۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
روند مبادلات تجاری در جهان در سال ۲۰۲۲ تا فصل اول سال ۲۰۲۳

روند مبادلات تجاری در جهان در سال ۲۰۲۲ تا فصل اول سال ۲۰۲۳

در سال ۲۰۲۲ و سه ماهه اول ۲۰۲۳ (دی ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۱)، نزدیکی ژئوپلیتیکی در تجارت بین الملل نسبتاً ثابت، تنوع بخشی در تجارت جهانی کاهش و دوست سپاری نیز افزایش یافته است.

به گزارش بازرا به نقل از سازمان توسعه تجارت، طی سال ۲۰۲۲ و سه ماهه اول ۲۰۲۳ (دی ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۱)، نزدیکی ژئوپلیتیکی در تجارت بین الملل نسبتاً ثابت باقی ماند، که به طور متوسط نشان دهنده نبود و یا عدم تحولی جدید در رابطه با گرایشات اقتصادهای جهان در حوزه روابط تجاری از نوع نزدیک سپاری (nearshoring) و یا دور سپاری (far Shoring)، است.

از اواخر سال ۲۰۲۲ تجارت در میان کشورهایی که به لحاظ سیاسی ارزش‌ها و منافع مشابه و مشترکی دارند یا به اصلاح تجارت از نوع دوست-سپاری (friend shoring) افزایش یافته است.

در این گزارش آمده، این گرایش جدید نشان دهنده جهت‌گیری مجدد جریان‌های تجاری دوجانبه برای کشورهایی است که ارزش‌های سیاسی مشابهی دارند. جنگ در اوکراین، واگرایی در وابستگی تجاری میان چین و ایالات متحد امریکا، پیامدهای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و برگزیت، نقشی مهمی در شکل دادن به رویه‌های تجاری دوطرفه میان اقتصادهای ذی نفع و شرکای تجاری اصلی آن‌ها در این بازه زمانی داشته است. به طور همزمان، تنوع دهی به شرکای تجاری نیز کاهش یافته و شاهد تمرکز تجارت جهانی در قالب روابط تجاری عمده هستیم.

روند مبادلات تجاری در جهان در سال ۲۰۲۲ تا فصل اول سال ۲۰۲۳

کد خبر: ۲۲۹٬۴۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha