۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
تاثیر بارورسازی ابرها در بهترین حالت کمتر از ۱۰ درصد است
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی:

تاثیر بارورسازی ابرها در بهترین حالت کمتر از ۱۰ درصد است

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: مطابق گزارش‌های معتبر، عملکرد و تاثیر بارورسازی ابرها در بهترین حالت استفاده کمتر از ۱۰ درصد برآورد شده است.

به گزارش بازار، احد وظیفه رئیس مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در جلسه هماهنگی تشکیل کارگروه شفاف سازی علمی سازمان هواشناسی کشور در سالن شهید همت سازمان اظهار کرد: داده‌های مشاهدات ‌زمینی قبل و بعد از آزمایش بارورسازی ابرها در برخی کشور ها نشان می‌دهد که بررسی تاثیر و عملکرد بارورسازی کار آسانی نیست و به علت تغییر پذیری طبیعی، پارامترهای مختلف ابر اغلب با دقت کافی قابل تشخیص نیست.

وی افزود: با همه این اوصاف، مطابق گزارش‌های معتبر عملکرد و تاثیر بارورسازی ابرها در بهترین حالت استفاده کمتر از ۱۰ درصد برآورد شده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: عملیات بارورسازی ابرها در دو نوع انجام می شود. یکی در ابرهای سرد زمستانی و دیگری در ابرهای گرم که معمولا در فصل گرم و بهار و تابستان انجام می شود و عملکرد و نتایج متفاوتی دارند.

وظیفه تصریح کرد: خروجی نتایج جهانی در باره عملکرد بارورسازی ابرهای سرد زمستان و بخصوص در مناطق کوهستانی که آب‌های فوق سرد فراوانی دارند، نشان می‌دهد که در این سیستم‌ها ظرفیت افزایش بارش در منطقه و بازه زمانی محدود امکان پذیر است ولی درصد تاثیر آن خیلی زیاد نیست و در این نوع بارورسازی هدف اصلی به طور معمول افزایش بارش برف و انباشت برف در مناطق کوهستانی است.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که برای تامین ارزش افزوده این کار، باید تاثیر بارورسازی در بازه زمانی و فضایی گسترده و با علم به ویژگی‌های سامانه ابری مانند دینامیک و فیزیک ابر، ساختار دمایی، جهت و سرعت باد در لایه های مختلف جو و... انجام شود تا ارزش اقتصادی و اجتماعی از عملیات بارورسازی ایجاد شود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی گفت: یافته های غالب کشورها نشان می دهد نتایج بارورسازی ابرهای گرم تابستانی چندان اطمینان بخش نیست، زیرا تغییرات طبیعی درون این نوع سامانه ابری بسیار زیاد است.

وظیفه افزود: استفاده از باروری ابرها برای مقابله با کم آبی و تامین سایر نیازهای اجتماعی در شرایط جدید اقلیمی از مهمترین دلایل استفاده دولت های مناطق کم بارش دنیاست که گاهی بر اساس نتایج علمی معقول نیست.

وی در بخش دیگری عنوان کرد: به طور کلی بارورسازی ابرها موضوعی تحقیقی است که در برخی کشورها در حال انجام است که منعی برای انجام آن دیده نمی شود اما این کار باید بر اساس اصول و شناخت علمی از سامانه های جوی و ابری و برهمکنش های درون ابر و مبتنی بر نتایج و سنجشهای فنی و علمی توسعه داده شود و نمی‌توان در تمام سامانه های ابری و در همه مناطق از بارورسازی نتایج مثبت انتظار داشت.

کد خبر: ۲۲۹٬۳۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha