۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴
امکان بهره‌مندی از ظرفیت‌ سازمان همکاری های شانگهای در تکمیل کریدور شمال - جنوب
عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

امکان بهره‌مندی از ظرفیت‌ سازمان همکاری های شانگهای در تکمیل کریدور شمال - جنوب

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس گفت: تکمیل کریدور شمال - جنوب ضریب امنیتی کشور را افزایش داده و ضمن ارز آوری و بهبود وضعیت اقتصادی کشور، امکان خنثی سازی تحریم‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، آرا شاوردیان، به ضرورت تکمیل کریدور شمال - جنوب به عنوان یکی از محورهای راهبردی در ایجاد تجارت پایدار اشاره کرد و گفت: کریدور شمال-جنوب یکی از بهینه‌ترین و کوتاه‌ترین مسیرهای انتقال کالا از کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند هند و پاکستان به کشورهای شمالی آسیا و اروپا است. همچنین این کریدور یکی از ارزان‌ترین و امن‌ترین مسیرهای حمل بار کشورهای CIS و روسیه به سوی کشورهای پیرامونی خلیج فارس و اتصال به آب‌های آزاد است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تکمیل کریدور شمال - جنوب ضریب امنیتی کشور را افزایش داده و ضمن ارز آوری و بهبود وضعیت اقتصادی کشور، امکان خنثی سازی تحریم‌ها را نیز افزایش می‌دهد عنوان کرد: تکمیل این کریدور مهم و حیاتی می‌تواند گامی بلند برای تحریم‌ناپذیری کشور با ایجاد زنجیره تامین کالا قلمداد شود.

شاوردیان با اشاره به عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای و ضرورت بهره مندی از ظرفیت این سازمان برای تکمیل کریدور شمال - جنوب عنوان کرد: هم اکنون که ایران به عضویت رسمی سازمان همکاری‌های شانگهای در آمده باید از ظرفیت سرمایه‌گذاری این سازمان برای تکیمل کریدور شمال جنوب جهت بهرمندی حداکثری از ظرفیت‌های اقتصادی ایجاد شده، استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه عدم تکمیل کریدورهای اصلی فرصت‌های عضویت ایران در سازمان همکاری های اقتصادی شانگهای را می‌سوزاند لذا نباید به این مهم بی توجه باشیم، اضافه کرد: البته تکمیل کریدور شمال - جنوب به عنوان یکی از کریدورهای اصلی کشور، در سال‌های اخیر مورد توجه دولتمدان قرار گرفته و خوشبختانه مسئولان مربوطه به اهمیت تکمیل آن پی‌برده‌اند. در هفته‌های اخیر نیز قراردادی میان ایران و روسیه برای تکمیل خط ریلی آستارا – رشت در راستای تکمیل کریدور شمال – جنوب بسته شده و در دیدارهای وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان خود در کشورهای همسایه رایزنی هایی برای تکمیل این کریدور مهم صورت گرفته که جای تقدیر دارد. بی تردید با احداث و بهره برداری از این مسیر ترانزیتی مهم می‌توانیم به اهدافی نظیر حمل و نقل ۲۰ میلیون تنی از مسیر ترانزیت داخلی برسیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که حتما باید در برنامه‌های بلند مدت کشور مورد توجه قرار بگیرد، یکپارچه سازی مدیریت ترانزیت و افزایش بهره وری خطوط فعلی و بهبود وضعیت واگن‌های حمل بار است چرا که به دلیل فرسوده بودن، سرعت حمل بار در کشور به شدت کاهش پیدا کرده و امروز به کمتر۱۰ کیلومتر در ساعت رسیده است. این سرعت از استانداردهای جهانی بسیار کمتر است لذا برای توسعه ترانزیت و ترقیب کشورها برای استفاده از خطوط ریلی کشور برای حمل بار باید به این مورد هم توجه ویژه داشته باشیم و خودمان را به استاندارهای بین المللی نزدیک کنیم.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: هم اکنون ضمن آسیب شناسی برنامه ششم و دلایل عدم تحقق برنامه‌ها و احکام مربوطه به تکمیل کریدورها و توسعه ترانزیت کالا باید در برنامه هفتم چشم اندازی واقعی و متناسب با ظرفیت کشور تدوین و متناسب با آن ظرفیت‌های کشور را به خط کرده و مورد استفاده قرار دهیم.

کد خبر: ۲۲۹٬۷۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha