۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸
ظرفیت‌های جذاب صادراتی استان اصفهان|سهم ۶ درصدی از GDP کشور داریم
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

ظرفیت‌های جذاب صادراتی استان اصفهان|سهم ۶ درصدی از GDP کشور داریم

اصفهان- گل احمد؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به سهم ۵.۸ درصدی اصفهان از GDP کشور گفت: اصفهان ظرفیت‌های مختلف صادراتی را به شکل همزمان دارد اما استفاده درستی از آنها نشده است.

محمدرضا گل احمد، در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: دیپلماسی اقتصادی، گردشگری، فرهنگی و صنعتی در اتاق بازرگانی اصفهان دنبال می‌شود که نشان از مصمم بودن ما برای برقراری ارتباط با دیگر کشورها دارد.

وی افزود: اصفهان علاوه بر اینکه در زیبایی به عنوان یک موزه شهری محسوب می‌شود، از لحاظ صنعتی و علمی نیز ظرفیت‌های بسیاری دارد. فرهنگ این شهر هم از قرن‌های گذشته غنی بوده و ارتباط پایداری با بسیاری از شهرهای دنیا دارد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: اصفهان با سهم ۵.۸ درصدی از GDP کشور رتبه سوم و از نظر سرمایه در GDP رتبه هفتم کشور را در اختیار دارد. این در حالی است ما از نظر معدن رتبه دوازدهم، در صنعت سوم و در کشاورزی رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است.

گل احمد با اشاره به وجود ۸ هزار واحد صنعتی در حوزه‌های مختلف در استان اصفهان، گفت: شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در خاورمیانه و تأمین‌کننده ۷۰ درصد فولاد کشور و همچنین شرکت هواپیمایی ایران (هسا) در این استان حضور دارند. شرکت پالایش نفت اصفهان نیز۲۳ درصد از فرآورده‌های نفتی را تولید می‌کند.

جانمایی ۴۰ درصد از کارخانه های نساجی کشور در اصفهان

وی ادامه داد: علاوه بر این۴۰ درصد از کارخانه‌های نساجی کشور در اصفهان قرار گرفته است این موارد باعث شده تا حدود ۶ درصد تولید ناخالص داخلی کشور به این استان اختصاص یابد.

گل احمد با اشاره به توانمندی بسیار این استان در حوزه صنعت گفت: این استان حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و نزدیک به پنج میلیون نفر جمعیت دارد، آهن و محصولات وابسته، پتروشیمی، نفت، صنایع لبنی، تخم‌مرغ، عسل‌های طبیعی و فرش دستباف از مهم‌ترین محصولات صادراتی اصفهان است. فرش ایرانی با وجود تحریم‌ها جایگاه ویژه‌ای در دنیا دارد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: اصفهان رتبه اول حمل و نقل، تولید سنگ، صنعت فولاد، صنعت نساجی و صنعت طلا و جواهر دارد. این در حالی است که ۱۲ درصد سیمان کشور نیز در این استان تولید می‌شود.

گل احمد با اشاره به قراردادهای خواهرخواندگی اصفهان با ۱۷ شهر دنیا گفت: یک هزار و ۴۸۲ جاذبه گردشگری در این شهر وجود دارد. به علاوه بعد از هند، اصفهان رتبه دوم تنوع صنایع دستی را در اختیار دارد، وجود حدود ۲۰ هزار تخت نیز به ظرفیت اصفهان برای جذب توریست به وسیله دیپلماسی گردشگری فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه گردشگری برای ارتباط تجار نیز بسیار مفید است، به علاوه لازم است خط هوایی بین ایران و کرواسی برقرار شود.

ظرفیت بی بدیل دیپلماسی علمی اصفهان

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان اظهار کرد: علاوه بر موارد فوق، اصفهان با در اختیار داشتن بیش از ۱۷۹ واحد دانشگاهی و سه پارک علمی و فناوری نیز ظرفیت خوبی برای دیپلماسی علمی دارد.

گل احمد خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت زیاد صنایع در اصفهان و تولیدات متنوع، بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی در اصفهان واقع شده و ظرفیت خوبی برای تبادل اطلاعات نمایشگاهی وجود دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه اصفهان ظرفیت‌های مختلفی را گرد هم آورده است، اتاق بازرگانی آمادگی دارد تا روابط خوبی با اتاق‌های بازرگانی کشورهای دیگر برقرار کند.

کد خبر: ۲۳۰٬۷۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha