۱۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
چین ورود برخی محصولات ژاپنی را ممنوع می‌کند

چین ورود برخی محصولات ژاپنی را ممنوع می‌کند

در پی تصمیم توکیو برای رهاسازی پساب هسته‌ای نیروگاه فوکوشیما در اقیانوس، مقامات گمرکی چین روز جمعه اعلام کردند از این به بعد از ورود برخی محصولات غذایی ژاپن به خاک کشورشان جلوگیری خواهند کرد.

به گزارش بازار، آژانس بین المللی انرژی اتمی با طرح دولت ژاپن برای رهاسازی حدود یک میلیون و سیصد و سی هزار متر مکعب آب آلوده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در اقیانوس موافقت کرده است. نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در پی زلزله ویرانگر یازده مارس ۲۰۱۱ به شدت آسیب دید.

قرار است رهاسازی این آب‌ها در تابستان سال جاری انجام شود، اما برخی از کشورهای همسایه ژاپن با این اقدام مخالفت کرده اند. چین و همچنین برخی از ساکنان فوکوشیما مخالفان اصلی اجرای این طرح هستند.

وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه اعلام کرد گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نباید به عنوان «چراغ سبز» برای رهاسازی این آب‌ها مورد استفاده قرار گیرد. در بیانیه وزارت خارجه چین همچنین درباره خطرات ناشناخته این اقدام برای سلامت بشر هشدار داده شده است.

مقامات گمرکی چین روز جمعه اعلام کردند از این پس قرار است واردات محصولات غذایی از ده منطقه ژاپن از جمله فوکوشیما ممنوع شود.

در بیانیه گمرک چین همچنین آمده است واردات محصولات غذایی از دیگر مناطق ژاپن نیز به شرط انجام آزمایش اشعه رادیو اکتیو امکان پذیر خواهد شد.

در این بیانیه البته به جز نام فوکوشیما، به دیگر مناطق ژاپن که شامل این ممنوعیت می‌شوند اشاره‌ای نشده است.

کد خبر: ۲۳۰٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha