۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
فرمول گره گشایی نرخ خوراک برای بورسی ها| دولت به دنبال تغییر نحوه محاسبه است نه تغییر نرخ
بازار گزارش می دهد؛

فرمول گره گشایی نرخ خوراک برای بورسی ها| دولت به دنبال تغییر نحوه محاسبه است نه تغییر نرخ

رویکرد دولت درباره نرخ خوراک حکایت از این دارد که تغییر مصوبه تنها در نحوه محاسبه تفاوت ایجاد می کند و نرخ تغییر چندانی نخواهد کرد به همین دلیل احتمالا بازار همچنان با تک سهم ها رشد خواهد کرد.

بازار؛ گروه بورس: بازار در روزهای اخیر تحت تاثیر خبر افزایش نرخ پتروشیمی ها بوده، خبری که از آغاز اصلاح یا ریزش اخیر برای عده ای خاص در بازار مشخص بود ولی برای عموم سهامداران اینگونه نبود همین موضوع باعث تداوم اصلاح بازار شد. هرچند وعده و وعید مسئولان درباره اصلاح مصوبه نرخ خوراک و ... روی بازار نوسان ایجاد کرده و این مساله همچنان برقرار است، البته نبایدد نقص داده کاوی شاخص کل بورس را نادیده گرفت، زیرا در شرایطی که شاخص افت ۲۰ درصدی هم نداشته بسیاری از سهام افت های بالای ۴۰ درصد ثبت کرده اند.

اما حالا تکلیف مهمترین متغییر موثر در بازار سرمایه چیست؟ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اخیرا اعلام کرده که درخواست سازمان بورس در مورد تعدیل نرخ خوراک به نتیجه نرسیده و در حال پیگیری اصلاح ارائه شده هستیم و از طرف دیگر پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار بازنگری در تصمیم دولت درباره نرخ خوراک صنایع شد و گفته تبعات این تصمیم غیرکارشناسی بر ادامه فعالیت صنایع، وضعیت سهام‌داران عدالت و همچنین تحقق درآمد صندوق‌های بازنشستگی تاثیر مستقیم دارد.

وزارت اقتصاد پیشنهاد داده مصوبه نرخ خوراک بر مبنای فرمول تغییر کند اما تا به امروز مصوبه ۲۹ خرداد دولت پابرجا است و این رویکرد حکایت از این دارد که اگر مصوب فرمولی تایید شود با نرخ کنونی تفاوت چندانی نخواهد داشت و تنها روش محاسبه تغییر می کند

همچنین احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت تاکید دارد که «مسئولیت اطلاع‌رسانی و اخذ نظر صنعت پتروشیمی بر عهده وزارت نفت بوده و طبق اظهارات وزیر نفت در جلسه هیات دولت، نشستی با حضور نمایندگان شرکت‌های پتروشیمی پیش از طرح مصوبه در دولت در سطح وزیر نفت برگزار شده بود و اخذ نظر شرکت‌ها صورت گرفته بود و اما با توجه به اینکه بخش‌هایی از دولت همچنان اصرار دارند که فرمول به جای نرخ ثابت همچون سنوات گذشته در دستور کار قرار گیرد تا انعطاف‌پذیری قیمت در این حوزه‌ها صورت گیرد وزارت اقتصاد فرمول قیمت‌گذاری را به کمیسیون اقتصادی دولت پیشنهاد داده و اگر مصوب شود، مصوبه قبلی تغییر خواهد کرد اما تا به امروز مصوبه ۲۹ خرداد دولت پابرجا است.» این رویکرد حکایت از این دارد که دولت اگر تغییر نرخ خوراک پتروشیمی ها هم مصوب کند با نرخ کنونی تفاوت چندانی نخواهد کرد و تنها روش محاسبه تغییر می کند.

تاثیر تغییر نرخ خوراک بر درآمد ارزی پتروشیمی ها

افزایش نرخ دلار قیمت پایه پالایشی ها از ۲۸۵۰۰ به ۳۸۰۰۰ تومان فقط مربوط به ۲۰ درصد از محصولات پالایشی است ولی باتوجه به اینکه صنعت فرآورده های نفتی و پتروشیمی مثل یک زنجیره متصل هستند تغییر در بخشی از این زنجیره تاثیر بر کل زنجیره دارد. از این رو افزایش در قیمت محصولاتی مانند نفت سفید و نفتا که رسماً اعلام شده باعث افزایش قیمت خوراک برخی پتروشیمی هایی می شود که به ترتیب نفت سفید و نفتا برای تولید محصولات خود استفاده می کنند و در این صورت پتروشیمی های خوراک مایع متضرر خواهند شد ولی طبق سابقه تاریخی همواره برای کل زنجیره تصمیم گیری شده و باید در آینده نه چندان دور شاهد مجوز افزایش قیمت برای هر یک از حلقه های تولید باشیم و این مساله منجر به بروز تورم در کل اقتصاد می شود.

محمود مرادی گفت: تغییر نرخ خوراک روی قدرت رقابت پذیری شرکت های پتروشیمی در بازارهای خارجی هم تاثیر می گذارد و درآمد ارزی آن ها هم کاهش می یابد و این موضوع به معنای کاهش ارز تحویلی به سامانه نیما هم خواهد شد و در نهایت اثر آن روی ناترازی ارزی و حتی تورم عمومی کشور نمایان خواهد شد

محمود مرادی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار درباره تبعات افزایش نرخ خوراک پتروشیمی بر بورس و اقتصاد کشور، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت محصولات پایه بر افزایش قیمت تمام شده محصولات تولیدی تاثیر می گذارد بر روی تمام محصولات پتروشیمی تاثیر می گذارد و از طرف دیگر نباید نادیده گرفت که این مساله روی قدرت رقابت پذیری شرکت های پتروشیمی در بازارهای خارجی هم تاثیر می گذارد و درآمد ارزی آن ها هم کاهش می یابد و این موضوع به معنای کاهش ارز تحویلی به سامانه نیما هم خواهد شد و در نهایت اثر آن روی ناترازی ارزی و حتی تورم عمومی کشور نمایان خواهد شد، بنابراین می توان گفت به واسطه افزایش نرخ خوراک احتمال کسری بودجه و رشد تورم عمومی هم زیاد است.

او درباره اثر آن بر شرکت های بورسی و ... افزود: در شرایط کنونی بسیاری از صندوق های بازنشستگی و ... سهام شرکت های پتروشیمی را دارا هستند، به همین دلیل در صورتی که حاشیه سود این شرکت ها در نتیجه افزایش نرخ خوراک کاهش پیدا کند روی سود و زیان صندوق های بازنشستگی هم تاثیر می گذارد.

بازار در حال حاضر اخبار منفی را هم پیش خور کرده و انتظار واکنش به سقف تعدیل شده قبلی در ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد وجود دارد در صورتی که افزایش دلار قیمت پایه محصولات پتروشیمی هم رسما اعلام شود تاثیر مثبت به مراتب بیشتری از پالایشی ها دارد و با کاهش پی بر ایی تحلیلی بازار می‌تواند محرک بازار برای شروع موج صعودی جدید باشد. از طرف دیگر با این افزایش نرخ مربوط به پتروشیمی ها قاعدتا نباید سهام دیگر گروه ها دیگر هم پا به پای آنها منفی شوند پس دست های بزرگی در بازار بدنبال ساختن شرایط فعلی و ناامید کردن سهامداران و بدنبال آن دوباره جمع کردن سهام در شرایط منفی هستند.

تاثیر تغییر نرخ خوراک بر زنجیره

هر دو هفته یکبار نرخ فرآورده های ویژه صنعت پالایش نفت اعلام می شود. کمتر از ۲۰درصد سبد محصولات شرکت های پالایشی در بخش فرآورده های ویژه قابل طبقه بندی است. از طرف دیگر وقتی قیمت فرآورده های ویژه رشد می کند، بخشی از محصولات آروماتیک-اولفینی هم افزایش می یابد که این ها خوراک واحدهای تولید کننده هستند. در این حالت نمی شود که قیمت خوراک رشد کند، اما محصول نهایی ثابت بماند. همچنین باید توجه داشت که همین حالا، قیمت پایه محصولات پلیمری افزایش نیافته و تغییری در خوراک واحدهای مصرف کننده اتان و اتیلن و پروپیلن ایجاد نشده اما تولید پلی اتیلن ها فقط با اتان نیست بلکه با نفتا نیز تولید صورت می گیرد.

دولت به یکباره حاشیه سود کل صنعت پالایشی و پتروشیمی را به نرخ ارز ۳۸۰۰۰ تومان افزایش نمی دهد و حتی به دنبال توزیع تورم ناشی از آن در چند فصل است که منجر به اختلال در زنجیره می شود. تاکنون پایین دست پتروشیمی خوراک را ۲۸۵۰۰ دریافت می کردند و محصول را به سبب رقابت با دلار بالاتری می فروختند. این مساله باعث می شود که حاشیه سود را بازار در برخی مواقع به آینده قابل تکرار، تعمیم دهد.

کد خبر: ۲۲۹٬۷۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha