۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
آیا شاخص کل بورس به افت خود ادامه می دهد؟| تقاضا برای سهام شرکت های کوچک در حال شکل گیری
بازار بررسی کرد؛

آیا شاخص کل بورس به افت خود ادامه می دهد؟| تقاضا برای سهام شرکت های کوچک در حال شکل گیری

شاخص کل هفته جاری برخلاف روزهای پایانی هفته گذشته نزولی شروع شده و کارشناسان معتقدند تقاضا برای نمادهای کوچک روند افزایشی دارد و حتی در صورت اصلاح شاخص برخی نمادها با سرمایه کم رشد می کنند.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه با وجود اینکه هفته گذشته در محدوده حمایتی یک میلیون و ۱۴۰ هزار واحدی حمایت شد و بسیاری از کارشناسان اقتصادی امیدوار بودند که شاخص دوباره به سمت مقاومت بالایی حرکت کند اما در ابتدای هفته جاری این سناریو اجرایی نشده و این مساله بار دیگر فعالان بازار سرمایه را نگران کرده است که مبادا شاخص کل حمایت اصلی خود یعنی محدوده یک میلیون و ۷۰ هزار واحدی را بشکند.

در حال حاضر این احتمال وجود دارد که در صورتی که شاخص کل محدوده حمایتی قله قبلی را بشکند تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد افت کند و در صورتی که این سناریو به وقوع بپیوندد احتمالا برخی نمادها به کف قبلی خود می رسند زیرا در شرایط کنونی هم خیلی با کف فاصله ندارند.

علیرضا سادات گفت: در سال جاری بسیاری از نمادها سود بسیار کمی توزیع کرده و به دنبال افزایش سرمایه هستند و این موضوع باعث شده تا تقاضا برای نمادهای کوچک بیشتر از نمادهای بزرگ شود، به همین دلیل پیش بینی می شود که این روند ادامه داشته باشد حتی در صورتی که شاخص کل به اصلاح خود ادامه دهد

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل شرایط بسیار بهتری دارد، گفت: در حال حاضر فاصله ای شاخص هم وزن نسبت به محدوده مقاومتی بیشتر است به همین دلیل پتانسیل رشد بیشتری نسبت به شاخص کل دارد و از طرف دیگر در هفته های اخیر تقاضا برای نمادهای کوچک بیشتر از نمادهای بزرگ بوده، به همین دلیل پیش بینی می شود که این روند ادامه داشته باشد.

علیرضا سادات با بیان اینکه در یک هفته گذشته بسیاری از نمادها مجمع عمومی برگزار کرده اند و کم کم بازگشایی می شوند، افزود: ورود دوباره این نمادها به معاملات بورس می تواند به یک روند صعودی کمک کند، زیرا در سال جاری بسیاری از نمادها سود بسیار کمی توزیع کرده و به دنبال افزایش سرمایه هستند و این مساله می تواند به رشد بازار کمک کند.

او با تاکید بر اینکه وضعیت معاملات بازار جهانی روی بورس هم تاثیر گذار است، افزود: در هفته های اخیر گفته شده که قیمت مواد غذایی و ... کاهش داشته است، این مساله می تواند روی بازار گروه غذایی تاثیر بگذارد و شرکت های تولیدکننده محصولات پایه با کاشه سودسازی مواجه شوند و در مقابل شرکت هایی که محصولات نهایی و فرآوری شده تولید می کنند سود بیشتری ببرند، به عبارت دیگر گروه های کشاورزی و زراعت با افزایش عرضه و گروه های صنایع غذایی با افزایش تقاضا در معاملات مواجه شوند.

یکی از ابزارهایی که بسیاری از تحلیل گران معتقد هستند که از سوی دولت برای مهار تورم کنترل می شود نرخ ارز است، اما فعلا مهار آن روی قیمت ها تاثیر کمی گذاشته و از طرف دیگر باید دید که دولت تا چه زمانی می تواند نرخ آن را کنترل کند و اگر بار دیگر صعودی شود جهش بورس قطعی خواهد بود

این کارشناس بورس با اشاره به اینکه دولت به دنبال تثبیت نرخ ارز هم هست، اظهار کرد: هرچند خبرهایی درباره مذاکرات و ... منتشر شده اما به نظر نمی رسد که توافقی شکل بگیرد، از طرف دیگر دولت در فضای به وجود آمده به دنبال تثبیت قیمت ارز است و این موضوع می تواند به سیاست های ضد تورمی هم کمک کند، البته این مساله برای شرکت های بورسی متکی به واردات کالا موثر خواهد بود و به نوعی هزینه های تولید آن ها را کاهش می دهد و در بلندمدت زمینه افزایش سودسازی شرکت های ریالی را فراهم می کند.

هدف دولت از کنترل بورس، کاهش انتظارات تورمی است

در چند روز گذشته معاملات بازار سرمایه در محدوده بین ۶ هزار تا ۸ هزار میلیارد تومان معامله شده است و بسیاری از فعالان بازار معتقدند در صورتی که ارزش آن به بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد می تواند به تغییر روند امیدوار بود در غیر این صورت می توان حتی پیش بینی کرد که حمایت اصلی خود را هم خواهد شکست.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در شرایط تورمی کنونی اصلاح شاخص کل بورس توجیحی ندارد، گفت: بسیاری از نمادها به کف های قبلی خود نزدیک شده اند در حالی که تورم سالانه در کشور حدود ۵۰ درصد بوده، از طرف دیگر شاخص کل بورس نسبت به شاخص سایر بازارها عقب مانده و این موضوع جبران خواهد شد.

فردین آقابزرگی معتقد است که دولت در راستای اجرای سیاست های ضد تورمی خود تلاش کرد از طریق کنترل بورس انتظارات تورمی را هم کاهش دهد، در حالی که بورس نه تنها تورم زا نیست، بلکه به دلیل جذب نقدینگی می تواند مانع از التهاب بازار کالایی هم شود

فردین آقابزرگی با بیان اینکه اصلاح کنونی بورس هرچند تحت تاثیر سیاست های دستوری اتفاق افتاد اما پایدار نیست، افزود: دولت در راستای اجرای سیاست های ضد تورمی خود تلاش کرد از طریق کنترل بورس انتظارات تورمی را هم کاهش دهد، در حالی که بورس نه تنها تورم زا نیست، بلکه به دلیل جذب نقدینگی می تواند مانع از التهاب بازار کالایی هم شود.

او با تاکید بر اینکه با افزایش ورود پول به بازار سرمایه بار دیگر شاخص کل بورس می تواند روند صعودی خود را پیش بگیرد، تصریح کرد: در مقطع کنونی بسیاری از سرمایه گذاران نسبت به بازار سرمایه تردید دارند و این موضوع ناشی از سیاست گذاری دولت در بخش قیمت گذاری و حتی دخالت مستقیمی است که در بازار دارد به همین دلیل نقدینگی جدید وارد بورس نشده و همچنان معاملات کم رمق دنبال می شود.

آقابزرگی با تاکید بر اینکه شاخص کل بورس تا پایان سال محکوم به رشد است، اظهار کرد: به دلیل اینکه تمام بازارهای کشور راکد هستند در نهایت سرمایه گذاران مجبور می شوند وارد بازار سهام شوند، زیرا در شرایط کنونی بسیاری از نمادهای به نقطه حمایتی رسیده اند و اگر سیاست های سرکوبگرانه ادامه نداشته باشد از همین نقطه می توانند روند صعودی خود را آغاز کنند.

به گزارش بازار، در حال حاضر هرچند سیاست های دولت برای کنترل نقدینگی تا حدودی جواب داده اما این به معنای مهار کامل آن نیست و احتمالا به زودی شاهد ورود نقدینگی به یکی از بازارها خواهیم بود، در حالی که در مقطع کنونی بازار سرمایه زیر فشار سیاست گذاری ها کمر خم کرده و به نوعی قابلیت جذب سرمایه های جدید را ندارد.

کد خبر: ۲۳۰٬۵۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • خان داداش IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      0 0
      سلام بطور واضحی سیاست دولت حمایت از بورس است و کنترل برخی از کالاها از جمله خودرو یا پتروشیمی‌ها در راستای حمایت از مصرف کننده است و نه سرکوب سود سهامداران
    • خان داداش IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      0 0
      سلام بطور واضحی سیاست دولت حمایت از بورس است و کنترل برخی از کالاها از جمله خودرو یا پتروشیمی‌ها در راستای حمایت از مصرف کننده است و نه سرکوب سود سهامداران گرچه اقتصاد از سیاست جدا نیست اما نباید با عینک بدبینی، دیدگاه سیاسی خود را وارد چنین تحليل‌هایی کنیم که در غیر اینصورت دچار اشتباه محاسباتی شده و قطعا زیان آن در معاملات ما مشهود خوهد بود