۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵
کاهش شدید ذخیره تجاری نفت خام آمریکا

کاهش شدید ذخیره تجاری نفت خام آمریکا

آمار و ارقامی که در آمریکا منتشر شده است نشان می‌دهد ذخیره تجاری نفت خام در این کشور در هفته گذشته به طور چشمگیری کاهش یافته است.

به گزارش بازار، اداره اطلاعات انرژی آمریکا، سازمان اصلی نظام آماری فدرال در جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و انتشار اطلاعات مربوط به انرژی برای وزارت انرژی این کشور، روز گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد ذخیره تجاری نفت خام کشور تا هفته منتهی به ۲۳ ژوئن به میزان ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه کاسته شده است. با این میزان کاهش میزان ذخیره تجاری نفت خام آمریکا به ۴۵۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه می‌رسد.

دولت آمریکا در این مدت از میزان ذخیره راهبردی نفت خام درآمریکا که برای استفاده در شرایط اضطراری نگهداری می‌شود و معمولا تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند تقاضا، قیمت، سیاست و تعهدات بین‌المللی قرار دارد، در این هفته یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه مصرف کرده است که با این میزان کاهش رقم این شاخص به ۳۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه می‌رسد.

با در نظر گرفتن مجموع ذخیره تجاری نفت خام آمریکا و ذخیره راهبردی آن، طی هفته گذشته حدود ۱۱ میلیون بشکه از کل ذخیره‌های نفتی این کشور کاسته شده است.
اعلام این خبر باعث شد تا قیمت نفت در بازار جهانی روند افزایشی به خود بگیرد. حال آنکه تا قبل از آن قیمت نفت در بازار جهانی روند کاهشی داشت.

در بازارهای نفتی، بهای هر بشکه نفت خام سبک ‌برنت دریای شمال، برای تحویل در ماه اوت با دو ۲۸ صدم درصد افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۷۳ دلار و ۲۸ سنت رسید.

بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‌شیرین وست تگزاس اینترمیدییت‌ برای تحویل در ماه اوت با دو و ۵۰ صدم درصد افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۶۹ دلار و ۳۹ سنت رسید.

بر اساس این گزارش تقاضا برای بنزین نیز در آمریکا در این هفته به ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه افزایش یافت. رخدادی که مطابق نظر بیساری از کارشناسان خبر خوبی به حساب می‌آید. چون این نشان می‌دهد مردم سفرهایشان را زیاد کرده اند و این به رشد اقتصادی کشور کمک می‌کند.

یکی دیگر از دلایل افزایش تقاضا برای بنزین این است که قیمت آن نسبت به سال گذشته به طور چشمگیری کاهش یافته است.

به همین علت میزان ذخیره بنزین در آمریکا در این ماه حدود ۶۰۰ هزار بشکه افزایش یافت. این رقم کمتر از یک میلیون بشکه‌ای است که کارشناسان پیش بینی کرده بودند.

یکی دیگر از دلایل کاهش کلی ذخیره تجاری نفت خام آمریکا افزایش صادرات نفت این کشور نیز است که به میزان ۷۹۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

میزان صادرات نفت آمریکا به پنج میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است تقریبا رقم بی سابقه است.

میزان تولید نفت خام آمریکا نیز در این هفته به ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه رسید. تقاضا برای نفت در این هفته در آمریکا به میزان ۶۱۹ هزار بشکه کاهش یافت.

به طور میانگین طی چهار هفته گذشته، میزان تحویل بنزین، سوخت هواپیما و فرآورده‌های نفتی با یک و سه دهم درصد افزایش نسبت به هفته گذشته به ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه رسید. حال آنکه رقم این شاخص در همین سال در سال گذشته ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه بود.

فرق بین ذخیره تجاری نفت خام و ذخیره راهبردی نفت خام در آمریکا به این صورت است که انبارهای تجاری نفت خام مربوط به شرکت‌های خصوصی هستند که برای تامین نیازهای بازار و تعادل قیمت‌ها، نفت خام را ذخیره می‌کنند. این شرکت‌ها ملزم هستند که هر سال ۲۷ درصد از حجم نفت خام فروخته شده را در انبارهای تجاری ذخیره کنند. انبارهای راهبردی نفت خام مربوط به دولت هستند که برای مقابله با بحران‌های انرژی و تامین امنیت ملی نفت خام را ذخیره می‌کند. دولت ملزم است که حداقل به میزان ۹۰ روز مصرف نفت خام را در انبارهای راهبردی ذخیره کند.

کد خبر: ۲۲۸٬۷۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha