای ارزآوری تبدیل شود.

به گفته تولیدکنندگان شیرینی و شکلات، هم اکنون ۱۵ برند شکلات تبریز در بازارهای جهانی شناخته شده و بسیاری از کشورهای آسیای میانی و آفریقایی مشتری پروپاقرص محصولشان هستند.

صنایع غذایی، شیرینی و شکلات آذربایجان شرقی با بهره گیری از مدیران آگاه، خلاق و کـارآفرین تـوانسته است حرف اول را در تولید و صادرات صنایع غذایی، شیرینی و شکلات کشور بزند به طوری‌که حتی در بهترین فروشگاه‌های بزرگ آلمان، امارات، ترکیه، یونان و هلند انواع تـولیدات شیرینی و شکلات تبریز را می توان خریداری کرد.

به گفته مسئولان هم اکنون ۱۰۰ واحد شیرینی و شکلات با اشتغال زایی ۳۰ هزار نفری در استان فعالیت می کنند. ‏

اصول تبلیغاتی را در فروش محصول جدی بگیریم

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز ‏با اشاره به ارزآوری ۶۰۰ میلیون دلاری صنعت شیرینی و شکلات کشور، می گوید: سهم مهمی از صادرات این ‏محصولات متعلق به واحدهای اقتصادی استان است که باید متناسب با این سهم حمایت شوند. ‏

یونس ژائله با اشاره به وضعیت کنونی واحدهای تولیدی صنایع غذایی می گوید: در کشور بیش از نیاز بازار مصرف، واحدهای تولیدی صنایع غذایی راه‌اندازی شده و به دلیل نبود بازار بسیاری از آنها تعطیل شده‌اند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع غذایی آذربایجان شرقی، عدم آشنایی با تبلیغات مناسب را یکی از دلایل شکست واحدهای غذایی دانسته و می گوید: بعضی واحدها محصولات بسیار باکیفیتی دارند که به دلیل عدم دسترسی به بازارهای جهانی و ناآگاهی از علوم بازاریابی و تبلیغات دچار بحران شده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز ‏با بیان اینکه بسیاری از ماشین آلات واحدهای صنایع غذایی فرسوده و نیازمند نوسازی هستند، ادامه می دهد: در استان های دیگر شاهد سرمایه گذاری های کلان در این زمینه هستیم در حالی که در استان ما به این مورد کم توجهی شده است.

وقتی شکلات خارجی را به ایرانی ترجیح می دهیم

شهرام محمدی یکی از تولیدکنندگان این حوزه است که با انتقاد از فرهنگ غلط برخی از مردم در برتر دانستن شکلات ها و یا شیرینی های تولید خارجی می گوید: شکلات‌های تولید داخلی می‌تواند پاسخگوی کامل نیاز بازار باشد اما متأسفانه وجود شکلات‌های خارجی با بسته‌بندی فریبنده، خریدار را به سمت خود می‌کشاند.

وی می گوید: همه می دانند که شکلات و شیرینی های تولید ایران کیفیت بسیار بالایی داشته و بسیار هم خوشمزه هستند اما فرهنگ اشتباهی در بین برخی ها به وجود آمده که محصولات خارجی کیفیت بهتری دارند و همین امر سبب می شود که مردم با صرف مبالغ بیشتر به خرید شکلات های خارجی اقدام کنند.

این تولیدکننده عرصه مواد غذایی ادامه می دهد: هم اکنون شکلات و شیرینی های ایرانی به کشورهای بی شماری صادر می شود و مشتریان این بازار، از محصولات راضی هستند اما با این حال، برخی مصرف کننده های داخلی رو به شکلات های خارجی می آورند که این امر زیان بالایی به تولیدکننده های داخل می زند و کارگران زیادی را بیکار می کند.

لزوم ایجاد شهرک های تخصصی شکلات در تبریز

ایجاد شهرک های تخصصی، سرمایه گذاری در انتقال تکنولوژی و ماشین آلات و تولید مواد اولیه از جمله راه هایی است که کارشناسان برای افزایش تولید و صادرات این محصول ارزآور پیشنهاد می کنند.

اگر بخواهیم این اقتصاد شیرین را در کشور و استان بارور کنیم، باید فکری به حال مشوق های لازم برای تولیدکنندگان و سیاست های یکپارچه برای تولید و صادرات این محصول داشته باشیم.

کد خبر: ۲٬۳۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha