۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۱
گام بلند دولت برای مبارزه با «فرزندآوری»؛ بچه نیاورید، یارانه نمی‌دهیم!
بازار از لرستان گزارش می‌دهد؛

گام بلند دولت برای مبارزه با «فرزندآوری»؛ بچه نیاورید، یارانه نمی‌دهیم!

لرستان- دولت در حالی مصوبه حذف یارانه موالید جدید را مطرح کرده که جمعیت ایران تا ۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان خواهد بود و با اجرایی شدن این مصوبه با بحران کاهش فرزندآوری مواجه خواهیم بود.

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش میانگین سنی جمعیت بدون شک تاثیرات قابل توجهی بر اقتصاد کلان کشورها خواهد داشت که در این بین ایران نیز که هم اکنون ازجمله کشورهایی با جمعیت جوان محسوب می‌شود در آینده نه‌چندان دور با بحران‌های ناشی از آن مواجه خواهد شد.

 سال‌ها پیش یک طرح بین‌المللی برای کاهش جمعیت جهان توسط برخی از قدرت‌های غربی تدوین شد و با القا به سایر کشورها تلاش‌ها کردند با کاهش جمعیت، منافع خود را به دست بیاوردند و هنوز هم این نقشه شوم در دستور کار غربی‌ها قرار دارد.

سیاست‌های اشتباهی!
با شعارهایی از جمله «جمعیت کمتر، زندگی بهتر» که از سیاست‎های استعماری دشمن به شمار می‌رفت سعی شد از فرزندآوری خانواده‌ها جلوگیری شود به خیال اینکه کشور به توسعه اقتصادی برسد غافل از اینکه بزرگترین ضربه اقتصادی به کشور وارد شد چرا که این کاهش جمعیت رفته رفته سبب کاهش جمعیت جوان، بیشتر شدن مصارف و هزینه، کمتر شدن پس‌انداز و سرمایه‌گذاری و... خواهد شد که این عوامل رشد اقتصادی کشور را کاهش می‌دهد.

آمار قابل توجهی از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و تا سه دهه آینده با بحران جمعیت مواجه خواهیم بود

در حال حاضر آمار قابل توجهی از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و تا سه دهه آینده با بحران جمعیت مواجه خواهیم بود، مسئله‌ای که رهبر معظم انقلاب نسبت به آن بارها هشدار داده‌اند.

حال با وجود اینکه فرهنگ‌سازی و ایجاد زمینه‌ها و ترتیبات لازم برای تحقق سیاست‌های کلی جمعیت ضروری به نظر می‌رسد اما مصوبه جدید دولت در راستای حذف یارانه موالید خلاف این امر به شمار می‌رود چرا که با حذف یارانه متولیدن جدید از فرزندآوری جلوگیری و در واقع کمک به افزایش روند رو به رشد پیری جمعیت کشور می‌شود.

لذا با توجه به اثرات بلند مدت جمعیت پیری بر رشد اقتصادی کشور، لازم است دولت سیاست‌های اصلاحی را در پیش بگیرد و با ارائه راهکارهای حمایتی از موالید جدید گامی جدی در راستای افزایش فرزندآروی بردارد.

اجحاف دولت در حق مردم
عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه متاسفانه قوه مجریه مصوبه حذف یارانه موالید جدید را داشته است، اظهار داشت: هر بالایی سر جمعیت می‌آید زیر سر دولت پنجم، ششم، دولت یازدهم و دوازدهم است، در واقع سیاست‌های بانک جهانی و سیاست‌های استعماری «فرزند کمتر زندگی بهتر» را در پیش گرفته و متاسفانه این دولت در حق مردم اجحاف می‌کند.

یکی از سیاست‌هایی که بانک جهانی دنیا را اغفال کرده بود و به تبع آن نیز کشور ما را اغفال کرد، کاهش جمعیت بود

وی با تاکید بر اینکه این دولت، هم حق ضعفا را نمی‌دهد، هم به محرومان نمی‌رسد و هم کاری می‌کند که جمعیت پیرتر شود، افزود: در یک دوره نیز به خاطر اینکه بروند و از صندوق بانک جهانی وام بگیرند این سیاست را در پیش گرفته بودند، یکی از سیاست‌هایی که بانک جهانی دنیا را اغفال کرده بود و به تبع آن نیز کشور ما را اغفال کرد این بود که بایستی جمعیت کاهش پیدا کند، در واقع جهت کرنش در برابر درخواست‌های بانک جهانی، سیاست کاهش جمعیت را در پیش گرفتند.

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: در حال حاضر بزرگترین بحرانی که دنیای غرب را علاوه بر بحران مالی و پولی که از سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ شروع شده، بحران پیری جمعیت است، حتی نرخ رشد جمعیت در ایتالیا منفی شده است.

بحران پیری جمعیت
وی بیان کرد: یکی از دلایلی که در جریان مهاجرت مردم در غرب آسیا به اروپا، آلمان توانست اجازه ورود به حدود ۱۲۰ هزار نفر جمعیت دهد این بود که می‌خواست رشد جمعیت در کشور آلمان زیاد شود چرا که عمده این کشورها ترکیب جمعیتشان رو به پیری می‌رود و متوسط سن بالاتر از ۴۵ سال شده است و هزینه‌های مراقبت، بازنشستگی، خدمات عمومی و بهداشتی بالا رفته است.

شاید یکی از دلایل شیوع ویروس کرونا که مسلما ویروس دست ساز بشری است و در آزمایشگاه‌های صهیونیست جهانی تولید شده، کاهش جمعیت پیر است

شیخی تصریح کرد: شاید یکی از دلایل شیوع ویروس کرونا که مسلما ویروس دست ساز بشری است و در آزمایشگاه‌های صهیونیست جهانی تولید شده و به جان کشورها انداخته‌اند، کاهش جمعیت پیر است که قصد دارند هزینه‌های عمومی دولت را در آینده کاهش دهند.

وی با اشاره به کاهش باروری و فرزند آوری خاطرنشان کرد: چند دلیل وجود دارد که باروری کاهش پیدا کرده است، مجموع هزینه‌های زندگی بالا رفته و خانم‌ها را مجبور کرده شاغل شوند، از طرفی نگهداری از بچه هزینه بر است و همین امر سبب کاهش فرزندآوری شده است، از طرفی افزایش میل به فراغت و رفاه طلبی خانم‌ها بر کاهش جمعیت تاثیرگذار است.

این اقتصاددان با بیان اینکه هزینه‌های زندگی جزو عوامل اصلی کاهش نرخ باروی جمعیت شده است، گفت: جمعیت جوان یعنی خلاقیت و نوآوری، دفاع از مرزها، امنیت داخلی و دفاع در برابر هجمه جهانی، جمعیت جوان یعنی بار تکفل کمتر، اشتغال بیشتر، توانایی فعالیت بیشتر، اقتصاد قوی‌تر و تولید بیشتر؛ در مقابل جمعیت پیر یعنی هزینه‌های عمومی دولتی بیشتر، نرخ بار تکفل بالاتر، نوآوری کمتر، خلاقیت کمتر و بهره‌وری پایین‌تر که اگر این دو را با هم مقایسه کنیم متوجه خطر بزرگ پیری جمعیت می‌شویم.

وی اظهار داشت: یکی از بزرگترین بحران‌هایی که درگیر کرده، ثمره اقتصاد سرمایه‌داری هم همین است و بیش از این هم انتظار نمی‌رفت این است که کشورها دچار پیری جمعیت شده‌اند.

لزوم سیاست‌های حمایتی افزایش فرزندآوری
شیخی افزود: الان اقتصاد کشورها عمدتا با فراری دادن مغزها از کشورهای جوان و نخبه شکل می‌گیرد، بسیاری از نخبگانی که در آمریکا هستند همه مهاجر و غیر بومی هستند، اروپائیان نیز همینگونه است یعنی صنعت و علمشان روی شانه مهاجران آسیایی و از کشورهای دیگر می‌چرخد.

وی عنوان کرد: سیاست‌هایی که دولت اقتباس کرده دقیقا در جهت نسل کشی است، دولت به دنبال کرنش در برابر بیگانه است و نمی‌دادند دارد چه کاری انجام می‌دهد.

برای فرزندان بیشتر یارانه‌های ویژه در نظر گرفته شود و برای خانم‌ها و برای آقایانی که صاحب فرزند می‌شوند مرخصی زایمان و مرخصی نگهداری از فرزند لحاظ شود

کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: برای افزایش باروی نیاز است تسهیلاتی به صورت بلاعوض در اختیار زوج‌های جوان قرار گیرد؛ برای فرزندان بیشتر یارانه‌های ویژه در نظر بگیرند، برای خانم‌ها و برای آقایانی که صاحب فرزند می‌شوند مرخصی زایمان و مرخصی نگهداری از فرزند لحاظ شود.

وی تصریح کرد: هزینه‌های نگهداری فرزند را به‌ویژه در دوران زیر شش سال کاهش و یارانه دهند تا حتی خانم‎ها و آقایانی هم که شاغل هستند با راحتی خیال فرزند بیاورند و مطمئن باشند در دوران طفولیت هم امکان نگهداری فرزند در کنار شغلشان وجود دارد.

شیخی خاطرنشان کرد: باید حق اولاد، حق فرزندان و حق عائله‌مندی را در فیش‌های حقوقی کارکنان دولت افزایش داد، باید هزینه تولد و هزینه نگهداری، آموزش و پرورش کودک را به حدی کاهش دهیم که میل به فرزند آوری بالا رود.

فراهم شدن شرایط ازدواج آسان جوانان
وی گفت: باید کاری کنیم که با کمک‌های بلاعوض سن ازدواج پایین بیاید، اگر در ساخت مسکن، طرح مسکن مهر را ادامه می‌دادیم می‌توانست کمک بسیار بزرگی باشد که سریع‌تر جوانان ازدواج کنند به خاطر اینکه بزرگ‌ترین هزینه زندگی یک زوج تهیه مسکن است و شاید در مقابله با مسکن هیچ هزینه‌ای اینقدر نگران کننده نباشد که مانع ازدواج یک زوج شود.

تامین مسکن حتی ازعهده اقشار متوسط به بالا هم بر نمی‌آید، تامین مسکن بزرگترین قدمی است که می‌توانیم در جهت تسهیل ازدواج جوانان برداریم

این اقتصاد دان اظهار داشت: الان تامین مسکن حتی ازعهده اقشار متوسط به بالا هم بر نمی‌آید، تامین مسکن و تداوم طرح مسکن مهر در واقع بزرگترین قدمی است که می‌توانیم در جهت تسهیل ازدواج جوانان برداریم.

وی افزود: دولت می‌تواند خانه بسازد و به صورت اجاره به شرایط تملیک در اختیار جوانانی قرار دهد که ازدواج می‌کنند و با ارائه سند ازدواج جدید صاحب مسکن شوند و در آینده به صورت اجاره به شرایط تملیک واگذار کند.

لزوم توجه ویژه دولت به استان‌های کم برخوردار
شیخی عنوان کرد: برای رشد فرزندآوری حتما باید به استان‌هایی که نرخ اشتغالشان پایین است توجه ویژه‎تری بشود و در استان لرستان هم که نرخ بیکاری بالا است بایستی تمام سیاست‌هایی که ذکر شد با جدیت بیشتری دنبال شود.

هر قدمی که دیرتر برداریم به ضرر ماست و به پیری بیشتر جمعیت و به تخلیه روستاها منجر می‌شود و همین امر سبب ایجاد هزینه‌های سرسام‌آور و ازدحام شهری در جای جای کشور به دلیل عدم توجه به مشاغل تکمیلی و زنجیره شغلی در روستاها می‌شود

وی بیان کرد: لرستان دارای معادن و کشاورزی خیلی خوب است که باید در کنار آن‌ها صنایع تبدیلی مستقر شود؛ متاسفانه دستگاه‌های دولتی که باید نقش اساسی را در ایجاد اشتغال داشته باشند ندارن و کوتاهی کرده‌اند و از وظایف خودشان بیشتر غافل می‌شوند.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: هر قدمی که دیرتر برداریم به ضرر ماست و به پیری بیشتر جمعیت و به تخلیه روستاها منجر می‌شود و همین امر سبب ایجاد هزینه‌های سرسام‌آور و ازدحام شهری در جای جای کشور به دلیل عدم توجه به مشاغل تکمیلی و زنجیره شغلی در روستاها می‌شود که با اتکا به بخش کشاورزی می‌توانست انجام شود، در حال حاضر دچار معضل بزرگی به نام ازدحام شهری، تشکیل حواشی شهری و ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی شده‌ایم.

ناهید پرویزپور مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در راستای حذف یارانه موالید جدید اظهار داشت: تشویق زوجین به فرزندآوری و تولید نسل یکی از مهم‌ترین کارکردهای خانواده است، از طرفی یکی از شاخص‌های مهم امنیت ملی هر کشور محسوب می‌شود و در تعالیم اسلامی و مذهبی نیز توصیه‌های زیادی برای فرزندآوری شده است.

وی با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری در راستای افزایش فرزندآوری افزود: تمایل زوجین به  فرزندآوری به عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بستگی دارد، بحث‌های حمایتی از زوجین می‌تواند در ترغیب آن‌ها برای فرزندآوری موثر باشد.

کاهش فرزندآوری در استان‌های محروم
مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان عنوان کرد: همچنین می‌توان به مواردی از جمله ارائه آموزش‌های لازم تربیت فرزند، تامین بهداشت و سلامت دوران بارداری، ارائه خدمات رایگان به مادران و نوزادان و  مشاورهای قبل از بارداری اشاره کرد.

با توجه به اینکه لرستان یکی از استان‌های کم برخوردار و محروم کشور به شمار می‌رود و با نرخ بالای بیکاری و تورم مواجه است و گاها برخی خانواده‌ها تنها منبع درآمدی‌شان یارانه است، با اجرایی شدن مصوبه حذف یارانه موالید، مطمئنا استان لرستان در راستای کاهش باروری و فرزندآوری متاثرتر خواهد شد.

کد خبر: ۲۳٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha