۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
چراغ سبز دولت به مجلسی ها؛ وزارت راه و شهرسازی تفکیک می شود| نامه رئیسی چه زمانی به صحن می رسد؟
«بازار» گزارش می دهد

چراغ سبز دولت به مجلسی ها؛ وزارت راه و شهرسازی تفکیک می شود| نامه رئیسی چه زمانی به صحن می رسد؟

موافقت رئیس جمهور با تفکیک وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته نشان می دهد که مجلسی ها نیز علاقمند هستند تا این موضوع را در سرلوحه کار خود قرار دهند.

اکبر محمودی؛ بازار: دومین سال دولت سیزدهم را باید سال سخت و حساس به لحاظ برخی اقدامات اقتصادی دانست. یکی از این برنامه ها که در سال گذشته استارت آن خورد و دولت نیز موافق انجام آن بوده و هست تفکیک وزارت راه و شهرسازی بود.

به نظر می رسد اعلام وصول مجدد طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی از سوی برخی نمایندگان مجلس بر آمده از موافقت ضمنی رئیس جمهور در سال گذشته باشد.

رئیسی رئیس جمهور در آبان ماه سال گذشته طبق موافقت ضمنی خود با انتزاع وزارت راه و شهرسازی قرار بر این شد تا با ارسال نامه ای به مجلس موافقت خود را با تفکیک این وزارتخانه اعلام کند. اما ظاهرا بنا به برخی دلایل این اقدام به تاخیر افتاد.

چراغ سبز دولت به مجلسی ها؛ وزارت راه و شهرسازی تفکیک می شود| نامه رئیسی چه زمانی به صحن می رسد؟

محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران رئیس جمهور در آبان ماه سال گذشته با تاکید بر اینکه قرار شد رئیس جمهور نامه موافقت تفکیک این وزارتخانه را به مجلس ارجاع بدهد گفت: محتوای نامه آقای رئیسی موافقت رسمی دولت با تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی است، زیرا اگر مجلس بخواهد این تفکیک را در قالب طرح بیاورد بحث‌های مالی مطرح می‌شود و امکان دارد به ماده ۷۵ بخورد و شورای نگهبان آن را رد کند برای همین دولت قبول دارد و نامه آقای رئیسی بر همین اساس است.

رضایی کوچی: اکثر نمایندگان موافق تفکیک وزارت راه و شهرسازی بر این باور هستند که با این روندی که وزارت راه و شهرسازی در پیش گرفته هم به حوزه حمل و نقل و هم حوزه مسکن آسیب وارد می‌شود

اکثر نمایندگان موافق تفکیک وزارت راه و شهرسازی بر این باور هستند که با این روندی که وزارت راه و شهرسازی در پیش گرفته هم به حوزه حمل و نقل و هم حوزه مسکن آسیب وارد می‌شود. وزارتخانه راه و شهرسازی، وزارتخانه سنگینی است. به همین دلیل نمایندگان مجلس اصرار دارند که رئیسی رئیس جمهور نیز قبول دارند این تفکیک انجام بشود.

اگر چه برخی از نمایندگان مجلس به تفکیک وزارت راه و شهرسازی اصرار دارند اما هستند برخی از نمایندگان که هنوز مخالف انتزاع باشند.

البته برخی از نمایندگان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در آبان ماه پارسال معتقد بودند که چون روزهای نخست دولت سیزدهم است و ادغام نیز در یک روز صورت گرفته است پس انتزاع نیز نباید یک روزه انجام شود.

چراغ سبز دولت به مجلسی ها؛ وزارت راه و شهرسازی تفکیک می شود| نامه رئیسی چه زمانی به صحن می رسد؟

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرگزاری بازار گفته بود که اگر چه در روزهای نخست دولت سیزدهم تفکیک وزارت راه و شهرسازی می توانست مفید و موثر باشد اما الان زمان انتزاع نیست.

او در تایید این اظهارات می گوید: همگی به خوبی می دانیم که وزارت راه و شهرسازی یک شبه ادغام شده است و در حال حاضر هم وقت مناسبی برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی نیست.

یوسفی با اشاره به اینکه بنده موافق تفکیک وزارت راه و شهرسازی در آغاز به کار دولت سیزدهم بودم ادامه داد: ادله بنده آن بود که ادغام وزارت راه و شهرسازی بر این اساس بوده است که یک اختلاف نظری در آن مقطع بین دولت و مجلس وقت به وجود آمد و یک شبه این وزارتخانه ادغام شد و به صورت کارشناسی و برنامه‌ریزی شده این اتفاق نیفتاد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: صرفا دو وزارتخانه راه و شهرسازی در کنار هم قرار داده شدند. در ابتدای دولت سیزدهم، هم دولت و هم برخی از همکاران ما در مجلس شورای اسلامی موافق تفکیک وزارت راه و شهرسازی بودند و ما گفتیم که از همان ابتدا، دو وزیر برای این وزارتخانه‌ها معرفی شود یعنی یک وزیر برای راه و یک وزیر برای بخش مسکن معرفی شود اما با آن مخالفت کردند.

یوسفی تاکید کرد: در حال حاضر زمان تفکیک وزارت راه و شهرسازی نیست. روز اول به دولت گفتیم که وزارت راه و شهرسازی را تفکیک کنید، اما این کار را انجام نداد و الان با استفاده و با به کارگیری برخی از مدیران ضعیف یکدفعه می‌خواهند صورت مسئله را پاک کنند و بگویند که این وزارتخانه را تفکیک کنیم. ما درحال حاضر بحران مسکن و بحران حمل و نقل داریم و در حال از دست دادن کریدورهای بین المللی هستیم. پس زمان خوبی برای تفکیک نیست.

اما اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس به پیگیری‌های کمیسیون متبوع خود برای توسعه حمل و نقل و ساخت مسکن و ضرورت تفکیک وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و می گوید: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به زودی در صحن علنی مجلس اعلام وصول می‌شود.

این اظهارات نشان می دهد که مجلس و دولت مصمم به انتزاع وزارت راه و شهرسازی هستند. اما کارشناسان نیز بر این باور هستند که با توجه به زمانبر و هزینه بر بودن اجرای این طرح، آثار سوء حاصل از تحقق طرح مذکور، می تواند در بردارنده هزینه های زیادی برای دولت و مردم باشد.

چراغ سبز دولت به مجلسی ها؛ وزارت راه و شهرسازی تفکیک می شود| نامه رئیسی چه زمانی به صحن می رسد؟

هر چند کمال علیپور خنکداری، نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفته است که طرح کمیسیون عمران برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی آماده است این کمیسیون با هدف ساماندهی بازار مسکن، حوزه راه و حمل و نقل، طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی را مهیا کند چرا که نظر رییس‌جمهور نیز در ابتدای دولت نسبت به این موضوع مثبت بود.

نایب‌رییس کمیسیون عمران: طرح کمیسیون عمران برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی آماده است این کمیسیون با هدف ساماندهی بازار مسکن، حوزه راه و حمل و نقل، طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی را مهیا کند چرا که نظر رییس‌جمهور نیز در ابتدای دولت نسبت به این موضوع مثبت بود

او معتقد است ما اگر بخواهیم مشکل بازار مسکن را حل کنیم و طرح‌های تفصیلی و جامع شهرها را که سالیان سال باقی مانده است تکمیل کنیم، نیاز به تفکیک وزارت راه و شهرسازی است. از سوی دیگر حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و دریایی وضعیت خوبی ندارد.

چراغ سبز دولت به مجلسی ها؛ وزارت راه و شهرسازی تفکیک می شود| نامه رئیسی چه زمانی به صحن می رسد؟

فرشید پورحاجت عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان در پاسخ به این پرسش که آیا ادغام وزارت راه و شهرسازی توانسته برای بخش مسکن مفید باشد؟ گفت: امروز در هیچ‌ یک از حوزه‌های راه، حمل‌ و نقل و مسکن، شرایط مناسبی نداریم که ناشی از سیاست‌هایی است که ۱۲ سال گذشته اعمال شده است. اگر بخواهیم مقداری به عقب برگردیم و یک مطالعه عمقی انجام دهیم با ادغام این دو وزارتخانه نتوانستیم شرایط مناسبی در این حوزه‌ها فراهم کنیم.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان: بارها و بارها به این موضوع تاکید کرده ایم و کارشناسان نیز بارها به این مسئله اشاره کرده‌اند که لازم است مجلس شورای اسلامی و دولت مجدداً درباره جداسازی وزارت راه‌ و شهرسازی تجدید نظر کنند

او ادامه داد: بارها و بارها به این موضوع تاکید کرده ایم و کارشناسان نیز بارها به این مسئله اشاره کرده‌اند که لازم است مجلس شورای اسلامی و دولت مجدداً درباره جداسازی وزارت راه‌ و شهرسازی تجدید نظر کنند. شاید انتزاع و تفکیک این وزارتخانه بتواند شرایط حوزه مسکن و شهرسازی و از سوی دیگر حوزه حمل و نقل را در آینده بهبود ببخشد.

ادغام نتوانست به اهداف و برنامه‌های توسعه در حوزه‌های عمران، حمل و نقل و مسکن و شهرسازی دست یابد

به نظر می رسد با گذشت ۱۲ سال از ادغام دو وزارتخانه حال نیاز است که انتزاع در مجلس کلید بخورد. چرا که ادغام نتوانست به اهداف و برنامه‌های توسعه در حوزه‌های عمران، حمل و نقل و مسکن و شهرسازی دست یابد. به نظر می‌رسد تعدد ماموریت‌هایی که برای این وزارتخانه زیربنایی بزرگ در نظر گرفته‌ شده است منجر به به تعویق افتادن عمران و آبادانی کشور به خصوص عدم موفقیت در ساخت سالانه یک میلیون مسکن شده است.

کد خبر: ۲۲۸٬۸۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha