۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
رشد ۲۳.۵ درصدی صادرات بخش تعاون نسبت به سال گذشته
معاون امور تعاون وزارت کار عنوان کرد

رشد ۲۳.۵ درصدی صادرات بخش تعاون نسبت به سال گذشته

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رشد ۲۳.۵ درصدی صادرات بخش تعاون نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: شرکت‌های تعاونی بالغ بر یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ صادرات داشته‌اند.

به گزارش بازار، مهدی مسکنی در نشست تخصصی راهکارهای توسعه صادرات حوزه تعاون جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: بخش تعاون ایران در سال گذشته به ١٢ کشور دنیا صادرات داشته است که سهم ۲/۹ درصدی از مجموع صادرات غیرنفتی کشور را شامل می‌شود.

وی با بیان این‌که سه استان خوزستان، کرمان و کرمانشاه بیشترین سهم را از صادرات بخش تعاون داشته‌اند، تصریح کرد: ۱۰ کشور اول هدف صادراتی بخش تعاون عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، عمان، قطر، امارات، روسیه، قزاقستان و ارمنستان هستند.

مسکنی افزود: باید تعاونی‌ها خود را مجهز به دانش روز صادرات کنند و شفافیت را به بالاترین سطح داشته باشند.

معاون امور تعاون، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که اتاق تعاون ایران عضو مجمع عمومی اتحادیه جهانی تعاون(ICA) شده است، گفت: باید از ظرفیت اتاق تعاون ایران بهره ببریم تا این اتاق به محل رونق‌بخشی به تعاون ایران در کشورهای دنیا تبدیل شود.

وی ادامه داد: مرکز تجارت روسیه توسط اتاق تعاون ایران ایجاد شده است ظرفیت‌های خوبی در تعاون وجود دارد، هدف ارتباط بین تعاونگران ‌و دستگاه‌هاست و ما نیز در وزارت کار به عنوان تسهیلگران فعال هستیم.

مسکنی با بیان این‌که اطلاع از ظرفیت‌ها و آشنایی با قوانین و خدمات نهادها موضوع مهمی است، گفت: یکی از اهدافی که در نشست‌ها وجود دارد تعامل و رسیدگی به مسائل است، موضوع صادرات برای ما مهم است و به ۱۲ کشور صادرات داریم.

وی تأکید کرد: در اقتصادی که مورد هجمه و تحریم است، کسب‌وکارهای کوچک موفق‌تر از کسب‌وکارهای بزرگ است.

مسکنی گفت: اساسنامه سازمان تعاون روستایی مشخص کرده که باید اتحادیه‌ها اقدام به صادرات و خدمات به تعاونی‌ها کنند.

وی عنوان کرد: در سند توسعه تعاون که اسفندماه سال گذشته توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد بخش‌هایی برای صادرات دیده شده است. در همین راستا حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی برای ما اهمیت دارد و مسائل را باید جدی‌تر پیگیری کنیم.

معاون امور تعاون، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر تشکیل تعاونی مرزنشینان تأکید کرد و گفت: باید از ظرفیت تعاونی‌های مرزنشین استفاده کنیم در حالی که تنها از ١٠ درصد از ظرفیت‌ها بهره برده‌ایم.

مسکنی گفت: شورای عالی تعاون تشکیل خواهد شد و امیدواریم اولین جلسه این شورا تا ۲ ماه آینده برگزار شود.

کد خبر: ۲۲۹٬۶۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha