۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
فعلا مسکن نخرید تا بعدها ناتوان از خرید شوید!
تکرار توصیه عجیب ۱۱ماه پیش

فعلا مسکن نخرید تا بعدها ناتوان از خرید شوید!

توصیه ۱۱ ماه پیش وزیر موجب تحمیل گرانی هر متر ۵ میلیون تومان به متقاضیان واقعی مسکن شد و اکنون بار دیگر با تکرار این پیشنهاد در فصل داغ جابجایی ها به نوعی به مردم می گوید: مردم! مسکن نخرید تا بعدها ناتوان از خرید شوید.

اکبر محمودی؛ بازار: آغاز فصل نقل و انتقالات مسکن این روزها و در اولین واکنش مسئولان ارشد و متولی بخش مسکن با اظهارات چند باره محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه "بهترین راهکار برای ترکیدن حباب های قیمتی در بازار مسکن و کاهش قیمت خریداری نکردن مردم است" همراه شد. ظاهرا این اظهارات برای مسئولان متولی و به خصوص وزیر راه و شهرسازی عبرت نشده و بی فایده نبوده که همانند سال گذشته، امسال هم تکرار می شود. در میانه تیرماه سال ۹۸ بود که اسلامی  توصیه کرد "فعلاً خانه نخرید تا شرایط آرام شود و در شرایط هیجانی تصمیم نگیرید". 

اسلامی در آن مقطع تأکید می کرد که یکی از مواردی که بسیار مهم است و باید به آن توجه شود، تحولاتی است که در حوزه مسکن و التهابات قیمتی اتفاق می‌افتد و این موارد اصلاً هیچ ارتباطی به تقاضا و عرضه مسکن ندارد. او گفته بود که این مسأله متأثر از تحولاتی است که خارج از بخش مسکن و اقتصاد کلان بوده و نیز برگرفته از شرایطی که ارز برای کشور به وجود می‌آورد. از ابتدای انقلاب تاکنون ما درس نگرفتیم که وقتی یک تحولاتی اتفاقات می‌افتد، هجوم نیاوریم تا ریال را به کالایی تبدیل کنیم که ارزش آن حفظ شود.

در میانه تیرماه سال ۹۸ بود که اسلامی به مردم توصیه کرد "فعلاً خانه نخرید تا شرایط آرام شود و در شرایط هیجانی تصمیم نگیرید". اسلامی در آن مقطع تأکید می کرد که یکی از مواردی که بسیار مهم است و باید به آن توجه شود، تحولاتی است که در حوزه مسکن و التهابات قیمتی اتفاق می‌افتد و این موارد اصلاً هیچ ارتباطی به تقاضا و عرضه مسکن ندارد

این اظهارات در تیر ماه سال گذشته در حالی از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده بود که دو ماه بعد محمد اسلامی اظهارات خود را پس گرفت و اعلام کرد که افزایش حباب گونه قیمت مسکن متوقف‌ شده و قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفته است و کسانی که حقوق‌بگیر هستند و می‌خواهند خانه ای تهیه کنند در این شرایط می‌توانند خانه بخرند.

این مطالب در حالی از سوی عالی ترین مقام وزارت راه و شهرسازی مطرح و تعجب همگان را در پی داشت که روند صعودی قیمت مسکن آغاز و هنوز هم تا حدودی ادامه دارد. اگر مشاوران وزیر راه و شهرسازی در همان تیر ماه سال گذشته به او تاکید می کردند که هر گونه اظهار نظر او می تواند تبعات منفی برای بخش مسکن داشته باشد امسال و در خرداد ماه باز هم آن اظهارات عجیب و در عین حال غیر حرفه ای  مطرح نمی شد.

متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در مرداد ماه ۹۸ حدود ۱۳ میلیون تومان بود و اگر مردم به توصیه های وزیر راه و شهرسازی گوش کرده و مسکن خریداری نکرده اند باید بدانند که متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی طبق گواه گزارش بانک مرکزی ۱۷ میلیون تومان است

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در مرداد ماه ۹۸ حدود ۱۳ میلیون تومان بود و اگر مردم به توصیه های وزیر راه و شهرسازی گوش کرده و مسکن خریداری نکرده اند باید بدانند که متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی طبق گواه گزارش بانک مرکزی ۱۷ میلیون تومان است.

حال سوال این است که اظهارات دو روز پیش، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه بازار مسکن هم همانند سایر کالاها از بازار ارز تاثیر می گیرد و این خود مردم هستند که باید مانع افزایش و ایجاد حباب قیمتی شوند باید پرسید که از سال گذشته اگر برخی از مردم و متقاضیان مسکن به توصیه های وزیر راه گوش کرده باشند چند سال طول خواهد کشید تا این لطمه برای آنها جبران شود؟

تولید مسکن به میزانی افزایش یابد که تعادل را به بازار بازگرداند
فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این سئوال که آیا نخریدن مسکن گزینه خوبی برای کاهش قیمت است گفت: وزیر راه و شهرسازی به جای اینکه برنامه مشخصی برای متعادل کردن بازار مسکن و تولید مسکن ارائه کند امسال نیز همانند سال گذشته اعلام می کند مسکن نخرید تا قیمت کاهش یابد.

وی تاکید کرد: وزیر راه و شهرسازی به جای اینکه به مردم بگوید مسکن نخرید تا قیمتها نزولی شود باید یک برنامه مشخص و مدون از سوی معاونت مسکن خود ارائه کند تا تولید مسکن به میزانی افزایش یابد که تعادل را به بازار بازگرداند.

پورحاجت با اشاره به اینکه بازگشت تعادل به بازار مسکن و رشد تولید و عرضه مناسب مسکن می تواند با بهبود فضای کسب و کار رخ دهد پس بازگشت تعادل به بخش مسکن تنها با ارائه برنامه های مدون و اجرای قوانین مناسب صورت خواهد گرفت. در این صورت است که قیمت مسکن متعادل و بازار مسکن یک بازار بدون التهاب خواهد داشت.

برخی از متقاضیان مسکن نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار معتقد هستند که مگر با توصیه و نخریدن کالا آن کالا کاهش قیمت خواهد داشت؟ چه کالایی در کشور ارزان شده است که مسکن ارزان شود

اما برخی از متقاضیان مسکن نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار معتقد هستند که مگر با توصیه و نخریدن کالایی مثل مسکن قیمت ها کاهش می یابد  وقتی که یک شبه ۲۰ درصد آهن گران می شود و در پی ان سیمان و سایر  مصالح مورد نیاز بازار  در افزایش قیمت ساعت می زند! اصلا  چه کالایی در کشور ارزان شده است که مسکن ارزان شود.

محمدزاده یکی از متقاضیانی است که از سال گذشته قصد کرده تا واحد مسکونی ۷۰ متری خود را به ۸۰ متر تبدیل کند. او می گوید: برای ۱۰ متر بزرگتر کردن واحد مسکونی خود ماههاست که منتظر است تا موقعیت بهتری به دست آورد اما هر بار که به دفاتر مشاور املاک مراجعه می کند قیمت ها تغییر کرده و قدرت خرید او برای همین ۱۰ متر نیز کاهش یافته است. پس به نظر نمی رسد منتظر ماندن و نخریدن چاره ای برای خانه دار شدن نباشد.

مگر مردم در گران شدن مسکن نقش داشته اند که حالا بخواهند با نخریدن مسکن را ارزان کنند

او می گوید: خواهش ما این است که مسئولان از این توصیه ها نکنند. مگر مردم در گران شدن مسکن نقش داشته اند که حالا بخواهند با نخریدن مسکن را ارزان کنند.

رحمانی یکی از مشاوران املاک فعال در تهران به خبرنگار خبرگزاری بازار می گوید: تنش در بازار مسکن این روزها با اظهارات مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی بیشتر شده است. مگر چاره کار ارزان شدن مسکن نخریدن است؟  

او می گوید: وقتی شهرداریها شرایط ساخت و ساز را برای سازندگان سخت می کنند و از سوی دیگر عوارض ساختمانی و خرید انشعابات افزایش می یابد مسکن چگونه می تواند کاهش یابد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار، این روزها وضعیت ساخت و ساز چندان مناسب نیست و به گفته محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در خوشبینانه ترین حالت میزان ساخت و سازها در سال به ۳۰۰ هزار واحد مسکونی می رسد و این آمار نشان می دهد که سالانه ۶۰۰ هزار کمبود مسکن داریم.

منطق وزیر راه و شهرسازی از نخریدن مسکن چیست؟
البته مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با بازار می گوید: بعد از این اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه مردم نخرند تا مسکن ارزان شود پیش خود گفتم این اظهارات و این مطالب با چه منطقی عنوان می شود.  

وی افزود: اگر وزیر راه و شهرسازی می گوید مسکن نخرید تا مسکن ارزان شود باید از ایشان سئوال کرد که آیا قرار است از خارج از کشور ۲۰ هزار مسکن و یا کانکس وارد کشور شود؟ آیا مسکن مثل نخود و لوبیا است که وقتی قیمت آن افزایش یافت از خارج وارد شود؟ پس خواهشا لطف کنید شرایط را به گونه ای فراهم کنید که مسکن به میزان کافی تولید شود تا تعادل در بازار مسکن حاکم شود.

 هر متقاضی مسکن که نیازمند مسکن است سال گذشته مسکن نخرید ضرر کرد

قلی خسروی تاکید کرد: وزیر راه و شهرسازی پارسال هم گفته بود که مردم مسکن نخرند. حال اگر متقاضیان مسکن به این توصیه ها گوش کردند که قطعا گوش نکرده اند آیا مسکن ارزان شد؟ پس هر متقاضی مسکن که نیازمند مسکن است سال گذشته مسکن نخرید ضرر کرد.

به نظر می رسد همانطور که اکثر کارشناسان و حتی معاونان مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در طی سال های گذشته عنوان کرده اند بهترین راه برای ثبات قیمت مسکن و متعادل کردن بازار مسکن، اجرای برخی قوانین بازدارنده برای حذف واسطه گری مثل اجرای مالیات بر عایدی، اخد مالیات از خانه های خالی از سکنه و تسهیل شرایط ساخت و ساز است. قطعا با تسهیل شرایط ساخت و ساز و اجرای قوانین مناسب واحدهای مسکونی تولید شده به خوبی در بازار عرضه خواهد شد و تعادل خوبی میان عرضه و تقاضا به وجود خواهد آمد.

همچنان یک احتمال وجود دارد؛ شاید این اظهارات هم از روی دلسوزی باشد اما به ضرر قشر آسیب پذیر جامعه که سال ها تلاش می کند با پس انداز صاحب مسکن شود تمام شود.به علاوه به نظر می رسد که خطاب اظهارات دوباره وزیر  نباید مردم باشند ، چرا که کافی است اقای وزیر  یک لحظه و فقط یک لحظه خود را به جای فردی  بگذارد که بعد از جهش های بی سابقه سالهای اخیر قدرت خریدش به اندازه یک مسکن رسیده تا خود را از اجاره بهای سنگینی که ماهانه می پردازد ، برهاند اما به اعتبار حرف وزیر راه و شهرسازی خرید خود را به تعویق بیندازد!

کد خبر: ۲۲٬۹۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha