۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۵
 چالش سوئیفتی اتحادیه اروپا و روسیه| مسکو از توافق صادرات غلات خارج می‌شود؟

چالش سوئیفتی اتحادیه اروپا و روسیه| مسکو از توافق صادرات غلات خارج می‌شود؟

مسکو هشدار داد در صورتی که بانک کشاورزی این کشور به سوئیفت متصل نشود، از توافق صادرات غلات با سازمان ملل و اوکراین خارج خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، روز دوشنبه طبق گزارش‌ها، اتحادیه اروپا در حال بررسی پیشنهادی برای اتصال مجدد یک بانک روسی تحریم شده به شبکه مالی جهانی سوئیفت در تلاش برای نجات قرارداد غلات دریای سیاه است.

بر اساس این گزارش، روسلخوز بانک، وام دهنده بزرگ کشاورزی روسیه می‌تواند شرکت تابعه‌ای ایجاد کند که مجدداً به سوئیفت متصل شود تا پرداخت‌های صادرات غلات این کشور را انجام دهد. طبق گزارش ها، این طرح توسط مسکو از طریق مذاکرات با میانجی گری سازمان ملل پیشنهاد شده است.

با تحریم‌های غرب علیه روسیه مربوط به بحران اوکراین، روسلخوزبانک از سوئیفت قطع شد. اتصال مجدد این وام دهنده به این سیستم یکی از شروط ارائه شده مسکو برای تمدید قرارداد صادرات غلات اوکراینی است که به آغاز غلات دریای سیاه شناخته می‌شود.

این توافق ابتدا با میانجی گری سازمان ملل و ترکیه انجام شد و در جولای ۲۰۲۲ امضا شد، اما قرار است در ۱۸ جولای منقضی شود. گزارش شده که پیشنهاد مسکو در مورد روسلخوزبانک توسط رهبران اتحادیه اروپا در جلسه هفته گذشته بروکسل مورد بحث قرار گرفت و "بدترین گزینه" برای تضمین تمدید قرارداد غلات در نظر گرفته شد. منابع گفتند قانونی بودن و امکان سنجی این طرح در حال حاضر توسط مقامات اتحادیه اروپا در حال بررسی است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هفته گذشته بار دیگر تاکید کرد که مسکو هیچ دلیلی برای موافقت با تمدید قرارداد غلات نمی‌بیند و تاکید کرد که وعده‌های داده شده به روسیه محقق نشده است. او آمریکا و اتحادیه اروپا را با این ادعا که تحریم‌های آن‌ها محموله‌های کشاورزی روسیه را هدف قرار نمی‌دهند، متهم کرد که رویکردی «ظالمانه» اتخاذ کرده‌اند. این دیپلمات استدلال کرد که محدودیت‌های اعمال شده برای روسلخوزبانک، صنعت کشتیرانی روسیه، و «انبوهی از اقدامات فنی، اما در واقع بازدارنده دیگر» موانع بزرگی برای صادرات روسیه ایجاد کرده است. نمی‌دانم چه استدلال‌هایی برای کسانی که می‌خواهند این طرح دریای سیاه را ادامه دهند، وجود دارد.

کد خبر: ۲۲۹٬۵۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha