۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
کاهش رشد نقدینگی در سه ماهه اول سال| تامین مالی تولید از بازار سرمایه افزایش یافت
وزیر اقتصاد:

کاهش رشد نقدینگی در سه ماهه اول سال| تامین مالی تولید از بازار سرمایه افزایش یافت

خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در بخش واقعی اقتصاد ایران، رشد تولید و فروش شرکت‌های بزرگ بورسی در فروردین و اردیبهشت سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته بیش از ۱۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش بازار، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری که صبح امروز (سه شنبه ۱۳ تیتر) در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: در نشست قبل در خصوص رشد تولید گزارشی را مبتنی بر آمار بانک مرکزی خدمت شما ارائه کردم. در این نشست ۲ آمار مهم دیگر را در مورد وضعیت تولید در سال جاری عرض می کنم.

وی اضافه کرد: آمار نشست قبل در خصوص وضعیت رشد صنایع بزرگ در ۴ فصل سال گذشته بود. در این نشست رشد تولید و فروش شرکت‌های بزرگی بورسی در دوماهه امسال را اعلام می کنم که بررسی وضعیت ماهانه تولید و فروش شرکت‌های بورسی این خوبی را دارد که وضعیت تولید کشور را با نسبت به بقیه شاخص ها، با فاصله زمانی کمتر به اطلاع سیاست‌گذاران و فعالین اقتصادی می‌رساند.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: بر اساس تازه ترین گزارش در اردیبهشت ماه امسال شاخص تولید و فروش شرکت‌های بزرگ نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۰ و ۱۰.۷ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: هم‌چنین شاخص مذکور در حوزه تولید و فروش شرکت‌ها نسبت به ماه قبل(یعنی فروردین) به ترتیب ۲۱.۸ و ۴۴.۵ درصد رشد کرده است. این آمار جهش بزرگی را از اردیبهشت ۱۳۹۷ به بعد نشان می‌دهد.

سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: از مجموع ۱۵ رشته گروهی که در تشکیل این شاخص حضور دارند، ۸ رشته در اردیبهشت امسال رشد ۲ رقمی نسبت به ماه مشابه سال قبل داشتند

وی اضافه کرد: حوزه «خودرو و قطعات» با رشد ۳۸ درصدی پیشتاز تمام صنایع دیگر بود. ‌هم‌چنین بخش «تجهیزات برقی» با رشد ۳۳ درصدی «دارو» با رشد ۲۹ درصدی و «ماشین آلات و تجهیزات» با رشد ۲۸ درصدی در صدر صنایع با رشد بالا قرار گرفتند.

خاندوزی افزود: «بخش تولیدات غذایی» که در گزارش بانک مرکزی پس از چالش‌هایی که در ۲ فصل اول سال قبل به دلیل حذف ارز ترجیحی، رشد مثبت داشت، در این گزارش جدید نیز رشد ۱۸ درصدی در اردیبهشت ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل ثبت کرده است.

وی تصریح کرد: بخش‌های «ماشین آلات و تجهیزات» و هم‌چنین «صنایع غذایی» نوید دهنده چشم انداز مثبتی در حوزه تشکیل سرمایه (و به تبع آن رشد تولید در ماه‌های آتی) و رونق عرضه محصولات غذایی در بازار به منظور کاهش تورم مصرف کننده است.

خاندوزی ادامه داد: شاخص مدیران خرید صنعت در اردیبهشت امسال به عدد ۶۶.۹۶ رسید که از زمان ارائه، این شاخص بیشترین مقدار خود را ثبت کرده است. این شاخص از «مقدار تولید»، «میزان سفارشات جدید»، «سرعت تحویل سفارش»، «میزان استخدام»، «صادرات»، «فروش محصولات» و «انتظارات تولید در ماه آینده» تشکیل شده است.

وی گفت: زیر شاخص «مقدار تولید» با ثبت عدد ۷۳.۷۸ بیشترین مقدار از ابتدای تولید این شاخص تاکنون را به خود اختصاص داد. هم‌چنین «میزان سفارشات جدید» نیز با عدد ۷۰.۰۹ درصد بیشترین مقدار از ابتدای تولید این شاخص تاکنون بوده است.

خاندوزی در خصوص شاخص انتظارات تولید در ماه آینده نیز گفت: این موضوع نشان دهنده انتظارات خوش بینانه اکثر صنایع در خردادماه است.

وی اضافه کرد: در خصوص شامخ کل اقتصاد نیز با ثبت عدد ۵۷.۳۰ رکورد بیشترین مقدار از زمان ارائه گزارش این شاخص برای کل اقتصاد(یعنی ۴۴ ماه اخیر) در اردیبهشت ماه زده شد. این شاخص نیز از زیر شاخص‌های «شاخص میزان فعالیت‌های کسب و کار»، «شاخص میزان سفارشات جدید»، «شاخص موجودی مواد اولیه»، «شاخص میزان صادرات کالا و خدمات»، «شاخص فروش» و «شاخص انتظارات ماه آینده» تشکیل می‌شود.

خاندوزی افزود: در تمامی این زیر شاخص‌ها نیز اعداد ثبت شده برای اردیبهشت ۱۴۰۲ بالاترین ارقام را از ابتدای تولید این شاخص گزارش شده است. بنابراین ۲ شاخص «شامخ مدیران صنعت» و «شامخ مدیران اقتصاد» هر دو ثبت رکورد کم سابقه‌ای را در اردیبهشت امسال نشان می‌دهد.

سخنگوی اقتصادی دولت یادآور شد: یکی از مهم‌ترین عوامل رشد تولید، تامین مالی است. با توجه به اینکه منابع بانکی با محدودیت‌هایی مواجه است، دولت در صدد استفاده از ابزارهای جدید است. در این زمینه، تامین مالی تولید از بازار سرمایه مورد توجه جدی دولت است.

وی اضافه کرد: همین راستا در ۳ ماهه نخست امسال ۳ اقدام مهم «عرضه اولیه» «انتشار اوراق شرکتی» و «افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی» رقم خورد.

خاندوزی در خصوص عرضه اولیه در بورس، افزود: امسال ۹ عرضه اولیه در بورس به ارزش ۹ هزار میلیارد تومان انجام شد. این عدد در ۳ ماهه سال گذشته ۸ عرضه اولیه بود. همچنین ۱۲ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق شرکتی انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی نیز در ۳ ماهه نخست امسال ۸۱ هزار میلیارد تومان بود. این میزان در سه ماهه سال گذشته ۳۳ هزار میلیارد تومان بوده که حاکی از رشد ۱۴۵ درصدی است.

خاندوزی در ادامه با تاکید بر کاهش شدید رشد نقدینگی در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۲، گفت: موتورهای تورم زای کشور از جمله رشد نقدینگی از سوی دولت کنترل شده اندو این اقدام، کاهش تورم را رقم زده است.

وی اضافه کرد: نرخ رشد نقدینگی سه ماهه امسال نسبت به اسفند ۱۴۰۱ معادل ۳.۹ درصد بوده استی. این عدد نسبت به همین عدد در سه ماهه اول ۱۳۹۹ کمترین مقدار است و این نشان‌دهنده پایداری دولت در کنترل نقدینگی کشور است.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: رشد نقدینگی در سه ماهه سال ۱۴۰۱ معادل ۵.۶ درصد، سه ماهه سال ۱۴۰۰ ۶.۶ درصد و سه ماهه سال ۱۳۹۹ ۷.۵ درصد بوده است.

کد خبر: ۲۲۹٬۵۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha