۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
لزوم توجه به پیوست‌های ایمنی و محیط زیستی برنامه‌های ۵ ساله توسعه
مدیرعامل شرکت ملی پالایش تاکید کرد

لزوم توجه به پیوست‌های ایمنی و محیط زیستی برنامه‌های ۵ ساله توسعه

سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مقاوم‌سازی را از مهم‌ترین چالش‌ها در حوزه اچ‌اس‌ئی برشمرد.

به گزارش بازار، جلیل سالاری در نشست رؤسای اچ‌اس‌ئی و پدافند غیرعامل شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۳ تیرماه) در محل ساختمان اصلی این شرکت برگزار شد، اظهار کرد: لازم است در برنامه هفتم توسعه، یک برنامه مدون پنجساله در حوزه اچ‌اس‌ئی داشته باشیم و با هدف‌گذاری در این حوزه مقدار تحقق اهداف آن نیز به دقت بررسی و مشخص شود.

وی مقاوم‌سازی را از مهم‌ترین چالش‌ها در حوزه اچ‌اس‌ئی برشمرد و گفت: با تجمیع ساختمان‌ها و مقاوم‌سازی، افرون بر کاهش‌ هزینه‌ها، مباحث حوزه پدافند غیرعامل نیز در سطح مطلوب‌تری رعایت خواهد شد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش چالش دیگر در این حوزه را امنیت سایبری خواند و بیان کرد: حوزه اچ‌اس‌ئی امروزه بسیار گسترده‌تر شده است و مباحث پدافندی حتی در مکان‌یابی پروژه‌ها نیز لحاظ می‌شود، بنابراین نیاز است ساختارها در این حوزه تقویت شود و یکپارچگی اتفاق بیفتد.

اندازه‌گیری کلید ارتقای شاخص‌های اچ‌اس‌ئی در صنایع پالایشی
سالاری همچنین به بحث اندازه‌گیری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مباحث حوزه بهداشت، ‌ایمنی و محیط زیست در صنایع پالایشی اشاره و تأکید کرد: اندازه‌گیری نقش مهمی در حوزه امنیت سایبری، تعرض به خطوط لوله، پدیده‌های زیست‌محیطی و قاچاق سوخت دارد و آسیب‌های موجود در این حوزه‌ها را حل‌وفصل می‌کند، بنابراین لزوم توجه به برنامه‌ریزی برای ارتقای تجهیزات و سطح استاندارد شاخص‌های اندازه‌گیری باید در اولویت برنامه‌های صنعت پالایش در این حوزه قرار بگیرد.

وی به نقش نهادهای خارج از مجموعه‌های عملیاتی نظیر پدافند غیرعامل اشاره و تصریح کرد: لازم است مجموعه‌ها فنی و عملیاتی و ستادی با همراهی و همکاری پدافند غیرعامل و رعایت ضوابط و دستورعمل‌های این حوزه به دسترسی به اهداف اچ‌اس‌ئی کمک کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین به تکالیف قانونی و زیست محیطی در حوزه هوای پاک اشاره کرد و گفت: این مباحث به‌عنوان یک الزام در اجرای پروژه‌ها وجود دارد.

سالاری همچنین به لزوم بهینه‌سازی مصرف انرژی در حوزه توزیع و انتقال فرآورده به‌منظور ارتقای شاخص‌های اچ‌اس‌ئی تأکید کرد و افزود: لزوم رعایت استانداردها در خودروها و پارکینگ‌های نفتکش‌ها، جایگزینی، تعویض و پایش ناوگان انتقال فرآورده در حوزه پیشگیری از دیگر موارد مهم در این حوزه است.

وی همچنین افزود: آموزش، توجه به هشدارها برای پررنگ نگه داشتن مباحث اچ‌اس‌ئی در بدو ورود به محیط‌های عملیاتی و اداری نقش مهمی در پیشگیری و فرهنگ‌سازی دارد.

یکپارچگی در ساختارهای اچ‌اس‌ئی در شهرک‌های صنعتی و نفتی
معاون وزیر نفت در امور پالایش به بحث تجمیع صنایع در کنار هم و شکل‌گیری شهرک‌های انرژی و انبارها که در مجاورت خطوط لوله و پالایشگاه‌ها قرار دارند، اشاره کرد و گفت: نیاز است در این شهرک‌ها محوریتی ایجاد و مباحث اچ‌اس‌ئی در این مجموعه‌ها به یک واحد سپرده شود و یکپارچگی و بازپروری در حوزه اچ‌اس‌ئی به‌وجود آید.

سالاری بر لزوم توجه به ساخت بار اول در حوزه تجهیزات موردنیاز حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست تأکید کرد و گفت: بومی‌سازی و تولید تجهیزات اچ‌اس‌ئی با کمک دانش‌بنیان‌ها باید در اولویت قرار بگیرد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد با شکل گیری کارگروه‌های اچ‌اس‌ئی، همگرایی و هم‌افزایی بین زیرمجموعه‌های وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در حوزه بهداشت، ‌ ایمنی و محیط زیست تحقق یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در پایان از لزوم نظارت بر پیاده‌سازی دستورعمل‌های حوزه ایمنی به‌منظور کاهش حوادث و استفاده از ظرفیت‌های مجموعه و به‌کارگیری نیروهای جوان در جهت پویایی سازمانی و رشد شاخص‌های منابع انسانی در این حوزه تأکید کرد.

کد خبر: ۲۲۹٬۵۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha