در پیشبرد تجارت ایران و ویتنام به مبادله بر مبنای تهاتر و رمزارز توجه شود
رئیس اتاق ایران در نشست مشترک با سفیر ویتنام در تهران:

در پیشبرد تجارت ایران و ویتنام به مبادله بر مبنای تهاتر و رمزارز توجه شود

سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران بر آمادگی بخش‌های خصوصی ایران و ویتنام برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک، استفاده از ظرفیت تهاتر و توسعه همکاری‌های اقتصادی و حل مسائل ویزای تجاری تأکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، لونگ کو او هوی، سفیر ویتنام در تهران با حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار کرد. در این دیدار، ظرفیت‌های تجاری، موانع همکاری‌های دوجانبه و راهکارهای افزایش سطح مبادلات اقتصادی میان ایران و ویتنام بررسی شد.

در ابتدای این نشست سفیر جمهوری سوسیالیستی ویتنام در تهران، ضمن تبریک انتخاب حسین سلاح ورزی به ریاست اتاق ایران، با تاکید بر اهمیت تجارت ایران و ویتنام، گفت: ایران از لحاظ اقتصادی برای کشورهای منطقه، کشورهای آسیایی و خیلی از کشورهای دنیا اهمیت بالایی دارد و این مسئله نشان از مسیر درست دیپلماسی و سیاست خارجی ایران دارد. ایران به‌درستی بر سیاست حسن هم‌جواری و نگاه به شرق تأکید دارد.

لونگ کو او هوی در این دیدار از دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی ایران از رئیس مجلس ملی ویتنام خبر داد که قرار است مردادماه به ایران سفر کند؛ هدف او از این سفر گسترش روابط تجاری ایران و ویتنام است.

او ادامه داد: در این سفر حدود ۷۰ نفر از روسا و صاحبان کسب‌وکارها، همراه رئیس مجلس ملی ویتنام به ایران سفر خواهند کرد تا از نزدیک با فعالان اقتصادی ایران آشنا شوند و ظرفیت‌های مختلف اقتصادی دو کشور را بشناسند. قرار است رئیس مجلس ملی ویتنام در اتاق ایران برای حسن نیت حضور داشته و درباره تجارت دو کشور سخنرانی کند. ازاین‌رو ما مایل هستیم که اتاق ایران ما را در زمینهٔ برگزار کردن این رویداد همراهی کند. همین‌طور رایزنی‌هایی با سازمان توسعه تجارت داشتیم که امیدواریم اتاق ایران و سازمان توسعه تجارت با سفارت ویتنام برای برگزاری بهتر این رویداد همکاری کنند.

سفیر ویتنام در تهران در ادامه به موانع تجارت با ایران اشاره کرد: تحریم‌ها و روابط بانکی و مالی ایران مانعی در مسیر تجارت است. البته در ا ین مدت سیاست خارجی ایران نشان داده که در مسیر رفع تحریم‌ها گام برمی‌دارد، تا هرچه سریع‌تر تحریم‌ها و موانع بانکی برداشته شود. برای همین حضور شرکت‌ها قبل از برداشته شدن تحریم باعث شناسایی فرصت‌ها و گسترش روابط در آینده تجاری ایران و ویتنام خواهد شد.

سفیر ویتنام در تهران درباره رفع موانع بانکی گفت: ما در روابط تجاری با موانع سازوکار بانکی روبرو هستیم؛ البته در این زمینه دیداری با مدیرکل «شرکت آکو» AOCU داشتم و درباره سازوکارها مالی صحبت شده است. هفته آینده مشخص خواهد شد که چه سازوکاری برای مسائل مالی اتخاذ خواهند کرد. امیدوارم این مکانیزم بتواند مسیر را تسهیل کرده و کارآمد باشد.

بعد از آن حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران گفت: ما دورادور از وضعیت خوب رشد اقتصادی ویتنام اطلاع داریم؛ رشد اقتصادی تحسین‌کننده‌ای که ویتنام را به‌عنوان سوپراستار اقتصادی معرفی کرده است. با توجه به رابطه خوب سیاسی دولت‌های دو کشور ما هم در بخش خصوصی معتقدیم برای ارتقا و تقویت روابط اقتصادی تمام تلاش خود را به‌کارگیریم.

رئیس اتاق ایران افزود: گرچه در سال‌های اخیر به دلیل کرونا و تحریم روابط تجاری تحت تأثیر عوامل بیرونی بوده ولی در این دوره هم روابط تجاری میان دو کشور روند افزایشی داشته ولی متناسب با روابط سیاسی دو کشور نیست و برای ما هم‌حجم روابط تجاری راضی‌کننده نیست.

سلاح‌ورزی تصریح کرد: ما علاقه‌مند به توسعه روابط تجاری با ویتنام هستیم و تأسیس اتاق مشترک ایران و ویتنام نشان از این علاقه‌مندی برای تحکیم همکاری‌های تجاری است. امیدوارم این روابط متناسب با سیاست متوازن و نگاه به شرق ایران باشد.

سلاح ورزی ادامه داد: علاوه بر تبادل یک سری کالاهای تجاری معمول، نیاز به نوآوری و به کار گرفتن شیوه‌های نوین در روابط تجاری خود داریم. به‌طور مثال از روش‌هایی مثل تهاتر در کنار روش‌هایی که ممکن است بر مبنای کریپتو باشد، می‌توانیم استفاده کنیم و حتی منتظر برداشته شدن تحریم‌ها نباشیم.

رئیس اتاق ایران با شاره به اهمیت سفر رئیس مجلس ملی ویتنام به ایران، گفت: در آن سفر می‌توانیم فرصت‌ها و زمینه‌های همکاری اقتصادی مسیر حل روابط بانکی، مکانیزم پرداخت ملی و شیوه تهاتر را بررسی کنیم.

سلاح ورزی ادامه داد: دولت ویتنام در سال جاری سرمایه‌گذاری خارجی زیادی انجام داده و این نکته برای ایران هم اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌توان فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک را بررسی کرد.

تسهیل صدور ویزا و روادید مسئله دیگری بود که سلاح ورزی به آن اشاره کرد و خواستار حل مشکلات تجار در این زمینه شد.

بعد از آن سفیر ویتنام در تهران به تهاتر اشاره کرد و گفت: پیش‌نویس تجربیات یا جزئیاتی از چگونگی انجام تهاتر در اختیارش قرار داده شود تا بتوانند از این تجربیات استفاده کنند. درباره صدور ویزا به مصوبه پارلمان ویتنام اشاره کرد که به تسهیل روادید تجاری تأکید شده است.

بعد از آن رئیس اتاق مشترک ایران و ویتنام از زمینه‌های همکاری ایران و ویتنام گفت: ما می‌توانیم درزمینهٔ مختلفی چون تجهیزات پزشکی، توریسم، حمل‌ونقل، خدمات، تجهیزات الکترونیک، انرژی‌های تجدیدپذیر، نساجی و چرم با فعالان اقتصادی ویتنام همکاری کنیم. از طرفی با توجه پیشرفت ویتنام درزمینهٔ استارت‌آپ می‌توان در این زمینه هم همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک انجام داد.

رئیس اتاق مشترک ایران ویتنام پیشنهاد کرد: اتاق مشترک ویتنام و ایران هم تأسیس شود تا فعالان اقتصادی دو کشور بتوانند به شکل منسجم باهم همکاری کنند.

او اظهار کرد: برای سرمایه‌گذاری مشترک ایران و ویتنام، سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به دلیل معافیت‌های مالیاتی و ارتباط با دریای آزاد فرصت خوبی است و درنهایت سفیر ویتنام در تهران وعده کرد که برای حل این مسائل تلاش خواهد کرد.

کد خبر: ۲۳۰٬۸۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha