۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۶
تدوین برنامه ۳ ساله برای خودکفایی در گندم

تدوین برنامه ۳ ساله برای خودکفایی در گندم

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: یک برنامه ۳ ساله برای خودکفایی پایدار در تولید گندم تدوین شده است.

به گزارش بازار، سهراب سهرابی افزود: امیدواریم با حمایت دولتی بتوانیم برای همیشه در محصول گندم خودکفا باشیم.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: متوسط عملکرد گندم در کشور با برنامه‌ها و اقدامات حمایتی وزارت جهاد کشاورزی با افزایش بهره‌وری در واحد سطح افزایش خواهد یافت، اما به دنبال افزایش سطح زیرکشت محصول گندم نیستیم.

وی اظهار داشت: متوسط عملکرد گندم آبی بین ۴.۲ تا ۴.۵ میلیون تن است و گندم دیم بین ۱ تا ۱.۲ میلیون تن که در مقایسه با متوسط دنیا عملکرد پایینی مشاهده نمی‌شود.

سهرابی خاطر نشان کرد: یکی از دلایل عملکرد پایین ایران در تولید گندم، این است که کشور ما در اقلیم گرم و خشک دنیا قرار گرفته و متوسط بارش‌های کشور ۲۲۰ میلی‌متر و متوسط بارش‌های دنیا ۸۵۰ میلی‌متر است همچنین متوسط تبخیر دنیا ۱۰۰۰ میلی‌متر و متوسط تبخیر کشور ما بیش از ۲۰۰۰ میلی‌متر است که این تفاوت‌ها باعث شده ما در تولید محدودیت داشته باشیم.

کد خبر: ۲۲۹٬۸۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
      0 0
      بزرگترین مانع تولید مسئولین محترممم و مافیای واردات هستند که چکمه های آهنی خود را بر گلوی کشاورز و تولید کننده می فشارند چرا ما در سیب زمینی و پیاز و هندوانه وغیره که بسیار آب بر تر از گندم هستند به راحتی خودکفا می شویم وصادرات هم داریم . اقلیم خشک همه اش بهانه هست . خودکفایی گندم به راحتی آب خوردن است تنها کافی است صادرات گندم را آزاد وکشاورز گندم کار را به حال خود رها فرمایند تا حمایتهای دولت های عراق و افغانستان و غیره از کشاورزهایشان شامل حال کشاورزان ما نیز شود و آنگاه خواهید دید که علاوه بر خودکفایی گندم، با صادرات این محصول ارز آوری هم خواهیم داشت . تو که نوشم نئی نیشم مزن.