۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۰
اراده طبیعت برتر از تدبیر مدیریت/ روزهای خوش در انتظار دریاچه ارومیه
بازار گزارش می‌دهد

اراده طبیعت برتر از تدبیر مدیریت/ روزهای خوش در انتظار دریاچه ارومیه

ارومیه- با تثبیت میزان آب دریاچه ارومیه، ثانیه شماری‌ها برای بازگشت این دریاچه به روزهای باشکوه و به دنبال آن، باز شدن پای گردشگران داخلی و خارجی به این مجموعه آغاز شده است.

فائزه زنجانی؛ بازار- نگین آبی آذربایجان غربی، این روزها و بعد از گذشت سال ها و به لطف بسیاری از طرح های اجرا شده برای احیای دریاچه و از سوی دیگر الطاف الهی و افزایش بارندگی در طول سال های اخیر توانسته، امید خوشی را برای بازگشت خود به روزهای باشکوه در دل مردم منطقه و دوستداران محیط زیست ایجاد کند.

از روزهای پرآب و دیدنی دریاچه ارومیه سال های زیادی نمی گذرد؛ روزهایی که دریاچه توانسته بود مردمان زیادی را از دیگر استان های کشور و بسیاری از کشورهای همسایه به سوی خود بکشاند و به عنوان قطب گردشگری شمال غرب کشور یکه تازی کند. هر چند این روزهای خوش دیری نپایید و در طول سال های اخیر با کم آب شدن این دریاچه و خطر خشکی آن، اقبال گردشگران به این مجموعه کمتر شد.

اما این روزها که خبرهایی از افزایش حجم دریاچه نسبت به سال های گذشته و ورود آن به وضعیت تثبیت به گوش می رسد، این بار باید با سرعت عمل بیشتری وارد کار شده و با ایجاد امکانات مناسب گردشگری در مجموعه دریاچه ارومیه، روزهای کم فروغ این نگین آبی با حضور گردشگران داخلی و خارجی به پایان رسیده و چراغ این دریاچه روشن تر از گذشته باشد.

مسئولان آذربایجان غربی این روزها بر روی ایجاد برنامه جامع گردشگری در مجموعه دریاچه ارومیه تاکید دارند. امری که در صورت تحقق می تواند، دریاچه ارومیه را مثل گذشته به قطب گردشگری شمال غرب کشور تبدیل کرده و گردشگران زیادی را از کشورهای مختلف به سوی استان بکشاند.

وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به سال های اخیر مساعد است
رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی در خصوص آخرین وضعیت دریاچه می گوید: وضعیت دریاچه ارومیه هم‌اکنون نسبت به سال‌های اخیر مساعد است اما باید توجه کرد که تلاش‌ها برای احیای نگین آبی ‏آذربایجان طبق برنامه ادامه دارد.‏

فرهاد سرخوش با اشاره به آغاز فصل گرما و تبخیر بالای آب در حوضه آبریز دریاچه می گوید: حجم آب نگین آبی آذربایجان هم‌اکنون به بیش از پنج میلیارد و ۱۳۰ میلیون مترمکعب، وسعت به سه هزار و ۲۰۹ کیلومتر مربع و تراز دریاچه ارومیه به یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۸۶ سانتی‌متر رسیده است.

وی ادامه می دهد: با وجود افزایش چشمگیر تبخیر آب با آغاز فصل گرما، شاهد ثابت ماندن نسبی تراز این دریاچه نسبت به هفته‌های گذشته هستیم که نشانگر موفقیت در طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه است.

ثانیه شماری ها برای طرح های مهم انتقال آب به دریاچه
سرخوش با اعلام اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه طی سال جاری و به تدریج به بهره ‌برداری می‌رسد، می گوید: طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه هم ‌اکنون بیش از۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

سند گردشگری دریاچه ارومیه تدوین می شود
معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی در گفتگو با بازار با تاکید بر ساماندهی گردشگری درحوزه دریاچه ارومیه می گوید: با بهبود وضعیت دریاچه ارومیه، ساماندهی سواحل دریاچه ضروری بوده و باید شاهد مطالعه و تدوین سند طرح گردشگری دریاچه توسط متخصصان و کارشناسان این حوزه باشیم.

آیدین رحمانی ادامه می دهد: برای توسعه گردشگری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه باید از تصمیمات جزیره‌ای پرهیز کرده و تمامی دستگاه ها با همکاری یکدیگر، ایده های خوب در حوزه گردشگری را بررسی کرده و در اسرع وقت، طرح گردشگری دریاچه را با بهره ‌گیری از کمک مشاوران باتجربه تدوین کنند.

برنامه ریزی برای تفریحات خوب و مفید در حوزه دریاچه
وی با اشاره به ایجاد تفریحات خوب و مفید در حوزه دریاچه می گوید: ایجاد زیرساخت‌هایی برای شنا، قایق ‌رانی، راه‌اندازی تورهای دریاچه ‌گردی، ایجاد اسکله‌ های گردشگری و استفاده از کشتی‌های تفریحی از جمله اقداماتی خواهد بود که برای توسعه گردشگری در این منطقه مورد نیاز است.

رحمانی ادامه می دهد: عملیاتی و اجرایی شدن این طرح مسلماً تأثیر به سزایی  در اقتصاد، تولید و اشتغال استان خواهد داشت و زمینه بهره مندی حداکثری از ظرفیت دریاچه را فراهم می سازد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی ‏می گوید: با تدابیر دولت و اقدامات صورت گرفته، پیش بینی می شود در سال‌های آتی، آب دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیکی خود برسد که برنامه ریزی لازم برای بخش گردشگری این دریاچه باید از هم اکنون آغاز شود.

انبوه گردشگران در تابستان سال گذشته و آماده نبودن زیرساخت ها
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی نیز در گفتگو با بازار با اشاره ای به تابستان سال گذشته و میزان بازدید گردشگران از این مجموعه می گوید: در تابستان سال ۹۸ با توجه به بارش‌های انجام شده گردشگران زیادی برای بازدید از دریاچه ارومیه به این استان سفر کرده بودند که در نتیجه با انبوه گردشگران در این منطقه مواجه شدیم.

جلیل جباری می افزاید: با وجود این استقبال مردمی، زیرساخت‌های لازم برای میزبانی از این تعداد گردشگر فراهم نبود، از این رو لازم است که امسال با برنامه ‌ریزی مناسب آمادگی لازم برای میزبانی از گردشگران فراهم شود.

جذب سرمایه گذاران خصوصی در کنار ظرفیت های دولتی
وی با تاکید بر جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در کنار بهره مندی از ظرفیت های دولتی می گوید: برای این منظور باید بروکراسی اداری که باعث دلزدگی سرمایه‌گذاران می‌شود تسهیل شده و از آنها حمایت‌های لازم انجام گیرد.

جباری می گوید: در حال حاضر چند مجتمع تفریحی و گردشگری در حاشیه دریاچه ارومیه  در حال ساخت بوده و از سوی دیگر اقداماتی برای محوطه سازی، افزایش ظرفیت پارکینگ‌ خودروها، نصب سطل‌های زباله ، خرید کانکس های سرویس بهداشتی و دوش های سیار برای نصب در منطقه کاظم داشی ارومیه انجام شده است.

وی با اشاره به نصب ۳۰ دستگاه کانکس در سواحل دریاچه ارومیه می گوید: برای تهیه این کانکس‌ها مبلغ چهار میلیارد ریال هزینه شده و این کانکس‌ها سازگار با محیط‌ زیست و دارای چاه‌های حمل و نگهداری فاضلاب هستند که به ‌منظور حفظ و نگهداری و استفاده بهینه از آن‌ها به دهیاری روستای گورچین قلعه واگذار شده است.

پیشرفت ۶۰ درصدی کمپینگ گورچین قلعه ‏
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی ‏با اشاره به احداث کمپینگ گورچین قلعه مشتمل بر آلاچیق، دیوارکشی و سنگ فرش محوطه، می گوید: ساخت این کمپینگ بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تلاش می‌شود کار ساخت آن امسال به اتمام برسد.

وی می گوید: راه‌اندازی کیوسک اطلاع‌ رسانی و استفاده از بالن‌ جاذبه ‌های گردشگر به عنوان ‏نشانگر، برگزاری رویدادهایی چون جشنواره تندیس‌های نمکی و ‏جشنواره بادبادک‌ها در سواحل دریاچه، اختصاص فضا برای آموزش شنا و سایر ورزش‌های ساحلی همچون فوتبال و ‏والیبال ساحلی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی جهت آگاهی شهروندان از نحوه نگهداری ساحل و برگزاری تئاترهای خیابانی و ‏موسیقی‌های سنتی و بومی از دیگر اقدامات انجام شده برای ایجاد فرهنگ گردشگرپذیری در این منطقه بوده است.‏

دریاچه ای که می تواند قطب سلامت شمالغرب شود
وی همچنین با اشاره به خاصیت طبی لجن دریاچه ارومیه می گوید: لجن دریاچه ارومیه با داشتن املاح فراوان معدنی یکی از مرغوب ترین لجن‌های طبی به شمار می‌آید که منافع طبی و اثرات شفابخشی فراوانی دارد و بر همین اساس از زمان‌های قدیم دریاچه ارومیه مورد توجه بیماران و اطبا بوده است.

جباری ادامه می دهد: این دریاچه می تواند به قطب سلامت شمالغرب کشور تبدیل شده و ارزآوری خوبی برای منطقه داشته باشد.

با بازگشت دریاچه ارومیه به روزهای خوش، این دریاچه به مقصد مسافران داخلی و خارجی بی شماری تبدیل خواهد شد که اگر از فرصت پیش آمده به درستی استفاده شده و زیرساخت های لازم برای پذیرش مناسب مسافران و بازدیدکنندگان از دریاچه فراهم شود، می توان شاهد ایجاد فرصت استثنایی برای اشتغالزایی و ارزاوری برای استان باشیم.

کد خبر: ۲۳٬۰۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha