۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
مسئولیت اصلی وزارت نیرو در مدیریت منابع آب اجرای عدالت است
وزیر نیرو:

مسئولیت اصلی وزارت نیرو در مدیریت منابع آب اجرای عدالت است

محرابیان، وزیر نیرو گفت: مسئولیت اصلی ما در حوزه مدیریت منابع آب کشور اجرای عدالت و توزیع عادلانه آب است. اکنون در شرایطی قرار داریم که برخی چاه‌های کشاورزی بیش از ۱۱ برابر سقف مجاز آب برداشت می کنند.

به گزارش بازار، نشست مشترک وزیر نیرو با مدیران ارشد منابع آب ایران و مدیران عامل و معاونان حفاظت و بهره‌برداری شرکت‌های آب منطقه‌ای سراسر کشور به میزبانی وزارت نیرو برگزار شد.

در این نشست علی اکبر محرابیان ضمن تأکید بر ضرورت ارائه بالاترین سطح خدمت به مردم کشور در حوزه آب گفت: باید ضمن شناخت دقیق جایگاه و موقعیتی که در آن قرار داریم، روش‌ها و برنامه‌هایی را در پیش بگیریم که بر اساس آن بتوانیم بالاترین سطح خدمت را به مردم عزیز کشورمان به اجرا بگذاریم.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر کشور در بسیاری از حوزه‌ها ادامه داد: برای نمونه ظرفیت تولید محصولات کشاورزی در ابتدای انقلاب اسلامی چیزی حدود ۳۰ میلیون تن در سال بود، اما اکنون و به صورت سالانه بیش از ۱۳۰ میلیون تن محصول تولید می‌شود که همه این نمونه‌ها به خوبی بیانگر پیشرفت و توسعه کشور در ابعاد مختلف طی دهه‌های پس از انقلاب اسلامی است.

محرابیان در ادامه سخنان خود با انتقاد از سوء مدیریت‌های پیش آمده در حوزه مدیریت منابع آب کشور، توضیح داد: با اینکه در طول ۴۴ سال گذشته شاهد رشد و توسعه کشور در بسیاری از شاخص‌ها بوده‌ایم، اما در حوزه مدیریت منابع آبی خطاهایی داشته‌ایم که مجموع این خطاها موجب شده است، وضعیت منابع آب کشور اکنون آسیب‌پذیر شود.

وی در همین رابطه تصریح کرد: بررسی آمار نشان می‌دهد در سال ۱۳۷۰ شمسی میزان منابع آب تجدیدپذیر کشور چیزی بالغ بر ۱۳۰ میلیارد مترمکعب بود که باعث شده بود، سرانه آب کشور رقمی معادل ۳۶۰۰ متر مکعب باشد، اما اکنون سرانه آب کشور به ۱۲۰۰ متر مکعب رسیده که بیانگر کاهش سه برابری است.

وزیر نیر در ادامه با بیان اینکه کاهش قابل توجه سرانه آب کشور در حالی رقم خورده است که میزان نیاز آبی کشور به واسطه توسعه افزایشی است، افزود: امروزه تأمین رفاه مردم و افزایش آن وابستگی بسیار بالایی به تأمین آب کافی و نحوه مدیریت منابع آب دارد.

محرابیان با طرح این پرسش که بهترین راه و روش مدیریت منابع آب کشور در شرایط کنونی چیست؟ اضافه کرد: پاسخ صحیح و علمی به این پرسش را می‌توان کلید توسعه کل کشور در ابعاد و زمینه‌های مختلف توصیف کرد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه مدیریت صحیح منابع آب و اجرای سریع پروژه‌های آبی دو محور اصلی فعالیت‌های مدیریتی وزارت نیرو در حوزه آب است، بیان کرد: معنای اصلی اینکه میزان تقاضای آب در کشور افزایش قابل توجهی یافته است، رشد و پیشرفت و افزایش رفاه عمومی است که این موضوع نیز یکی از افتخارات انقلاب اسلامی در طول دهه‌های گذشته است.

محرابیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت مدیریت آب‌های زیر زمینی و جلوگیری از برداشت‌های غیرقانونی در سراسر کشور، گفت: یکی از مسئولیت‌های اصلی ما در حوزه مدیریت منابعی آب، رعایت و اجرای عدالت است که بر اساس آن نباید اجازه دهیم برخی افراد و بهره‌برداران خارج ضابطه و بی محابا نسبت به استخراج منابع آب زیرزمینی اقدام کنند.

چاه‌های آبی داریم که بیش از ۱۱ برابر سقف مجاز آب برداشت می‌کنند
وزیر نیرو با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف در دهه‌های گذشته عدم توجه کافی به اجرای عدالت در حوزه توزیع منابع آب است، بیان کرد: اکنون در کشور چاه‌های آبی وجود دارد که بیش از ۱۱ برابر سقف مجاز و پروانه بهره‌برداری اقدام به استخراج آب می‌کنند که مصداق بارز بی‌عدالتی در حوزه توزیع منابع آب است.

وی در همین باره ضمن تأکید بر ضرورت صیانت از منابع آب زیرزمینی با اجرای طرح و برنامه‌های هوشمندانه ادامه داد: اولین ذینفع صیانت از آب‌های زیر زمینی مالکان زمین‌های کشاورزی هستند که اگر منافع این اقدام به طور صحیح و دقیق برای آن‌ها تشریح شود، بدون شک اکثریت، از اجرای طرح‌های مدیریت برداشت آب زیر زمینی استقبال خواهند کرد.

محرابیان با تأکید بر اهمیت نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی، اضافه کرد: با نصب کنتورهای هوشمند برق بر روی چاه‌های کشاورزی و پایش دقیق اطلاعات مربوط به میزان برداشت آب چاه‌های کشاورزی می‌توانیم از برداشت‌های بی‌رویه جلوگیری کنیم و گام موثری در حوزه اجرای عدالت و نیز صیانت از منابع آبی کشور برداریم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در فرایند نصب کنتورهای هوشمند برق بر روی چاه‌های کشاورزی باید هماهنگی و تعامل کامل با وزارت جهاد کشاورزی مد نظر قرار گیرد، ادامه داد: با نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی می‌توانیم ضمن شناسایی دقیق چاه‌هایی که میزان برداشت بی‌رویه‌ و چند برابر پروانه بهره‌برداری دارند، نسبت به جلوگیری از برداشت آن‌ها از طریق مدیریت میزان مصرف انرژی برق اقدام کنیم.

محرابیان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تسریع مدیران عامل آب منطقه‌ای و شرکت مدیریت منابع آب ایران در اجرای طرح و پروژه‌های آبی تأکید کرد و افزود: با اجرای به موقع طرح‌های آبی در نقاط مختلف کشور می‌توانیم امید و نشاط را به جامعه تزریق کنیم و بخشی از مشکلات کلیدی مردم عزیز کشورمان را حل کنیم.

بنا بر این گزارش، در ابتدای این نشست "محمد جوانبخت" معاون آب و آبفای وزیر نیرو ضمن اشاره به لزوم تسریع در فرایند اجرای طرح و پروژه‌های آبی کشور، از اهمیت توجه ویژه به طرح‌های مرتبط با صیانت آبی سخن گفت و افزود: با هدف صیانت از منابع آب زیرزمینی کشور، اجرای دقیق و سریع نصب کنتورهای هوشمند برق بر روی چاه‌های کشاورزی در اولویت برنامه‌های وزارت نیرو قرار دارد.

کد خبر: ۲۲۹٬۴۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha