۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷
اعلام جزییات تسویه معاملات کالایی بهار ۱۴۰۲

اعلام جزییات تسویه معاملات کالایی بهار ۱۴۰۲

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه جزییات تسویه معاملات کالایی در حوزه بورس‌های کالایی، انرژی و بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا در فصل بهار سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد.

به گزارش بازار به نقل از سمات، بر اساس آمار منتشر شده در بهار سال جاری، ارزش معاملات تسویه شده در بازار فیزیکی به بیش از ۲۲۵ هزار میلیارد ریال رسیده است.

جزییات ارزش کل معاملات بازار فیزیکی
این گزارش حاکی است: در پایان سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ تعداد کل معاملات به ۲.۹۰۱ مورد و ارزش کل معاملات بازار فیزیکی به ۲۲۵.۸۹۲.۷۸۵ میلیون ریال رسیده است.
همچنین ارزش معاملات تسویه شده در این بازه زمانی ۲۲۴.۳۷۵.۱۱۴ میلیون ریال و ارزش معاملات منفسخ ۱.۵۱۷.۶۷۰ میلیون ریال بوده و از میان معاملات منعقد شده تعداد ۲.۸۶۰ مورد تسویه شده اند.

ارزش معاملات به تفکیک نوع تسویه و معامله
افزون بر این، در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ ارزش تسویه خارج از پایاپای ۱۶۴.۶۵۹.۲۷۷ میلیون ریال، تسویه نقدی ۵۶.۵۳۹.۴۳۹ میلیون ریال، تسویه با تضمین ۲.۸۳۲.۸۷۶ میلیون ریال و چند مرحله‌ای ۱.۸۶۱.۱۹۴ میلیون ریال بوده است.
همچنین در بخش معاملات بورس انرژی که شرایط پرداخت و تحویل کالا در طبقه بندی خاص قرار می‌گیرد در دوره سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ در معاملات «کشف پریمیوم به ۱۱۲.۰۰۵.۲۶۳ میلیون ریال، در معاملات نقد به ۹۶.۷۱۳.۳۸۵ میلیون ریال، در معاملات سلف به ۹.۲۱۶.۶۳۷ میلیون ریال و در معاملات نسیه ۷.۹۵۷.۵۰۰ میلیون ریال» رسیده است.

ارزش معاملات به تفکیک گروه‌های کالایی
این گزارش می‌افزاید: در بهار سال جاری، ارزش معاملات به تفکیک گروه‌های کالایی «نفت خام و گاز طبیعی ۴.۲۸۶.۴۹۲ میلیون ریال، محصولات شیمیایی ۱۸.۴۲۵.۳۷۲ میلیون ریال، فرآورده‌های ویژه نفتی ۱۴۳.۳۵۳.۷۲۰ میلیون ریال، فرآورده‌های گازی ۳۰.۴۸۵.۵۹۰ میلیون ریال، فرآورده‌های اصلی نفتی ۶.۲۲۸.۹۰۹ میلیون ریال، سایر فرآورده‌های نفتی ۱۴.۸۴۵.۰۷۱ میلیون ریال، زغال سنگ و مشتقات آن ۱۳۷.۵۷۴ میلیون ریال، برق و انرژی‌های پاک ۱.۲۹۳.۵۹۹ میلیون ریال و سبد کالایی ۶.۸۳۶.۴۶۵ میلیون ریال» بوده است.

معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا
بر اساس گزارش سمات، آمار معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا در فصل بهار ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در بخش اوراق گواهی سپرده کالایی به ۷۵.۱۵۶.۲۷۳ میلیون ریال، در بخش اوراق سلف موازی استاندارد به ۴۱.۵۶۳.۳۰۳ میلیون ریال، در بخش اوراق گواهی ظرفیت به ۹.۰۵۹.۳۲۷ میلیون ریال و در بخش معاملات آتی بورس انرژی ۲۰.۴۴۱ میلیون ریال دست پیدا کرده است.

ارزش معاملات اوراق گواهی سپرده کالایی به تفکیک کالا
در عین حال جزییات ارزش معاملات اوراق گواهی سپرده کالایی به تفکیک کالا نیز نشان می‌دهد: در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ ارزش این معاملات برای محصول برنج ۱۴۲.۷۰۰ میلیون ریال، زعفران ۱۶.۵۴۸.۴۳۸ میلیون ریال، سکه طلا ۴۷,۹۲۸,۲۸۸ میلیون ریال، زیره ۵.۶۹۵ میلیون ریال، سیمان ۹۷۱.۷۸۴ میلیون ریال و شیشه ۹,۵۵۳,۴۹۰ میلیون ریال رقم خورده است.

معاملات بازار برق بورس انرژی
از سویی دیگر در فصل نخست امسال، ارزش معاملات مشتقه برق ۸۵ درصد متعلق به برق مشتقه و ۱۵ درصد به برق سبز اختصاص داشته است که در خرداد ماه نیز ۱.۴۰۶.۵۶۷ میلیون ریال به ثبت رسیده است.

ارزش قراردادهای آتی به تفکیک دارایی پایه
گفتنی است در مدت مزبور، ارزش قراردادهای آتی به تفکیک دارایی پایه با ۶۴ درصد به نفتای سبک، ۳۴ درصد به متانول و یک درصد به میعانات گازی و نفت خام سنگین تعلق داشته است.

ارزش معاملات اوراق سلف موازی به تفکیک کالا
این گزارش می‌افزاید: جزییات ارزش معاملات اوراق سلف موازی به تفکیک کالا در دوره مزبور نشان می‌دهد: در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ ارزش این معاملات برای محصول‌های «سکه طلا ۲۴.۰۴۷.۸۲۸ میلیون ریال، متانول ۷.۰۳۱.۸۸۳ میلیون ریال، برق ۴,۲۹۷,۶۷۳ میلیون ریال، نفت خام سنگین ۲.۶۹۸.۳۹۲ میلیون ریال، کلوخه سنگ آهن ۴۶ میلیون ریال، میلگرد ۱۱۳ میلیون ریال، میعانات گازی ۸۴.۸۰۲ میلیون ریال، برش پنتان ۳.۰۹۲.۲۲۳ میلیون ریال و وانت کارا ۳۱۰.۳۴۵ میلیون ریال» بوده است.

کد خبر: ۲۳۰٬۵۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha