۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
تثبیت جایگاه چهارمی ایران در اوپک
آژانس بین‌المللی انرژی خبر داد

تثبیت جایگاه چهارمی ایران در اوپک

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد تولید روزانه نفت ایران در پنجمین ماه سال جاری میلادی ۸۰ هزار بشکه افزایش یافته و به ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

به گزارش بازار، آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود از بازار نفت جهان، کل تولید نفت اوپک در پنجمین ماه سال میلادی جاری را ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده که این رقم نسبت به ماه قبل از آن ۳۸۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته است.

مجموع تولید نفت ۱۳ عضو اوپک در ماه آوریل ۲۰۲۳ بالغ بر ۲۸ میلیون و ۸۸۰ هزار بشکه در روز اعلام شده بود.

بر اساس این گزارش ایران بیشترین میزان افزایش تولید نفت را در میان اعضای اوپک در این ماه تجربه کرده است. تولید نفت آنگولا در این ماه ۵۰ هزار بشکه در روز، گابن ۱۰ هزار بشکه در روز، نیجریه ۲۰ هزار بشکه در روز، لیبی ۲۰ هزار بشکه در روز و ونزوئلا ۲۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است. سایر اعضا یا با کاهش تولید مواجه شده‌اند و یا تولیدشان تغییری نداشته است.

تولید روزانه نفت خام ایران در می ۲۰۲۳ نسبت به ماه قبل از آن ۸۰ هزار بشکه افزایش یافته و به ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه در روز رسیده است. ایران در ماه آوریل ۲ میلیون و ۷۹۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود. در ماه پیش نیز تولید نفت ایران بیش از ۶۰ هزار بشکه افزایش یافته بود.

ایران طی ماه‌های اخیر با افزایش متوالی تولید نفت خود توانسته است با کنار زدن کویت جایگاه چهارمی خود در اوپک از نظر میزان تولید نفت را تثبیت کند. کویت در ماه می ۲ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است و پس از ایران به عنوان پنجمین تولیدکننده بزرگ اوپک شناخته شده است.

عربستان با تولید ۹ میلیون و ۹۸۰ هزار بشکه در روز نفت بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک در ماه می‌بوده و عراق با ۴ میلیون و ۹۰ هزار بشکه در روز در رتبه دوم و امارات با ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. تولید نفت عربستان در ماه می ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته است.

تثبیت جایگاه چهارمی ایران در اوپک

کد خبر: ۲۳۰٬۳۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha