۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
مردان اقتصاد به صف شدند؛ نمایندگان قانع نشدند
گزارش بازار از صحن علنی مجلس

مردان اقتصاد به صف شدند؛ نمایندگان قانع نشدند

مهمانان اقتصادی مجلس برای ارائه گزارش و بحث و تبادل نظر امروز در صحن علنی حاضر شدند تا پنجمین جلسه مجلس یازدهم پیش از پرداختن به هر مبحثی، به امور اقتصاد اختصاص یابد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ پنجمین جلسه علنی مجلس در دوره یازدهم امروز یکشنبه - ۱۸ خردادماه - با حضور ۲۰۸ نماینده و به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد.

این جلسه که پیش تر اعلام شده بود اقتصادی است. « گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد وضعیت مسائل اقتصادی کشور» و «گزارش عملکرد رؤسای سازمان‌های امور مالیاتی، بورس و اوراق بهادار و گمرک ایران از سازمان متبوع» در دستور کار خود قرار گرفت.

این درحالی است که مجلس یازدهم در چهارمین جلسه خود در تاریخ  - ۱۳ خردادماه - گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و همچنین گزارش رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مورد شاخص‌های کلان اقتصادی را در دستور کار داشت که این امر  گویای حرکت ممتد مجلس به سمت امور اقتصاد و یک بینش درست از وضعیت اقتصادی کشور است.

اما پنجمین جلسه علنی مجلس درکنار دعوت از وزیر امور اقتصادی و دارایی و همچنین رؤسای سازمان‌های امور مالیاتی، بورس و اوراق بهادار و گمرک ایران، دعوت از روسای اتاق تعاون، اتاق اصناف، اتاق بازرگانی را در دستور کار خود داشت. این میهمانان اقتصادی همپای میهمانان دعوت شده به مسائل پیرامونی خود در امور اقتصاد پرداختند و دغدغه و نگرانی‌های خود را در صحن علنی مطرح کردند.

بخش مولد انگیزه کافی ندارد
غلامحسین شافعی
در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی وضعیت اقتصادی کشور،گفت: طبق آمار رسمی منتشر شده، نرخ تشکیل سرمایه از سال ۱۳۹۰ تاکنون همواره نزولی بوده است. نرخ تشکیل سرمایه در ماشین آلات در ۹ ماهه پایانی سال ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد منفی ۱۵ درصد داشته، در صورتی که این نرخ در سال ۱۳۹۷ منفی هفت درصد بود. این مقایسه بدان معناست که بخش مولد در کشور انگیزه کافی برای سرمایه گذاری ندارد.

رییس اتاق بازرگانی توضیح داد: در این شرایط مساله‌ مهم برای فعالان اقتصادی وضعیت فعلی محیط کسب و کار است. مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۱ اقدام اساسی، پایه‌ای و بنیادی برای اقتصاد کشور را رقم زد که آن تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار است. البته بررسی‌ها در مورد فضای کسب و کار نشان می‌دهد که وضعیت خوبی حکمفرما نیست به گونه‌ای که رقم شاخص ملی محیط کسب و کار در زمستان سال ۱۳۹۵، ۵.۸۳ و در پاییز سال ۱۳۹۷، ۶.۳ بوده است. هرچه این عدد بالاتر رود یعنی فضای کسب‌ و کار بدتر می‌شود به طوری که این رقم در زمستان سال ۱۳۹۸ به ۶.۵ رسید.

نگاه لیبرالیستی آزار دهنده است
بهمن عبدالهی
، رییس اتاق تعاون هم در ادامه این جلسه گفت: تمام سیاست گذاری‌ها پس از انقلاب معطوف به توسعه بخش تعاون بوده است. سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ مبتنی بر بخش تعاون ابلاغ شده و متاسفانه کمتر به توسعه این بخش توجه می‌شود و یکی از دلایل این موضوع نگاه‌های لیبرالیستی بر اقتصاد کشور بوده است.

وی ادامه داد: باید در جهت استفاده از ظرفیت‌های کامل از سرمایه گذاری‌ها و ظرفیت تولید حرکت کرد، طبیعتا از قبل این امر افزایش عرضه صورت می‌گیرد و در این فرآیند می‌توان با پوشش تقاضا مانع از افزایش شکاف عرضه و تقاضا شد و به سمت افزایش صادرات غیرنفتی و در نتیجه آن تامین ارز حرکت کرد. طبق برآوردها تنها ۵۵ سرمایه گذاری در بخش تولید در جهت بهره‌برداری از این بخش صورت می‌گیرد اگر این نرخ را به ۷۵ تا ۸۰ درصد برسانیم جهش مناسبی در تولید و به دنبال آن اشتغال ایجاد می‌شود به همین دلیل باید در جهت افزایش نرخ بهره‌برداری از ظرفیت تولید حرکت کرد.

این نماینده مجلس گفت: کمبود قوانین در امر اقتصاد نداریم، اما متاسفانه آنچه که فقدان آن احساس می‌شود عدم نظارت بر این امور اقتصادی است.

عبدالهی با اشاره به قانون بهبود فضای کسب و کار تاکید کرد: بعد از گذشت ۶ الی ۷ سال از تصویب این قانون تنها ۲۰ درصد آن اجرایی شده است.

باید از ظرفیت‌های سرمایه گذاری‌ها استفاده کرد

در ادامه این جلسه فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی گزارشی که در مورد وضعیت مسائل اقتصادی کشور ارائه کرد.

وی گفت: نام‌گذاری توسط مقام معظم رهبری صورت گرفته که همه ملزم به گام برداشتن در این راه هستند. در این شرایط باید به رونق و جهش تولید توامان توجه شود، به عبارتی اگر بخواهیم در بین اهداف اقتصادی یک محور را به عنوان هدف محوری دنبال کنیم، جهش تولید و رشد اقتصادی است. این هدف می‌تواند زمینه‌ساز رفع مشکلات بنگاه‌ها، مدیریت تورم و بسیاری از اهداف میانی همچون تحقق درآمدهای دولت شود. برای رسیدن به آن باید به رشد اقتصادی با ثبات‌ و اشتغالزا برسیم. البته که در این راه با انواع و اقسام تنگناها، مشکلات و تهدیدها مواجه هستیم. پس باید دو موضوع سرمایه گذاری در جهت افزایش ظرفیت‌های تولیدی جدید و سیاست‌گذاری در جهت ارتقاء نرخ بهره‌وری از ظرفیت‌های موجود را در پیش گرفت.

نمایندگان مجلس در خلال مباحث مطرح شده در زمینه امور اقتصادی به برخی از آمارهای مسؤلین دولتی انتقاد داشته و سعی می‌کردند تا تذکراتی در حین سخنان مسؤلین در صحن بدهند که هیئت رییسه تاکید داشت، اظهارات مسؤلین باید به درستی شنیده و پس از آن مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی ادامه داد: باید در جهت استفاده از ظرفیت‌های کامل از سرمایه گذاری‌ها و ظرفیت تولید حمایت کرد، طبیعتا از قبل این امر افزایش عرضه صورت می‌گیرد و در این فرآیند می‌توان با پوشش تقاضا مانع از افزایش شکاف عرضه و تقاضا شد و به سمت افزایش صادرات غیرنفتی و در نتیجه آن تامین ارز حرکت کرد. طبق برآوردها تنها ۵۵ درصد سرمایه گذاری در بخش تولید در جهت بهره‌برداری از این بخش صورت می‌گیرد اگر این نرخ را به ۷۵ تا ۸۰ درصد برسانیم جهش مناسبی در تولید و به دنبال آن اشتغال ایجاد می‌شود به همین دلیل باید در جهت افزایش نرخ بهره‌برداری از ظرفیت تولید حرکت کرد.

این در حالی است که نمایندگان در خلال مباحث مطرح شده در زمینه امور اقتصادی به برخی از آمارهای مسؤلین دولتی انتقاد داشته و سعی می‌کردند تا تذکراتی در حین سخنان مسؤلین در صحن بدهند که هیئت رییسه تاکید داشت، اظهارات مسؤلین باید به درستی شنیده و پس از آن مورد ارزیابی قرار گیرد.

بساط توصیه و سفارش از سازمان مالیاتی جمع می‌شود
در ادامه این جلسه امیدعلی پارسا درباره بررسی وضعیت اقتصادی کشور اظهار کرد: درآمدهای مالیاتی در سال ۱۳۹۸، ۲۹ درصد رشد داشته و در مقایسه با ۲۰ درصد رشد درآمدهای مالیاتی در سال‌های گذشته نشانگر توفیق نسبی در وصول مالیات است اگرچه هنوز هم با آنچه که باید باشد فاصله داریم، اما نتیجه این عملکرد افزایش نسبت مالیات به اعتبارات هزینه‌ای بوده است.

وی ادامه داد: رشد مالیات بر ثروت در کشور به گونه‌ای بود که سهم مالیات بر ثروت از ۴.۵ درصد به ۶ درصد افزایش یافت و مالیات بر مشاغل نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت. ما دوماهه امسال تمرکز بر طبقات بالا و حداقل فشار بر آحاد مردم را مورد توجه قرار دادیم.

رشد مالیات بر ثروت در کشور به گونه‌ای بود که سهم مالیات بر ثروت از ۴.۵ درصد به ۶ درصد افزایش یافت و مالیات بر مشاغل نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت
 

رییس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: آنچه که ما در سازمان مالیاتی دنبال می‌کنیم وصول با حصول است بحث و راهبرد اصلی آن هوشمند سازی است. باید همه دیتاهای تولید شده در همه دستگاه‌ها به صورت برخط در اختیار سازمان مالیاتی باشد و همه معاونان به نوعی به سازمان متصل باشند تا مالیات متناسب با حد و اندازه هرکس وصول شود. این روندی است که ما دنبال می‌کنیم و امیدواریم قبل از پایان دولت به نقطه اول مالیات هوشمند برسیم. متاسفانه منطق حاکم بر محاسبات ما منطق سنتی است و نظام مالیاتی ما هوشمند نشده و همه اطلاعات در اختیار سازمان مالیاتی نیست.

رییس سازمان امور مالیاتی از رشد ۲۹ درصدی درآمدهای مالیاتی در سال گذشته خبر داد و گفت که دستورالعمل شایسته سالاری در سازمان امور مالیاتی در حال اجرا است که در صورت تحقق آن بساط توصیه و سفارش در این سازمان جمع خواهد شد.

 افزایش ارزش بازار سرمایه
حسن قالیباف در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی وضعیت اقتصادی کشور گفت: یکی از فرصت‌های بزرگ در اقتصاد کشور بازار سرمایه است. با توجه به رونق بازار سرمایه و اتفاقاتی که افتاده توجه بیشتری به این بازار صورت گرفته و این فرصت خوبی برای تامین مالی و توسعه اقتصاد کشور است.

وی اضافه کرد: در چند سال گذشته در بازار سرمایه، چند اتفاق بزرگ افتاده است یکی از آن‌ها تصویب قانون سرمایه در سال ۱۳۸۴ است که باعث شد یکسری ابراز و نهادها خلق شود. همچنین قانون توسعه نهادها و ابزارهای مالی جدید در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۱۳۸۸ به تصویب رسید و در اختیار بازار سرمایه قرار گرفت. اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری شرکت‌ها در راستای این قانون هم از طریق بازار سرمایه انجام شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه از افزایش ۱۰۰ برابری ارزش بازار سرمایه نسبت به سال ۱۳۸۸ خبر داد.

وزن تجارت خارجی در سال ۹۸، ۱۷۰ میلیون تن بوده است
همچنین مهدی میراشرفی رئیس گمرک کشور در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی وضعیت اقتصادی کشور گفت: مهمترین جوابی که می‌توان به بدخواهان کشور داد ارجاع به آمار تجارت خارجی در سال ۹۸ است. ما در سال گذشته ۱۳۵ میلیون تن صادرات و ۳۵ میلیون تن واردات داشته‌ایم، یعنی وزن تجارت خارجی ۱۷۰ میلیون تن بوده که رکوردی را در تاریخ کشور به جای گذاشته‌ایم. در بحث ارزش مبادلات تجارت خارجی با ۸۵ میلیارد دلار عملکرد را سال گذشته به پایان رساندیم که بهترین جواب به بدخواهان کشور است که می‌گفتند می‌خواهند اقتصاد کشور را زمین گیر کنند.

وی در توضیح اقدامات گمرک برای حمایت از تولید، تسهیل و تجارت در ارتقای کار گمرک گفت: بیش از ۸۰ درصد کالاهای وارداتی کشور کالاهای واسطه تولید و مواد اولیه ماشین آلات و خط تولید بوده که با دیدن مشکلات ورود کالاها کاهش قیمت تمام شده تولید رخ می‌دهد ما در سال گذشته فعالان اقتصادی مجاز را شناسایی کرده که بیش از ۲۲۰ فعال اقتصادی مجاز ثبت شد.

میراشرفی گفت که با تمهیداتی مسیر ثبت شده کالاها از ۳۵ درصد در سال ۹۷ به ۵۱ درصد در سال ۹۸ رسید. درباره بحث مربوط به تسهیل تجارت در خصوص واردات کالاهای مورد نیاز تولید کشور هم اقداماتی صورت گرفت.

رئیس گمرک گفت که میزان صادرات در سال ۹۸، ۱۳۵ میلیون تن و برای واردات ۳۵ میلیون تن بوده است، یعنی وزن تجارت خارجی ۱۷۰ میلیون تن بوده که رکوردی در تاریخ کشور به جای گذاشته است.

نطق نمایندگان 
در ادامه این جلسه اقتصادی مجلس یازدهم نوبت به نطق نمایندگان رسید تا دیدگاه خود را درباره گزارش مسؤلین دولتی مطرح کنند.

مجید ناصری نژاد در صحن مجلس گفت: مجلس انقلابی باید برای جلسات اقتصادی وقت بیشتری بگذارد. این موضوع، موضوع مهم کشور است چراکه همه چیزی به اقتصاد و معیشت مردم بستگی دارد.

وی بیان داشت: اینکه آقای وزیر فرمودند پنجره واحد تجاری تشکیل شد تا جایی که بنده اطلاع دارم چنین پنجره‌ای ایجاد نشده است. ما در بخش خصوصی ظرفیت‌های زیادی داریم که اگر به آن‌ها اعتماد کنیم تحول بزرگی در کشور ایجاد خواهد شد.

این نماینده مجلس گفت: بخش دولتی همواره برای بخش خصوصی مانع تراشی می‌کند. یکی از نکات مهمی که نیاز داریم، تمرکز زدایی از سرمایه گذاری در کشور است.چ

انتظار ما از وزرات اقتصاد این است که برنامه خود درباره مولد سازی دارایی‌های دولت را مطرح کند و به واقع بخشی از منابع این مولد سازی می‌تواند مشکلات دولت را حل کند


محمدرضا پورابراهیمی در صحن مجلس گفت: امروز اولویت اصلی کشور اصلاح ساختار اقتصادی است. در این حوزه ماموریت‌های وزرات اقتصاد بسیار مهم است. یکی از محورهای مهم اصلاح ساختار اقتصادی مولد سازی دارایی‌های دولت است. انتظار ما از وزرات اقتصاد این است که برنامه خود درباره مولد سازی دارایی‌های دولت را مطرح کند.

وی افزود: به واقع بخشی از منابع این مولد سازی می‌تواند مشکلات دولت را حل کند.

پورابراهیمی با اشاره به مشکلات مالیاتی کشور گفت: انتظار ما از وزیر اقتصاد این است که موضوع طرح جامع مالیاتی را به خوبی اجرایی کندلذا گزارش‌هایی داریم که این طرح به خوبی اجرایی نمی‌شود چراکه باید از نشت مالیاتی جلوگیری شود.

وی با اشاره به موضوع پایه‌های جدید مالیاتی در کشور گفت: در مجلس دهم مالیات بر عایدی را مطرح کردیم و انتظار داشتیم وزرات اقتصاد در این زمینه همراهی کند.

این نماینده مجلس گفت: در حال حاضر عطشی که در زمینه بازار سرمایه ایجاد شده هم تهدید است و هم فرصت. در این زمینه باید نظارت‌های خوبی صورت گیرد.

ناصر موسوی لارگانی در صحن مجلس گفت: اقتصاد ایران غرق در مشکلات است و مریضی، چون سرطان در وجود آن ریشه دوانده است و روز به روز سفره قالب مردم کوچک تر شده است.

وی افزود: یکی از راه‌های برون رفت از این شرایط توجه به رونق تولید و جهش تولید است و در این راستا باید دولت از هزینه هیا غیر ضرور خود بکاهد.

برای صدمین بار می‌گویم کشوری که روی گنج و ثروت خوابیده دلیلی ندارد که با مشکلات اقتصادی دست به گریبان باشد.

گزارش درآمدهای غیر نفتی دولت به صورت شفاف ارائه شود و همچنین با توجه به شرایط بین المللی و مشکلاتی که در داخل کشور وجود دارد، دولت برنامه مدون خود را در مورد تامین درآمدهای پایدار به مجلس ارائه کند

در پایان این نشست اقتصادی نوبت به نائب رییس اول مجلس شورای اسلامی رسید.

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی وضعیت اقتصادی کشور گفت: مجلس جدید انتظار دارد گزارش درآمدهای غیر نفتی دولت به صورت شفاف ارائه شود. همچنین با توجه به شرایط بین المللی و مشکلاتی که در داخل کشور وجود دارد دولت برنامه مدون خود را در مورد تامین درآمدهای پایدار به مجلس ارائه کند که مبتنی بر آینده فروشی و استقرار نیز نباشد؛ درآمدی که مبتنی بر فروش دارایی‌های دولت به صورت گسترده نباشد و در آن شفافیت وجود داشته باشد.

وی با اشاره به وجود ابهاماتی در عملکرد سازمان خصوصی سازی گفت: همچنین نگرانی از آینده بازار بورس وجود دارد که مبادا برای کسب درآمد و به نام کسب درآمد اموال و دارایی‌ها با قیمت ارزان فروخته شود و عموم مردم به خصوص کسانی که غیر حرفه‌ای هستند دچار مشکل شوند.

نماینده مردم مشهد در مجلس با تاکید بر ضرورت ساماندهی مالیات‌ها یادآور شد: در لایحه دولت هم معافیت‌ها افزایش پیدا کرده بود و هم مجلس معافیت‌ها را رشد داد که این نیازمند بازنگری است که باید با نگاه ایجاد شفافیت و کاهش معافیت اقدامی انجام شود.

پرونده باز
با وجود اتمام دستور جلسه امروز مجلس و به پایان رسیدن گزارش‌های مسؤلین دولتی به مجلس، نمایندگان تذکر در زمینه موضوعات اقتصادی را کنار نگذاشته و در ادامه تذکراتی در زمینه موضوعات معیشتی، مسکن ، اشتغال جوانان داشتند که به واقع این امر گویای این است که مجلس یازدهم در نخستین جلسات خود سعی دارد ساماندهی به موضوعات اقتصادی کشور بدهد؛ به طوری که در دو جلسه رسمی خود به سراغ مسؤلین اقتصادی رفته و چالش های اقتصاد را مورد ارزیابی قرار داده است.

کد خبر: ۲۲٬۹۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha