۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
اقتصاد جنوب کرمان یخ می زند/ قطب محصولات کشاورزی در انتظار شوک جدید
دل نگرانی کشاورزان افزایش یافت

اقتصاد جنوب کرمان یخ می زند/ قطب محصولات کشاورزی در انتظار شوک جدید

کرمان – جنوب کرمان که به عنوان یکی از مناطق گرمسیر کشور قطب تولید محصولات خارج از فصل و تامین کننده نیاز بازار در زمستان است این روزها خود را برای یکی از شوکهای جدی تغییرات اقلیمی آماده می کند.

به گزارش خبرنگار بازار، تغییرات اقلیمی طی سالهای اخیر یکی از تهدیدهای جدی در خصوص تداوم فعالیت اقتصادی در زمینه کشاورزی در استان کرمان بوده است و نمونه بارز این مشکل سرمازدگی پسته استان کرمان در سال گذشته و کاهش تولید این محصول و میلیونها دلار ضرری بود که موجب بروز مشکلات عدیده اقتصادی در سال گذشته شد.

جنوب استان کرمان هر سال ۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را تولید می کند که نقش قابل توجهی در تامین نیاز بازار به اقلام استراتژیک کشاورزی دارد و موجب شده بسیاری از محصولاتی که تا چند سال قبل وارد می شد و ارز قابل توجهی از کشور خارج می شد حالا در کشور تولید شود.

تغییرات اقلیمی و تنش جدی در اقتصاد استان کرمان

اما طی پنج سال اخیر تغییرات گسترده اقلیمی در استان کرمان موجب بروز تنش های جدی در زمینه تولید در بخش کشاورزی شده است.

در حال حاضر هزاران هکتار زمین کشاورزی زیر کشت انواع محصولات کشاورزی است، همچنین کار برداشت برخی از محصولات نیز در حال انجام می باشد اما طبق پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی کرمان طی دو روز آینده دمای هوا در این بخش از استان به شدت کاهش می یابد.

این در حالیست که بروز سیلاب و بارش برف نیز طی روزهای گذشته خسارتهای قابل توجهی به زیر ساختهای این مناطق و زمین های کشاورزی وارد کرده است.

هشدار جهاد کشاورزی به مردم

هم اکنون سرمازدگی به مهمترین دغدغه کشاورزان در استان کرمان تبدیل شده و اداره کل جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز با صدور اطلاعیه ای به ریزش هوای سرد طی روزهای آتی در شهرستانهای جنوبی استان اشاره و هشدار داده است که کشاورزان تدابیر ایمنی را برای کاهش خسارت های ناشی از سرما زدگی رعایت کنند.

مریم سلاجقه، کارشناس کشاورزی اداره کل هواشناسی استان کرمان اظهارداشت: در روزهای اخیر شاهد ورود یک موج بارشی در استان کرمان بودیم که این سامانه از امروز از استان خارج می شود و بلافاصله با افت شدید دما به خصوص در طول شب مواجه خواهیم شد.

وی بیان کرد: بارش ها در جنوب کرمان همچنین موجب آبگرفتگی گسترده برخی از باغ ها و مزارع شده که خسارت های قابل توجهی به این باغ ها وارد شده و در صورت عدم رعایت تدابیر لازم برای کنترل سرمازدگی این مشکل تشدید خواهد شد.

سلاجقه از کشاورزان خواست به راهکارهایی که کارشناسان کشاورزی ارائه می کنند توجه ویژه داشته باشند.

وی در خصوص تغییرات اقلیمی نیز گفت: متاسفانه در فصول مختلف سال شاهد تنش های دمایی در استان کرمان هستیم که همین امر خسارتهای قابل توجهی را به همراه داشته است.

سلاجقه گفت: جنوب استان کرمان گرمسیر است و در این فصل آب و هوایی معتدل دارد اما سرد شدن یکباره هوا موجب بروز خسارتهای جدی خواهد شد به همین دلیل به خصوص گلخانه داران باید برای تثبیت دمای هوا چاره اندیشی جدی داشته باشند.

کشاورزان نکات ایمنی را رعایت کنید

وی بیان کرد: استان کرمان به ویژه مناطق جنوبی این استان یکی از قطب‌های کشاورزی به شمار می‌رود و این ظرفیت همواره تحت تاثیر شرایط اقلیمی است و طی بارش‌های اخیر شاهد کاهش دما در هفت شهرستان جنوبی هستیم که در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی، باید منتظر ورود خسارات زیادی به بخش کشاورزی این خطه باشیم.

رئیس هواشناسی شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد نیز در این خصوص گفت: با توجه به بارش‌های چند روز اخیر، دمای هوا در منطقه کاهش می‌یابد و کشاورزان برای مواجه با سرمای پیش رو و جلوگیری از سرمازدگی محصولات خود، آمادگی داشته باشند.

فهیم شریفی افزود: اطلاع رسانی در این زمینه از طریق اصحاب رسانه و سازمان جهاد کشاورزی انجام شده تا کشاورزان دچار ضرر و زیان مالی نشوند.

رئیس هواشناسی شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد گفت: با توجه به کاهش دمای هوا احتمال سرمازدگی در محصول سیب‌زمینی و گلخانه‌ها وجود دارد لذا کشاورزان برنامه‌ریزی لازم را برای مواجه با سرما داشته باشند.

کشاورزان به توصیه های کارشناسان توجه کنند

یک کارشناس جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه کشاورزان به توصیه‌های کارشناسان توجه کنند، گفت: کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به نوسانات دمای هوا باید مورد توجه قرار گیرد.

مرتضی حسینی افزود: گلخانه داران به ترمیم پوشش گلخانه‌ها و تنظیم دما و رطوبت فضای گلخانه توجه کرده و اقدامات لازم را انجام دهند.

وی همچنین به کشت دیم اشاره کرد و گفت: کشت حبوبات دیم با توجه مناسب بودن رطوبت خاک و بارش در روزهای آینده، امکان پذیر است.

کارشناس کشاورزی با بیان اینکه آبیاری مزرعه قبل از یخبندان باعث تخفیف در سرمازدگی می‌شود، اظهار داشت: شب هنگام و در موقع اُفت دما، مقداری از رطوبت مزرعه تبخیر شده و باعث آهسته شدن روند کاهش دما می‌شود لذا در مناطق مرطوب به ندرت یخبندان صورت می‌گیرد.

وی به فعالیت‌های پس از یخبندان اشاره کرد و گفت: پس از برطرف شدن یخبندان، سریع شاخه‌ها یا بوته‌های مرده را از محصول جدا نکنید لذا بهتر است به گیاه اجازه دهیم تا آنجایی که می‌تواند به ترمیم قسمت‌های آسیب دیده بپردازد.

وی با بیان اینکه گیاه نباید به سرعت گرم شود، افزود: باد و تبخیر زیاد بعد از شرایط یخبندان باعث تشدید آسیب به گیاه می‌شود.

حسینی ادامه داد: بعد از یخبندان به مزرعه یا باغ خود کود ندهید زیرا این اقدام باعث ایجاد تنش و فشار برای رشد شاخ و برگ جدید در گیاه می‌شود.

وی اظهار داشت: در یخبندان شدید، بعضی از درختان حالت دفاعی گرفته و تا مدت‌ها از این حالت در نمی‌آیند لذا تا اوایل تابستان صبر کنید اگر درخت دوباره زنده نشد، یعنی مرده است لذا آن‌ را جایگزین کنید.

این در حالیست که اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان نیز به دامداران در صورت برودت هوا هشدار جدی داده است، طی سال گذشته تنش های تولید گوشت قرمز در جنوب استان کرمان موجب افزایش ناگهانی قیمت این کالا شده است و نگرانیهایی در خصوص صدمه برودت هوا به این صنعت در جنوب کرمان وجود دارد.

عدم صنعتی شدن دامداری در این بخش از استان و حجم بسیار بالای دام در این مناطق موجب شده تیمهای دامپزشکی دغدغه های شیوع بیماری مختلف در این فصل را نیز جدی بگیرند.

تغییران ناگهانی و پیش بینی نشده دمای هوا در حالی سال گذشته کشاورزان شمال کرمان را ورشکست کرد که پیش بینی می شود همین مشکل به زودی دامان کشاورزان جنوب استان را نیز خواهد گرفت.

سالانه چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در جنوب کرمان تولید می‌شود.

کد خبر: ۲٬۳۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha