۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۳
جلوگیری از رکود با کنترل ترازنامه بانک‌های بد
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی مطرح کرد

جلوگیری از رکود با کنترل ترازنامه بانک‌های بد

کاهش نرخ رشد نقدینگی و تسهیلات‌دهی به بخش‌های مولد اقتصادی خلاف جهت یکدیگر نیستند بلکه برای بهبود شرایط اقتصادی مکمل یکدیگر هستند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، وحید شقاقی شهری؛ عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش نرخ رشد نقدینگی می‌تواند منجر به رکود اقتصادی شود؟ پاسخ داد: کاهش نرخ رشد نقدینگی ارتباطی با بحث رکود اقتصادی ندارد و اتفاقا رفتار بانک‌مرکزی به گونه‌ای بوده است که ساماندهی مناسب و تقویت نظارت بر شبکه بانکی را اعمال و از ولنگاری و رفتار هرج و مرج گونه در سیستم بانکی جلوگیری کند.

وی افزود: اگر نظام بانکی را رها کنیم، خروجی چنین کاری با توجه به تورم بالای اقتصاد ایران هدایت عمده تسهیلات به بنگاه‌های زیرمجموعه بانک‌ها و افزایش عطش به منابع مالی آن‌ها خواهد بود. در این صورت تمام سیستم بانکی تقلا می‌کند تا به منابع بانک‌مرکزی دست درازی کند.

شقاقی شهری با اشاره به اینکه هر چه نظارت بانک‌مرکزی بر شبکه بانکی در جهت تقویت شاخصه‌های سلامت سیستم بانکی ارتقا پیدا کند، هم منجر به کاهش رشد نقدینگی می‌شود و هم هدفمندی حرکت تسهیلات را به همراه خواهد داشت، تاکید کرد: بنابراین بحث کنترل رشد نقدینگی و ایجاد رکود اقتصادی هیچ ارتباطی با هم ندارند، چرا که هر چه نظام بانکی سالم، کم ریسک و کارآمدتری ایجاد شود، تامین تسهیلات برای بخش‌های مولد اقتصادی نیز به نحو موثرتری انجام می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در ادامه گفت: نظام بانکی مانند قلب انسان است که هرچه سالم‌تر باشد، بهتر می‌تواند خون مورد نیاز را به بخش‌های مختلف پمپاژ کند. وظیفه نظام بانکی جذب منابع و سپرده‌ها و تسهیلات‌دهی آن‌ها به بخش‌های مورد نیاز است.

وی تاکید کرد: بنابراین به طور قطع می‌توان گفت که اگر نظارت بانک‌مرکزی بر شبکه بانکی تقویت شود و اقتدار بانک‌مرکزی در برخورد با بانک‌های بد و متخلف بیش‌تر شود، علاوه بر اینکه منجر به کنترل نقدینگی خواهد شد با سیالیت منابع منجمد بانک‌ها، منابع مورد نیاز بخش‌های مولد اقتصادی نیز بهتر تامین می‌شود.

شقاقی شهری با تاکید بر اینکه کاهش انجماد منابع بانکی و کنترل ترازنامه بانک‌ها در کنار اثرگذاری بر نقدینگی و تورم، هدفمندی تسهیلات بانکی را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی رکود اقتصادی از کانال سیستم بانکی تشدید انجماد منابع بانک‎‌ها است. انجماد منابع بانکی موجب خارج شدن آن‌ها از گردش چرخه اقتصادی و رکود می‌شود و بالعکس هر چه انجماد منابع بانکی کمتر باشد، تزریق تسهیلات جدید راحت‌تر است.

وی افزود: افزایش دارایی‌های موهومی و انجماد منابع آن‌ها موجب تشدید رکود می‌شود. در نتیجه این گزاره که کاهش دارایی‌های موهومی بانک‌ها و جلوگیری از انجماد منابع بانکی در نتیجه کاهش نرخ رشد نقدینگی منجر به رکود اقتصادی می‌شود، اثبات‌پذیر نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه کاهش نرخ رشد نقدینگی و تسهیلات‌دهی به بخش‌های مولد اقتصادی خلاف جهت یکدیگر نیستند بلکه برای بهبود شرایط اقتصادی مکمل یکدیگر هستند، گفت: هر چه منابع منجمد بانک‌ها بیش‌تر باشد، ناترازی بانک‌ها افزایش می‌یابد و اضافه‌برداشت بانک‌ها به دلیل انجماد منابع آن‌ها بیش‌تر می‌شود. در این صورت هم رشد نقدینگی را خواهیم داشت و هم اینکه وجود این موارد منجر به رکود اقتصادی خواهد شد. زیرا در این شرایط منابع بانک‌ها بلوکه شده و از دسترس خارج می‌شود.

وی در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: در حال حاضر سیاست بانک‌مرکزی به این سمت می‌رود که با اقتدار بیش‌تری با بانک‌های بد و پرریسک برخورد شود. واقعیت این است که در گذشته هیچ‌گونه نظام رتبه‌بندی و برخورد کارآمدی با بانک‌های متخلف نداشته‌ایم و این مسئله موجب متضرر شدن بانک‌های خوب شده است. از طرفی در چنین شرایطی بانک‌های بد با تسهیلات‌دهی کلان به بنگاه‌های زیرمجموعه خود و اضافه برداشت از بانک‌مرکزی ریسک خود را افزایش داده و این ریسک را از کانال افزایش تورم و خلق نقدینگی به جامعه تحمیل می‌کردند. اقدامات فعلی بانک‌مرکزی که تلاش جهت جلوگیری از خلق نقدینگی توسط بانک‌های بد از طریق کنترل ترازنامه‌ها و اعمال محدودیت بر رشد ترازنامه بانک‌های بد در جهت سالم‌سازی سیستم بانکی است، در کنار اینکه کاهش تورم را به همراه خواهد داشت منجر به تحرک بیش‌تر اقتصاد و جلوگیری از رکود نیز می‌شود.

کد خبر: ۲۳۰٬۷۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha